تبیان، دستیار زندگی
نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یك فضا ضروری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات اعجاب انگیز رنگ ها

رنگ ها


رنگ یكی از جالب ترین جنبه های دكوراسیون است. طراحان دكوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و تركیب آنها با یكدیگر را در هم شكسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دكوراسیون منزل به كار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در كاربرد رنگ ها در دكوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دكوراسیون یك خانه مشكل تر شده باشد.


اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساكنین خانه توجه می شود. هر یك از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یك پارچه كنفی رنگ پریده، یك رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند.

دکوراسیون

در قدم اول كلیه لوازمی كه در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یك جا جمع كنید. این وسایل ممكن است عبارت باشند از یك روسری، یك سرویس بشقاب، صابون یا كارت تبریك و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است. كتاب ها و مجله هایی كه در رابطه با تركیب رنگ هستند، تهیه كنید و با مطالعه آنها اطلاعات كافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ های گوناگون كسب كنید.

تركیب رنگ هایی كه شما می پسندید با یكدیگر در یك مجموعه واحد ، و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند كه نتیجه كار را تحت تأثیر قرار می دهند.

نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یك فضا ضروری است

هنگامی كه رنگ های مورد پسندتان را انتخاب كردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری كه در اختیار دارید آنها را در كنار هم بر روی یك قطعه كاغذ سفید آزمایش كنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها كمی سفید برای روشن تر شدن اضافه كنید. به چرخه رنگ مراجعه كنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در كنار آن امتحان كنید. به خاطر داشته باشید كه رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یك قطعه كاغذ خواهند داشت.

رنگ ها

وقتی به یك تركیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید كه تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید . به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یك خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی ، بسیار زیبا به نظر می رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یك اتاق شمالی كه از نور طبیعی كمی بهره مند است نازیبا و كسل كننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یك فضا ضروری است. دقت كنید كه در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یك از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یك از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.

در این میان می توانیم به عنوان یک پیشنهاد رنگ صورتی را به شما توصیه کنیم که می تواند در کنار رنگ های دیگر اثرات آرامش بخش و جذابی را داشته باشد .

همه چیز درباره رنگ صورتی

به رزهای صورتی نگاه كنید. می‌بینید رنگ صورتی تا چه حد گرم و روح‌بخش است؟! صورتی رنگی است كه از اثبات زیادی برخوردار است و هر جا كه باشد زندگی و نشاط را در آن مكان القا می‌كند. صورتی خفیف شده و ملایم شده رنگ قرمز است. این رنگ در طیف‌های ملایم آرام‌بخش و در طیف‌های تیره تر محرك و انرژی زاست. صورتی رنگ شادی و نشاط است، وقتی ما خوشحال هستیم اگر از ما پرسیده شود « حس می‌كنید چه رنگی هستید؟ به احتمال زیاد جواب خواهیم داد: صورتی

صورتی

صورتی رنگ لطافت، عشق، احساسات رمانتیك و عاشقانه است. صورتی رنگ خانم‌هاست! صورتی علاوه بر مواردی كه گفته شد رنگ راحتی و آرامش نیز می باشد. روانشناسان رنگ بر این باورند كه صورتی رنگ بسیار قدرتمندی است. این رنگ علاوه بر اینكه احساس آرامش و راحتی را القا می‌كند به شدت ضد افسردگی و گوشه‌گیری است. صورتی كلید در احساسات خاموش است كه این امكان را برایمان فراهم می‌كند تا احساسات نهفته خود را رها سازیم و آن‌ها را ابراز كنیم. از نظر علم انرژی درمانی، صورتی سمبل عشق و احساسات عاشقانه است.

این علم می‌گوید صورتی برای بینندگان خود آرامش به ارمغان می‌آورد. صورتی نسبت به قرمز خیلی راحتتر و ساده‌تر خود را با شما وقف می‌دهد. استفاده از صورتی سیر را فراموش نکنید. این رنگ گرم و شاد در کنار شکلاتی, آبی آسمانی و زرد موزی بسیار زیبا و چشم نواز می شود. صورتی بر خلاف خواهر بزرگترش قرمز، كاهش دهنده اشتهاست! صورتی محبوبیت جهانی دارد و این نمایانگر قدرت رنگ صورتی می‌باشد. هیچ رنگی به اندازه این رنگ زیبا نمی‌تواند احساس عشق، نشاط و خوبی را در شما القا كند.

از آنجایی كه صورتی اشتها را كاهش می‌دهد، استفاده زیاد از آن در آشپزخانه توصیه نمی‌شود. اما اگر به وجود این رنگ در آشپزخانه اصرار دارید می‌توانید تنها در حد یك تستر صورتی یا یك یخچال صورتی رنگ اكتفا نمائید

استفاده از صورتی در خانه

دکوراسیون

هر گاه نام این رنگ را می‌شنویم سریعاً به یاد اتاق كودك و اتاق دختر بچه‌ها می‌افتیم! اما دیگر زمان آن رسیده كه از این رنگ زیبا، عاشقانه و پرنشاط در دیگر جاهای خانه نیز بهره گیریم. برای تمام اتاق خواب‌ها چه متعلق به كودك كوچك باشد، چه فردی بالغ صورتی رنگ مناسبی است. اگر شما این رنگ را برای اتاق خواب خود برگزیده‌اید توصیه می كنیم برای زیادتر شدن جلوه آن مقداری رنگ مشكی در كنار صورتی قرار دهید؛ و اما اگر قصد دارید اتاق خوابی فانتزی و آرام داشته باشید می‌توانید از تركیب صورت و آبی ملایم برای دیوارها و سرویس خواب سفید و كوسن‌های گلدار استفاده كنید. طیف‌های رنگ صورتی در اتاق نشیمن به شما این امكان را می‌دهد كه مهمانان و اعضای خانواده را به آرامش و راحتی دعوت كنید.

از آنجایی كه صورتی اشتها را كاهش می‌دهد، استفاده زیاد از آن در آشپزخانه توصیه نمی‌شود. اما اگر به وجود این رنگ در آشپزخانه اصرار دارید می‌توانید تنها در حد یك تستر صورتی یا یك یخچال صورتی رنگ اكتفا نمائید.

بچه‌ها عاشق رنگ صورتی هستند! حتماً از این رنگ بصورت تكی یا در كنار رنگ‌های دیگر در اتاق بازی بچه‌ها استفاده نمائید. این رنگ بازی‌های آن ها را شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد كرد. صورتی بهترین گزینه برای شروع یک روز شاد است. برای ایجاد یک جلوه متمایز صورتی تیره را در کنار قرمز گوجه ای و و زرد  قرار دهید. صورتی رنگ شکوفه های زیبا ست وبنابراین با حضورش در خانه بهار را به آنجا می آورد. اگر فرزند دختر دارید حتما از صورتی در اتاق خوابش به وفور استفاده کنید. برای کوسن ها رنگ صورتی تیره رنگ بسیار مناسبی است.

صورتی در هارمونی

صورتی از جمله رنگ‌هایست كه در كنار اكثر رنگ ها به زیبایی می‌نشیند و جلوه‌های متفاوتی را خلق می‌كند. باز هم یادآوری می‌كنیم كه طبیعت بهترین الگو برای قراردادن و تركیب رنگ‌های مختلف كنار هم ‌می‌باشد كه می‌توان از آن بسیار الهام گرفت. باغچه‌ای پر از گل‌های رز صورتی را تصور كنید خواهید دید كه صورتی و سبز در كنار هم تركیب چشم‌نوازی را بوجود می‌آورند. صورتی و سفید تركیبی آرام‌بخش و كلاسیك را بوجود می‌آورند تركیبی كه دارای لطافت خاصی می‌باشد و یادآور شیرینی خامه ای و بستنی‌های سفید و صورتی است!

رنگ ها

صورتی در كنار سیاه جلوه‌ای خاص و كاملاً متفاوتی را خلق می‌كند. صورتی و سیاه فضا را به شدت عاشقانه و رمانتیك می‌سازند و بسیار گرم و آتشین می شوند. اضافه كردن مقداری طوسی به تركیب صورتی و سیاه، تركیب رنگی شما را كامل‌تر می‌سازد و به زیباتر شدن آن كمك می‌كند.

صورتی و آبی در طیف‌های مختلف نیز بسیار چشم‌نواز و زیبا كنار هم می‌نشینند و تركیبی سرد و آرام را خلق می‌نمایند. چنانچه تمایل دارید كه تركیب صورتی و آبی شما دارای عمق شود، مقداری بنفش بادمجانی به آن اضافه كنید.

صورتی هندوانه‌ای در كنار پرتغالی و لیمویی تركیبی خاص و فانتزی را بوجود می‌آورند. هم‌چنین اگر به دنبال تركیبی زنده برای روح بخشیدن به فضای خانه خود هستید توصیه می‌كنیم از تركیب صورتی، ارغوانی و قرمز و مقداری سبز لیمویی استفاده نمائید. کوسن ها ی زیاد با رنگ های متفاوت و متضاد در خانه احساس خوشایندی را برای اعضای خانه بوجود می آورد.

طوسی و صورتی در کنار هم از ترکیبات بی نظیر و بسیار زیبا می باشند.صورتی ملایم هم چنین در کنار آبی ملایم و سبز صدری نیز به زیبایی می نشیند. هر شب هنگاه خواب سر بر گلبرگ های گل های رز بگذارید.اتاق خواب بهترین مکان برای استفاده از پارچه های گلدار می باشد. صورتی به اتاق نشیمن شما آرامش و راحتی می بخشد مخصوصا اگر در کنار آن از یک میل راحتی چرم, کوسن پشمی و رنگ شکلاتی سیر قرار داده شود. صورتی در کنار طوسی و سبز مغز پسته ای یک ترکیب فانتزی را بوجود می آورند .

فرآوری: کهتری

بخش خانواده ایرانی


منابع:ترسیم پرس-نشریه منزل

مقالات مرتبط  :

یک رنگ مجلل 

چیدمان دنیای بچه داری 

شما به رنگ مشکی علاقه دارید؟ 

رنگی مناسب برای افسرده ها 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.