تبیان، دستیار زندگی
ابرقدرت های دنیای کامپیوتر و البته تجارت با هم داستانهای متعددی دارند برای مثال داستان دعوای اپل و نوکیا را می توانید از اینجا....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان  مایکروسافت و نوکیا

نوکیا


ابرقدرت های دنیای کامپیوتر و البته تجارت با هم داستان های متعددی دارند برای مثال داستان دعوای اپل و نوکیا را می توانید در اینجا مطالعه کنید.


خبر این دو شرکت از آنجا آغاز شد که مدیرعامل Nokia از مایکروسافت انتخاب شد و در مورد این خبر در تبیان هم عنوان شد می توانید از اینجا  مطالعه کنید.  آقای استفان الوپ رهبر گذشته بخشی تجاری مایکروسافت مدیر جدید شرکت نوکیا شد این اتفاق در شهریور ماه افتاد که اخبار بعدی را به دنبال داشت.

آقای استفان الوپ 19 بهمن یعنی 3 شنبه گذشته سخنرانی و گفتگوی آتشینی با کارمندان شرکت نوکیا کرد که بسیاری را شگفت زده کرد وی در صحبت های خود  عنوان کرد  اولین آیفون سال ۲۰۰۷ به بازار آمد و پس از 3 سال نوکیا هنوز محصولی که حتی نزدیک به آیفون باشد را ندارد.

آندروید هم که از سال 2009 وارد بازار  شده و هفته گذشته رتبه نخست را در تعداد تلفن های هوشمند از نوکیا گرفته است!

وی وضعیت نوکیا را بسیار ناراحت کننده و در سراشیبی شکست عنوان نمود البته این حقیقت پنهان بود و با کمی بررسی صحبتهای او ثابت شد.

وی اعلام کرد در راهبری و هدایت شرکت نوکیا به سمت صحیح کمبود دارد و پلتفرم این شرکت در حال سوختن است. ‏

وی استراتژی خود را مذاکره با یکی با شرکت های نرم افزاری برای سیستم عامل smartPhone است قطعا 2 انتخاب برای نوکیا وجود دارد

1. مایکروسافت و ویندوزفون7

2. گوگل و سیستم عامل آندروید

سخنرانی یکی از مسئولان اجرایی گوگل پاسخ را لو داد وی در گفتگوی خود گفت: از دو بوقلمون عقاب متولد نمی شود! که همگان به این نتیجه رسیدند که نوکیا قصد همکاری با مایکروسافت را دارد.

البته این موضوع دور از ذهن هم نبود زیرا چنان چه اشاره شد آقای  استفان الوپ مدیر تجاری مایکروسافت بوده و با شرکت قبلی خود قرارداد خواهد بست.

تمام این ماجراها در طی همین 4 ، 5  روز افتاد و دیروز صحت قضیه مشخص شد!

و به طور رسمی اعلام شد که از این پس استفاده از Windows Phone، استراتژی اصلی نوکیا در تلفن های هوشمند خواهد بود البته نوکیا در حال حاضر قصد مذاکره در زمینه های دیگر با مایکروسافت را نیز دارد.

جالب است بدانید که پس از انتشار صحبت های مدیرعامل نوکیا، ارزش سهام مایکروسافت در بازار بورس افزایش داشته و ارزش سهام گوگل با کاهش مواجه شده است.

نوکیا

از جمله دیگر زمینه های فعالیتی دیگر که مطرح شده می توان به:

1. استفاده از سرویس های Bing و ad Center برای جستجو و سرویس های تبلیغاتی نوکیا

2. استفاده از سرویس نقشه های Ovi یا همان OviMaps به عنوان هسته اصلی سرویس Microsoft Mapping

3. استفاده از Xbox  و Office

این طور به نظر می رسد که انتخاب آقای استفان الوپ قرار است آینده نوکیا را تغییر دهد و جایگاه قبلی این شرکت را باز گرداند، شرکت نوکیا سخت افزارهای بسیار قدرتمندی دارد و اگر با نرم افزارهای قوی تلفیق گردد آینده خوبی برای آن پیش بینی می گردد. البته جالب است بدانید این تفاهم به نفع هر دو شرکت شد زیرا مایکروسافت هم با windows Phone روز به روز سهم کمتری را در بازار داشت و نوکیا هم با وجود سخت افزارهای قوی به علت سیستم عامل و نرم افزارهای ضعیف در سراشیبی سقوط بود.

تهیه و ترجمه: فائزه سیدخاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

engadget

Businessweek