تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد خرید کرم و محصولات دیگر آرایشی بهداشتی را دارید به علامت مجوز وزارت بهداشت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کرم‌های بدون مجوز بهداشت را نخرید

کرم پوست

دکتر علیرضا فیروز، متخصص پوست و معاون پژوهشی مرکز آموزش و پژوهش بیماری‌های پوست و جذام گفت:

اگر قصد خرید کرم و محصولات دیگر آرایشی بهداشتی را دارید به علامت مجوز وزارت بهداشت روی آن ها توجه کنید.

اگر محصولات آرایشی و بهداشتی داخلی و خارجی، مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، نشان می دهد از حداقل استانداردها برخوردار هستند، اما محصولاتی که مجوز این وزارتخانه را ندارند، محل تولید، مواد تشکیل دهنده، نحوه توزیع و نگهداری آن ها مشخص نیست و باید گفت که تقریبا هیچ کدام از محصولات آرایشی و بهداشتی تبلیغ شده در ماهواره، از فیلتر وزارت بهداشت رد نشده‌اند.

فروشندگان این محصولات در تبلیغات خود در شبکه‌های ماهواره‌ای فقط یک شماره تلفن اعلام می‌کنند و آدرس مشخصی در اختیار مشتریان قرار نمی‌دهند. به‌ همین‌ دلیل، برخی افراد پس از پرداخت هزینه‌های زیاد، این محصولات را خریداری و مصرف می‌کنند و پس از مدتی پوست آنها دچار حساسیت می‌شود، ولی نمی‌توانند به مرجعی شکایت کنند، چون کسی مسوولیت عوارض به وجود آمده را نمی‌پذیرد.

افراد برای استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی در درجه اول باید با پزشک معتمد خود مشورت نمایند و در درجه دوم از موادی که دارای مجوز وزارت بهداشت هستند، استفاده کنند.

این محصولات اگر دارای مجوز وزارت بهداشت باشند، بر مبنای اصول علمی ساخته شده‌اند و چگونگی استفاده و عوارض آن ها مشخص است.

عوارض استفاده از لوازم آرایشی تقلبی

حساسیت شایع‌ترین عارضه لوازم آرایشی تقلبی است. احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در محلی که ماده آرایشی استفاده شده، شایع‌ترین شکایات مصرف‌‌کنندگان است.

معمولا چنین افرادی به متخصص پوست مراجعه نمی‌کنند و خودشان از مصرف آن محصول خاص خودداری می‌کنند. سایر علائم شایع عبارتند از: قرمزی، تورم، خارش و تاول‌های آبدار. عوارض جانبی دیگری که می‌تواند در اثر استفاده از لوازم آرایش روی ‌دهد، شامل کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، آکنه (جوش‌های غرور جوانی)، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو است.

عطر، سردسته حساسیت‌زاها

جالب است بدانید عطرها و مواد خوشبوکننده شایع‌ترین علت ایجاد حساسیت پوستی در مواد آرایشی (حتی مرغوب ترین انواع آن) هستند. با توجه به قدمت برخی از کارخانجات خارجی در تولید مواد معطر و ادکلن و ناتوانی کارخانجات داخلی در رقابت با محصولات خارجی، این مواد مهم‌ترین اقلام بهداشتی و آرایشی قاچاق شده در کشور هستند.

کچلی برای همیشه

رنگ مو یکی از بحث بر انگیزترین اقلام آرایشی است، ولی خطر حساسیت‌زایی رنگ‌های مو حتی در بهترین مارک‌ها وجود دارد. به همین خاطر توصیه می‌شود که افراد قبل از استفاده از هر رنگ مویی حتما تست پوستی انجام دهند و در صورت عدم ایجاد حساسیت، اقدام به مصرف آن محصول کنند. اما در مورد رنگ مو‌های تقلبی این احتمال بسیار بیشتر می‌شود.

ریزش مو در اثر رنگ موهای غیر مجاز تقریبا تبدیل به پدیده‌ای رایج شده است. استفاده از این رنگ موها در برخی موارد موجب می‌شود ‌که فرد به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش ‌سوخته و باعث طاسی غیرقابل بازگشت شده است، یا بر اثر مصرف لوازم آرایشی غیرمجاز، تاول‌هایی بر روی پوست به وجود آمده است.

آکنه در انتظار شماست

بعضی مواد آرایشی دارای مقداری روغن هستند که باعث بروز آکنه در پوست‌های مستعد می‌شوند. این مواد روغنی در لوازم آرایشی غیراستاندارد به میزان بسیار بالاتری می‌رسد، ‌به همین دلیل ایجاد جوش‌های سرسیاه و آکنه از عوارض ‌استفاده از لوازم ‌آرایشی غیراستاندارد است.

آفلاتوکسین

آفلاتوکسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها هستند که برای حیوانات و انسان سمی هستند.

آفلاتوکسین B1 شایع‌ترین نوع موجود و یکی از قوی‌ترین کارسینوژن‌ها (مواد سرطان‌زا) برای انسان محسوب می‌شود. مصرف آفلاتوکسین توسط انسان می‌تواند منجر به صدمات کبدی حاد شود. آزمایشات صورت گرفته بر روی مواد آرایشی غیرمجاز نشان‌دهنده آن بوده که میزان این ماده سمی در آنها بسیار بالاتر از حد مجاز است. این ماده به راحتی از روی پوست جذب بدن می‌شود.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت


منابع :

ایسنا

روزنامه دنیای اقتصاد

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

برخی مواد آرایشی باعث جوش می شوند

آرایش زیاد برای پوست مضر است

مشکلات ناشی از مواد آرایشی

عوارض مواد آرایشی و حساسیت های پوستی

آرایش هم باعث نازیبایی می شود

کرم هاى آرایشى و زیبایى هاى ظاهرى

فواید و مضرات کرم هاى آرایشى

پوسته‌ ریزی‌ لب‌ ها ناشی از مواد آرایشی

برخی از کرم‌ های پوست،‌ خطرناکند!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.