تبیان، دستیار زندگی
هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حكومت شكست‌ناپذیر خواهند شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ نرم از دیدگاه قرآن

جنگ نرم از دیدگاه قرآن


چاپ نخست كتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» گردآوری شده توسط حسین جوشقانی از سوی نشر ساقی منتشر و روانه بازار كتاب شد. تحقیق حاضر كه به همت جمعی از فضلا و محققان حوزه علمیه قم فراهم آمده، بر این باور است كه مهم‌ترین جایگاه جنگ نرم، قدرت‌های نرم و شیوه‌های مقابله با آن را باید از منبع عظیم قرآن و عترت استخراج كرد، كه اصلی‌ترین پایگاه باورسازی در جامعه است. این اثر در پنج فصل، جنگ نرم را از دیدگاه قرآن می‌كاود.


هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حكومت شكست‌ناپذیر خواهند شد، بنابراین امام بزرگوارمان رمز پیروزی را كلمه توحید و توحید كلمه دانستند و هرگاه پایبندی فكری، قلبی و عملی آحاد جامعه و امت به باورهای دینی محكم باشد، هیچ قدرتی از قدرت‌های سخت و نرم شیاطین جن و انس، این امت را نمی‌تواند زمین‌گیر كند و هرگاه روحیه فداكاری، ایثار، جهاد و شهادت‌طلبی و در واقع، بذل جان، مال و آبرو برای یك ملت، افتخار باشد، هیچ قدرتی به حصن حصین این امت پولادین نمی‌تواند نفوذ كند.

خطر جدی وقتی است كه دشمن بتواند با راهبرد تهدید (عملی و انفعالی)، تبلیغ (اسلام هراسی، دین هراسی، ایران هراسی)، ایجاد اختلاف و تفرقه (شیعه و سنی، چپ و راست، مذهبی)، تضعیف، تخریب (اخلاقی و ترویج فساد)، تحریف باورها و اعتقادات و با شیوه و روش القای شبهات و ترویج شهوات بر این باورهای اساسی خدشه‌ای وارد كند و این قدرت‌های نرم را از درون متزلزل كند.

هرگاه ایمان و اعتقاد به باورهای دینی در جامعه‌ای تقویت شود، این جامعه و حكومت شكست‌ناپذیر خواهند شد

بازداشتن از راه خدا و عبودیت براساس آیه 19 از سوره هود «الذین یصدون عن سبیل‌الله و یبغونها عوجا» از كج و معوج نشان دادن آن توسط جریان باطل نشات می‌گیرد كه می‌توان آن را همان جنگ نرم دشمن خواند. تفاوت جنگ نرم با جنگ سخت و نیمه سخت، تفاوت در استفاده از ابزارهایی مثل ابزار رسانه‌ای، ابزار دیپلماتیك و در یك كلمه «ابزار فرهنگی» است.

مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمی‌توان دشمن را شناخت.

بر اساس مطالب كتاب، پیشینه جنگ نرم دشمن به آغاز و تقابل حضرت آدم(ع) و حوا(س) با شیطان بر می‌گردد. شیطان در گم‌راه كردن انسان از همه شیوه‌های خود بهره می‌گیرد؛ شیوه‌هایی مانند سیاست در كمین، سیاست گام به گام، سیاست پی‌گیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه‌جانبه.

جنگ نرم دشمن توسط سردمدار اصلی آن (ابلیس) تا ظهور امام زمان(عج) ادامه دارد. آن چه در این میان جلب توجه می‌كند، پیچیده‌تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است كه در عصر پیامبر(ص)، شیطان از همه تجربه‌ها، مخالفت‌ها و مقابله‌ها با جریان حق بهره می‌گیرد، از این‌رو، فرمایش پیامبر(ص) كه «هیچ پیامبری مانند من اذیت نشد» پیچیدگی و دامنه هجوم نرم دشمن، گستردگی آن به لحاظ وسعت میدان هجوم و تاكتیك‌های به كار گرفته شده را نشان می‌دهد.

مقابله با جنگ نرم، نیازمند خودشناسی است و تا خودشناسی محقق نشود، حتی اگر چیزی به نام دشمن بیرونی هم نباشد، نمی‌توان دشمن را شناخت

آن چه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد.

تعریف جنگ نرم

تهدیدهای صورت گرفته و طراحی شده بر ضد جریان حق از سوی جریان باطل، از سه طریق صورت می‌پذیرد:

تهدید سخت: این نوع تهدید، عموما در عرصه مرزها و حوزه‌های برون‌مرزی صورت می‌پذیرد. ابزار این تهدید، نیروهای نظامی و مسلح هستند و هدف از این تهدید، انهدام تاسیسات حیاتی و اقتصادی یگان‌های مسلح و تهدید تمامیت ارضی جناح حق بوده كه دوره آن كوتاه است.

تهدید نیمه سخت: این نوع تهدید در عرصه داخلی، سازمان‌ها و ستادهای یك كشور صورت می‌گیرد. ابزار آن، روش‌های براندازی مانند گسترش دامنه تحریم‌ها است و هدف آن، تخریب امنیت اقتصادی است كه در یك پروسه میان‌مدت شكل می‌گیرد.

تهدید نرم: این تهدید عموما در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شكل گرفته و ابزار كاربردی آن هم ناتوی فرهنگی در قالب ابزارهای دیپلماسی عمومی، روانی و رسانه‌ای است. هدف آن، تضعیف ثبات امنیت اجتماعی و فرهنگی بوده و دوره آن نیز بلند مدت است، از این‌رو، می‌توان تهدید یا براندازی نرم را تلاش دشمن، برای تسلط كامل در ابعاد گوناگون یك جامعه دانست، كه این تسلط با زدودن الگوهای رفتاری و هنجارهای ارزشی جامعه مورد تهاجم و جایگزینی الگوها و ارزش‌های جامعه مهاجم محقق می‌شود.

آن چه دشمن در جنگ نرم دنبال می‌كند را می‌توان در چهار مولفه شیطانی؛ تعطیلی حق، تخریب حق، تحریف حق و تضعیف حق خلاصه كرد

در این نوع تهدید و جنگ، كشور مهاجم بدون خونریزی و طی پروسه زمانی، آرام و بدون نیاز به نیروهای مسلح و با استفاده از استحاله فكری و فرهنگی یك جامعه، سلطه همه‌جانبه خود را بر آن جامعه تحمیل كرده و با روش نرم‌افزاری حساب شده آنها را مطیع كند. در یك كلام، می‌توان جنگ نرم را این گونه تعریف كرد: «اجرای برنامه‌ای حساب شده، مسالمت‌آمیز و درازمدت برای نفوذ در اركان سیاسی یك نظام، به منظور تغییر سیستم سیاسی یك كشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آن.»

ابزار و اهداف جنگ نرم

با توجه به تعریفی كه از جنگ نرم شد، می‌توان ابزارهای این جنگ را بسیار ساده و كم هزینه دانست. این سادگی در عین حال، بسیار پیچیده و كاربردی‌تر از جنگ سخت است، چرا كه دیگر به لشكركشی و مقاومت‌های فیزیكی نیاز نیست، بلكه با تصرف فكر، اندیشه و اراده یك جامعه و نفوذ آرام و خزنده در لایه‌های فكری آن صورت می‌پذیرد.

جنگ نرم از دیدگاه قرآن

با توجه به تعاریفی كه از جنگ نرم شده، به خوبی می‌توان تحلیل و تبیین ابعاد آن را از لابه‌لای آیات شریف قرآن جست‌وجو كرد. خداوند در قرآن، وجود جنگ نرم و تلاش خزنده دشمن برای راه‌اندازی آن را هشدار می‌دهد، سپس سردمداران این تهدید بزرگ را معرفی كرده و سرانجام به طور مفصل، روش‌های براندازی نرم توسط دشمنان جریان حق را افشا می‌كند.

خاستگاه بروز جنگ نرم در تاریخ

همزمان با روند تدریجی تكامل حق، شگردها و طرح‌های ابلیس برای طراحی جنگ نرم علیه انبیا(ع)، از جهت كمی و كیفی رو به توسعه و فزونی نهاده است، تا جایی كه در دوره پیامبر(ص) با وجود این كه دوره پایانی جریان نبوت است، پیچیدگی و گسترش جاهلیت، كفر، شرك و نفاق به چنان مرحله‌ای از بروز و نمود تاریخی و اجتماعی می‌رسد كه پیامبر اسلام(ص) می‌فرماید «ما اوذی نبی مثل او اوذیت.»

می‌توان جنگ نرم را این گونه تعریف كرد: اجرای برنامه‌ای حساب شده، مسالمت‌آمیز و درازمدت برای نفوذ در اركان سیاسی یك نظام، به منظور تغییر سیستم سیاسی یك كشور با ایجاد تغییر و تحول اساسی در باورهای اساسی و اصلی آن

دامنه جنگ نرم از لحظه آغاز تمرد ابلیس از سجده بر آدم(ع) شروع شده و به فرموده قرآن تا «الی یوم الوقت المعلوم»، كه به تفسیر روایات، زمان ظهور حضرت حجت(عج) است، ادامه خواهد یافت. جنگ نرم پنهان در حقیقت زیربنای تمام جنگ‌های سخت، نیمه سخت و نرم تاریخ بشریت است، چرا كه ابلیس پس از طرد و رجم از آسمان و ملكوت با تمام استعداد و قوای خود به اغوا و گمراهی انسان‌ها می‌پردازد.

شیطان در این سیر، سعی كرده با نیروسازی، طبق آیه شریفه «الوسواس الخناس من الجنه والناس» از دو گروه جن و انس به عنوان حزب شیطان كمك بگیرد و براساس آیه «و ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم؛ شیاطین سخت به دوستان خود وسوسه كنند تا با شما به جدل و منازعه برخیزند(انعام، آیه 121)»، با مدیریت یاری حزب خود به گسترش جبهه باطل پرداخته و انواع جنگ‌های سخت و نرم را راه اندازی می‌كند.

از منظر قرآن، شیطان منشا تمام دشمنی‌ها، دسته‌بندی‌ها، جناح‌سازی‌ها و مدیریت پنهان جریان باطل در برابر انبیا و اولیای حق بوده و هدف او راهبری و پیشبرد بشریت به سوی ظلم و فساد و جلوگیری از تحقق رخداد ظهور مهدی موعود(عج) بوده است.

كتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است. معنا و مفهوم جنگ نرم در قرآن، مصادیق جنگ نرم، شیوه‌های جنگ نرم بر ضد انبیا در قرآن كریم، منابع قدرت نرم در قرآن كریم و راه كارهای مقابله با جنگ نرم، عناوین فصول پنجگانه این اثرند.

چاپ نخست كتاب «جنگ نرم از دیدگاه قرآن» در شمارگان 2200 نسخه، 296 صفحه و بهای 55000 ریال راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران