تبیان، دستیار زندگی
جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنان ادامه دارد. آثار رسیده به این جشنواره در بخش‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنرپژوه آمریكایی و هلندی در جشنواره تجسمی فجر
هنرپژوه آمریكایی و هلندی در جشنواره تجسمی فجر

جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنان ادامه دارد. آثار رسیده به این جشنواره در بخش‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند و تا 13 اسفندماه در معرض دید عموم خواهند بود. در بخش جنبی این جشنواره آثار تعدادی از هنرمندان پیشکسوت به نمایش درآمده است. 50 اثر كاریكاتور، عكس و نگارگری از استادان و هنرمندان پیش‌كسوت این سه رشته در بخش جنبی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شده است.


در رشته كاریكاتور در بخش جنبی 25 اثر از 25 كاریكاتوریست كشور ارائه شده است كه از جمله آن‌ها آثار كامبیز درم‌بخش، توكا نیستانی، بهرام عظیمی، جمال رحمتی، ابوالفضل محترمی، فیروز مظفری، محمدرضا دوست محمدی، جواد علیزاده، شاهرخ حیدری و بهمن عبدی است.

در رشته عكاسی نیز 11 اثر از 11 عكاس در بخش جنبی جشنواره به نمایش درآمده است. آثاری از فخرالدین فخرالدینی، جاسم غضبانپور، سعید محمودی ازناوه، حسن غفاری، محمدرضا بهارناز، محمد ستاری، محمدمهدی رحیمیان، فاطمه تعمیدی، بابك كسمایی، محمدحسین حیدری و مجید ناگهی در این نمایشگاه ارائه شده است.

در بخش جنبی رشته نگارگری نیز 14 هنرمند پیشكسوت 14 اثر را به نمایش گذاشته‌اند كه از جمله آن‌ها مجید مهرگان، عباس جمال‌پور، هوشنگ فرزان، پرویز حاصلی، جلیل جوكار، مهین افشان‌پور، زینت السادات امامی، مصطفی آقامیری و... است.

50 اثر كاریكاتور، عكس و نگارگری از استادان و هنرمندان پیش‌كسوت این سه رشته در بخش جنبی سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران ارائه شده است.

در کنار نمایش آثار هنرمندان جوان و پیشکسوت، همایش علمی این جشنواره در روزهای 25 و 26 بهمن ماه ساعت 15:30تا 19در سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

روز دوشنبه 25 بهمن‌ماه در این همایش، منصور كلاه‌‌كج مقاله خود با موضوع «گرافیك معاصر ایران و آسیب‌های پیش رو» ارائه می‌كند، همچنین حسین رضوی‌فرد مقاله‌ای ‌با عنوان «آسیب‌شناسی هنر خوشنویسی معاصر ایران با تكیه بر خط نستعلیق» را تدارک دیده است.

همچنین محمد خزایی مقاله‌ای با عنوان «ضرورت شناخت قابلیت‌های ساختاری هنر ایرانی اسلامی در هویت‌بخشی كالبد بصر ی هنر معاصر ایران»، عبدالمجید حسینی‌راد مقاله «تعامل و تبادل هنر ایران و اروپا» و جان لنت هنرپژوه آمریكایی مقاله‌ای با عنوان «خلاقیت در هنر» در نخستین روز از برگزاری همایش‌ علمی سومین جشنواره هنرهای تجسمی را ارائه خواهند كرد.

سه‌شنبه 26 بهمن ماه هم كامران افشارمهاجر درباره «بررسی تحولات و چالش‌های گرافیك معاصر ایران»، اصغر كفشچیان مقدم و سمیه علی‌پور مقاله‌ای با موضوع «پژوهشی پیرامون تصویر فرشتگان در آثار نقاشان ده سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی» را ارئه می‌كنند.

علی عباسی با حضور در این همایش «طرح‌واره تنشی فرآیند گفتمان در تابلوی «ذوالجناح» اثر كاظم چلیپا» را برای حاضران ارائه كرده و ژرارد كاریس (هلند) پژوهشگر عرصه هنر هم با حضور در این همایش «خلاقیت در هنر با محور پنتاگونیسم» را شرح خواهد كرد.

«میزگرد هنر انقلاب اسلامی ایران» دیگر برنامه این همایش است كه با حضور صاحبنظران این عرصه برگزار خواهد شد.


بخش هنری تبیان