تبیان، دستیار زندگی
خاکسترهای آتشفشانی می توانند خطرناک تر از مواد مذاب باشند. گاه، ابرهایی از خاکستر مثل بهمن از کوه آتشفشان پایین می آیند و سر راه خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهمن خاکستر چیست؟

خاکسترهای آتشفشانی می توانند  خطرناک تر از مواد مذاب باشند. گاه، ابرهایی از خاکستر مثل بهمن از کوه آتشفشان پایین می آیند و سر راه خود، همه چیز را می سوزانند یا ذوب می کنند.

پرهای پرندگان از چه ساخته شده اند؟

پر پرندگان از جنس مو و ناخن شناست. این ماده «کراتین» نام دارد. منقار پرندگان نیز از کراتین است. پرها و منقارها نیز مانند مو و ناخن رشد می کنند، ولی پرندگان احتیاجی به کوتاه کردن آن ها ندارند؛ زیرا پرهای قدیمی خودبه خود می ریزند و منقار نیز به مرور زمان ساییده می شود.

مرغ سانان چیستند؟

«مرغ سانان» پستاندارانی اند که مانند پرندگان از تخم متولد می شوند و مانند پستانداران دیگر از شیر مادر تغذیه می کنند. «پلاتی پوس» نوعی از مرغ سانان است.

ستون آب چیست؟

اگر گردباد روی دریاچه یا دریایی رخ دهد، ستونی از آب را به درون خود می مکد. در این حالت، اگر وزش باد قطع شود، ستون آب، مثل یک بمب، روی دریاچه یا دریا سقوط می کند.

رانش زمین چگونه پدید می آید؟

بیشتر وقت ها بهمن و رانش زمین، در مناطق بدون درخت اتفاق می افتد. چون در مناطق پردرخت ریشه ی درختان در عمق زمین محکم و استوار است. درختان از رانش و ریزش خاک جلوگیری می کنند.

سال کبیسه چیست؟

جواب آن بسیار ساده است، هریک سال 365 روز و 6 ساعت است. یعنی این مدت طول می کشد تا زمین یک دور کامل به دور خورشید بچرخد. در روزهای قدیم تر مردم به این 6 ساعت اهمیتی نمی دادند و یک سال را همان 365 روز محاسبه می کردند این کار سبب شد که کم کم زمان سال تحویل تغییر کند.

دانستنی ها

بعدها مردم یاد گرفتند که باید این 6 ساعت را در تقویم خود محاسبه کنند. برای همین هر 4 سال که می گذرد این 6 ساعت ها را با هم جمع می کنند که یک شبانه روز کامل یعنی 24 ساعت می شود.

برای همین ماه اسفند که در تقویم شمسی 29 روز است هر 4 سال یکبار یک روز به آن افزوده می شود و 30 روز می گردد.

سال هایی که اسفند 30 روز است یعنی تعداد روزهای سال به جای 365 روز،366 روز می شود. این سال را، سال کبیسه می گویند.

فرآوری: نعیمه درویشی

بخش کودک و نوجوان


منابع:

آفتاب

چراهای شگفت انگیز

* مطالب مرتبط:

راز نفس كشیدن حشرات

منقارهای دماسنج

چرا فلفل تند است؟

چه چیزی در خورشید می سوزد؟

چرا پای ما بو می گیرد؟

سیاهچاله چیست؟

آیا حیوانات حواس خاصی دارند؟

آیا ماهی ها می توانند بو بکشند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.