تبیان، دستیار زندگی
به‌طور حتم با وضعیت بچه آشنایی دارید و می‌دانید چه شرایطی او را ناراحت می‌کند. ولی برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا استرس‌های سفر را به حداقل برسانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگه یه روز بابچه‌ها بری سفر

سفرباکودک


آیا این روزها قصد دارید به مسافرت بروید؟ آیا فرزند شما نوزاد است؟ آیا از این بابت نگرانی دارید که چطور با این کودک کوچک به مسافرت بروید که او در طول سفر اذیت نشود و از طرفی به شما هم خوش بگذرد؟ اگر تمام این سؤالات ذهن شما را مشغول کرده باید بدانید که حق با شماست. مسافرت با نوزاد و اصولا بچه کوچک کار ساده‌ای نیست.

این توصیه‌ها را دنبال کنید تا آرامش شما قبل از سفر بیشتر شود و در طول روزهایی که در مسافرت هستید از تعطیلات لذت بیشتری ببرید.

 به‌طور حتم با وضعیت بچه آشنایی دارید و می‌دانید چه شرایطی او را ناراحت می‌کند. ولی برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا استرس‌های سفر را به حداقل برسانید

از قبل برنامه‌ریزی کنید

همه چیز به برنامه‌ریزی بستگی دارد. باید ببینید چه چیزهایی را باید بسته‌بندی کنید، به چه لوازمی نیاز دارید، می‌خواهید چه فعالیت‌هایی را انجام دهید، محل اقامتتان کجاست، کجا غذا می‌خورید، کجا می‌خوابید، با چه وسیله‌ای سفر می‌کنید و... البته به‌طور حتم با وضعیت بچه آشنایی دارید و می‌دانید چه شرایطی او را ناراحت می‌کند. ولی برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا استرس‌های سفر را به حداقل برسانید.

اگر بچه شما از سروصدای زیاد خوشش نمی‌آید و حضور در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ او را آزار می‌دهد، و به دنبال آن شما هم آرامشتان را از دست می‌دهید. اگر نوزاد به گرما حساس است، گذراندن تعطیلات در هوای گرم و مرطوب کنار دریا هم توصیه نمی‌شود. بنابراین به این فکر کنید که انجام چه فعالیت یا اقامت در چه محیطی برای شما بهتر است. با این وجود، پیش‌بینی همه شرایط به این سادگی‌ها هم نیست و نمی‌توانید بعضی از موقعیت‌های پیش‌بینی نشده را از قبل حدس بزنید.

  سبک بار سفر کنید

منظره

یکی از مواردی که سفر شما را پر استرس می‌کند، حمل وسایل زیاد و بسته‌بندی‌های کوچک و بزرگ است. اگر قرار است با ماشین به مسافرت بروید خرده‌ریزهای زیاد را جمع آوری نکنید. بیشتر وسایل ضروری را بردارید. اگر هم می‌خواهید با هواپیما یا قطار به مسافرت بروید چندین و چند چمدان بار نبندید. برای خیلی از بچه‌دارها پر نکردن چمدان‌ها و ساک‌ها از تمام چیزهایی که بچه‌ حتی امکان دارد به آن نیاز داشته باشد، غیر ممکن است ولی توجه داشته باشید. به هر حال در بیشتر مواقع به‌جایی می‌روید که به‌طور حتم به مراکز خرید دسترسی دارید و در مواقعی که به طور غیر منتظره به چیزی نیاز داشتید، می‌توانید آنها را بخرید. شاید در خانه کودک شما کلی وسایل شخصی داشته باشد اما بدون خیلی از آنها هم می‌تواند چند روز را سرکند. پس وسواس نداشته باشید و فقط لوازم ضروری را با خود ببرید.

جعبه کمک های اولیه

جعبه‌ای برای کمک‌های اولیه

هیچ چیز به اندازه مریض شدن کودک در طی سفر، آرامش شما را از بین نمی‌برد. در این جور مواقع از شهرتان دور هستید و نمی‌دانید چطور با دکتر او تماس بگیرید. در چنین شرایطی بهتر است یک جعبه کمک‌های اولیه به همراه داشته باشید. قبل از سفر حتما کودک را نزد پزشک ببرید و به او بگویید که قصد سفر دارید. از دکتر بخواهید درباره پرونده پزشکی کودک توضیحاتی را یادداشت کند تا در صورت لزوم طی سفر آن را به پزشک اورژانس نشان دهید. این موضوع درباره کودکانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های حاد را دارند مهم‌تر است.

می‌توانید برای پر کردن جعبه کمک‌های اولیه از باند، آنتی هیستامین، درجه حرارت، مایع ضد عفونی کننده زخم‌ها، چسب زخم و... استفاده کنید. درباره نحوه مصرف قرص‌ها و شربت‌ها هم با پزشک مشورت کنید و از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید. در ضمن این جعبه را در جایی بگذارید که به راحتی در دسترس باشد.

پیش‌بینی وضعیت هوا

آب وهوا

در طول مسیر یک ساک دستی برای خودتان تهیه کنید و داخل آن وسایل مورد نیاز کودک را قرار دهید. چند دست لباس گرم و پتوی کوچک هم داشته باشید تا در صورت روبه‌رو شدن با هوای سرد‌تر غافلگیر نشوید. بهتر است چند روز قبل از سفر با مراجعه به سایت‌های هواشناسی از وضعیت آب و هوایی محل اقامتتان مطلع شوید. شاید یک توده هوای سرد در حال نزدیک شدن به اقامتگاه شما باشد و از آن بی‌خبر باشید. از وضعیت آب و هوا مطلع باشید، با دیدن ابرهای باران‌زا لبخندی از پیروزی و دوراندیشی روی صورتتان نقش می‌بندد.

   لباس راحتی برای خودم

هنگام سفر با نوزاد، خودتان هم لباس راحتی بپوشید و از پارچه‌های نخی و خنک تابستانه استفاده کنید. کفش سبک و ساده‌ای بپوشید تا هنگام سفر دچار مشکل نشوید. اگر خود شما در طول مسیر احساس راحتی نداشته باشید، این استرس را به نوزاد و دیگر افراد خانواده هم منتقل می‌کنید. پس هنگام جمع‌آوری وسایل مورد نیاز، خودتان را فراموش نکنید و در کنار رسیدگی به امور نوزاد، لوازم آسایش خود و همسرتان را هم از یاد نبرید.

   همسران یاری کنند

اگر در بیشتر مواقع وظیفه نگهداری از کودک و انجام تمام امور او را تنها بر عهده دارید؛ در طول سفر از همسرتان هم بخواهید که به شما کمک کند. شاید لازم باشد در طول مسیر پوشک بچه را تعویض کرده یا برای او شیر خشک آماده کنید. در چنین شرایطی، کمک همسر استرس شما را کم می‌کند. در صورتی‌که با اتومبیل سفر می‌کنید از او بخواهید لوازم مورد نیاز کودک را جایی قرار دهد که هنگام نیاز به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید. می‌توانید با کمک او چک لیست لوازم مورد نیازتان را تهیه کرده و قبل از حرکت همه را کنترل کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.

هنگام خرید بلیت، سعی کنید زمان پرواز با زمانی‌که کودک شما معمولا خواب است هماهنگی داشته باشد. وقتی کودک شما در طول سفر خواب باشد، کمترین تنش و نگرانی را خواهید داشت

 سفر هوایی با کودکان بزرگتر

وقتی قرار است با هواپیما به سفر بروید، شرایط شما نسبت به مسافرت با اتومبیل شخصی‌تان متفاوت است. برای کودکان دشوار است که مدت طولانی‌ای روی صندلی بنشینند و حتی ممکن است با سرو صدا و رفت و آمد‌هایشان برای دیگر مسافران مشکلاتی ایجاد کنند. اگر تصمیم دارید با کودکتان به مسافرت هوایی بروید، این نکات را رعایت کنید:

هنگام خرید بلیت، سعی کنید زمان پرواز با زمانی‌که کودک شما معمولا خواب است هماهنگی داشته باشد. وقتی کودک شما در طول سفر خواب باشد، کمترین تنش و نگرانی را خواهید داشت.

سرویس‌های بهداشتی داخل هواپیما خیلی کوچک هستند. بنابراین قبل از پرواز کودک را به دستشویی فرودگاه ببرید.

مقداری خوردنی و نوشیدنی مورد علاقه کودکتان را به همراه داشته باشید. این خوراکی می‌تواندیک ساندویچ کوچک باشد. مهمانداران معمولا غذاهایی برای شما سرو می‌کنند که ممکن است کودک آن را دوست نداشته یا اصولا غذا کیفیت مناسبی نداشته باشد.

هواپیما

درباره قوانین سفر هوایی با کودک صحبت کنید. به او بگویید باید کمربند ایمنی را ببندد و از شما دور نشود. شماره تلفن همراهتان در جیب کودک قرار دهید و به او بگویید اگر شما را در محیط فرودگاه گم کرد، به ماموران امنیتی مراجعه کند و شماره را تحویل دهد.

یک ساک دستی با خودتان داخل هواپیما ببرید و یک دست لباس اضافی به همراه تعدادی از سرگرمی‌های مورد علاقه کودک را داخل آن بگذارید. حتی می‌توانید از ام‌پی‌تری پلیر هم برای سرگرم کردن کودکتان استفاده کنید.

اگر کودک شما بیماری یا شرایط خاصی دارد، حتما این موضوع را قبل از پرواز با مهمانداران در میان بگذارید. با کودک درباره تمام مراحل سفر صحبت کنید و از او بخواهید رفتار مناسبی داشته باشد.

اگر کودک از صندلی بلند شد تا کمی بین ردیف صندلی‌های هواپیما راه برود با چشم او را تعقیب کنید و در صورت لزوم خودتان هم دنبال او بروید. او را به مهمانداران نسپارید چون هیچ کس به اندازه خودتان نمی‌تواند مراقب کودک باشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:همشهری مثبت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.