تبیان، دستیار زندگی
حتی اگر اتاقدکورکوچک باشد با در نظر گرفتن اصول طراحی اتاق کار و اتاق مطالعه، می توانید آن را بزرگ و چشم نواز نمایید. طراحی کردن اتاق کار باید بیانگر شخصیت شما نیز باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی یک اتاق الهام بخش

اتاق کار


نویسندگان، طراحان و هنرمندان و حتی دانشجویان جزء آن دسته از اقشار از جامعه اند که بخش عمده ای از اوقات روز را در خانه به سر برده و فعالیتهای و کارهای خود را در منزل انجام می دهند. هر چند امروزه فضای خانه ها کوچک و آپارتمانی شده اما بخش عمده ای از این افراد دارای اتاقی مجزا برای پرداختن به کارها و مطالعات خود دارند. لذا توجه به تزیینات و دکوراسیون این اتاق کار و یا اتاق مطالعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از طرف دیگر وقتی که شما دفتر کار یا مطالعه تان را در منزل بنا می کنید طبیعتا انتظار دارید بهره وری بالایی از این دفتر داشته باشید. این بهره وری مستلزم کارایی و سازمان دهی است. اتاق کار شما باید محلی دنج و راحت باشد. وقتی که با آرامش خیال کار می کنید توان کاری تان افزایش می یابد. اغلب مردم در مورد اینکه چگونه اتاق کار خانگی شان را تزیین(دکوربندی) کنند دچار ابهام می شوند و تا زمانی که از ایده های دکوراسیون بهره نگیرند محل کار و یا مطالعه شان محیطی ناخوشایند و کسل کننده خواهد بود.

مهمترین کمک ایده های تزیینی در محل کار تنها خوش منظر کردن آنجا نیست بلکه استفاده و کاربرد مناسب محل مذکور برای اهداف عملی و کاری است. حتی اگر اتاقدکورکوچک باشد با در نظر گرفتن اصول طراحی اتاق کار و اتاق مطالعه، می توانید آن را بزرگ و چشم نواز نمایید. طراحی کردن اتاق کار باید بیانگر شخصیت شما نیز باشد. دراین یادداشت سعی داریم ایده هایی را در خصوص نحوه طراحی اتاق کار و یا اتاق مطالعه خانگی تان به شما آموزش دهیم:

- طراحی فضا

اتاق کار

•  قبل از آنکه درباره مبلمان ، اثاثیه و رنگ آمیزی اتاق کارتان تصمیم گیری کنید فضای آن را به دقت اندازه گیری نمایید. داشتن یک ایده درست از این فضا کمک شایانی در تصمیم گیری درباره شکل و اندازه وسایل ومبلمان اتاق به شما خواهد کرد.

• طرحی از اتاق خود ترسیم نمایید و بر روی آن مشخص کنید که هر قطعه از وسایل، لوازم و مبلمان در کجا قرار خواهد گرفت. نیازی نیست این طرح، یک طرح کامل باشد زیرا در اولین قدم تنها کشیدن یک نقشه کلی کفایت می کند.

- مبلمان

• مبلمان و وسایل را بر اساس نوع فعالیت دفترتان انتخاب کنید. همچنین تناسب رنگ این وسایل با رنگ آمیزی دیوارها و روشنایی اتاق را در نظر بگیرید.

• از وسایل بادوام و زیبا برای چیدمان اتاق کارتان استفاده نمایید

• میز و صندلی ای را که با سبک کار شما انطباق بیشتری داشته باشد انتخاب نمایید. این کار می تواند استرس محیط کارتان را به حداقل برساند.

• از قفسه ها و کتابخانه مناسب برای نگهداری پرونده ها، کتابها و مدارک مورد استفاده تان بهره گیری کنید تا ضمن جذاب تر کردن فضای اتاق از شلوغی و به هم ریختگی اتاق یا میز کارتان جلوگیری شود.

- رنگ بندی اتاق کار

اتاق کار

• در بیشتر موارد اتاق کار خانگی دارای فضای کوچکی است. استفاده از رنگهای تیره باعث خواهد شد که این فضا کوچکتر به نظر برسد بنابراین نسبت به رنگ دیوارها بسیار حساس باشید زیرا می تواند باعث ناخوشایند شدن فضای اتاق گردد.

• برای آنکه اتاق مذکور بزرگتر از آنچه که هست به نظر برسد از رنگهای روشن استفاده نمایید. رنگهایی مانند کرم، لیمویی و نارنجی ملایم رنگهایی خوبی برای این منظور هستند. رنگ دیوارها باید به گونه ای باشد که احساس آرامش و راحتی را به شما القا نماید.

• با استفاده از سه یا چند رنگ مناسب می توانید انرژی و گرمای خاصی به اتاق تان بدهید.

• اگر تمایل دارید اتاق کارتان را با کارهای هنری مانند نقاشیها تزیین نماید بهتر است از رنگ سفید برای دیوار استفاده نمایید. رنگ سفید سبب پر رنگ شدن سایر رنگها و اجسامی می شود که بر روی آن نصب شده و یا در مجاورت آن قرار دارند.

- روشنایی

• استفاده از یک روشنایی چشم نواز، اتاق شما را روشن و دلباز می کند.

• در مغازه ها انواع مختلفی از روشنایی ها وجود دارد که نحوه طراحی بیشتر آنها به گونه ای است که با نوردهی ترکیبی، می توانند فضایی سنتی یا مدرن به اتاق کاریا مطالعه تان ببخشند. استفاده درست از این روشنایی ها در آرامش بخش بودن، وسعت و زیبایی اتاق مورد نظر تاثیر بسازیی خواهد داشت.

- لوازم و اسباب جانبی

اتاق کار

• تنها در صورتی به فکر خرید نقاشی های روغنی و یا مجسمه تزیینی باشید که با موضوع فعالیت دفترتان همخوانی و تناسب داشته باشد.

• می توانید از قالیچه، پرده های متناسب و خوش رنگ، صنایع دستی و ... برای تزیین اتاق تان بهره گیرید.

• استفاده از خوشبو کننده های محیط و گلهای تازه در ایجاد طراوت و شادابی این اتاق می تواند موثر باشد.

- تخته الهام بخش

• نصب یک تخته الهام بخش می تواند مشوق خوبی برای شما و سایر اطرافیان تان باشد. نصب برخی جملات و تصاویر بزرگان بر روی تخته مذکور(که مرتبط با رشته تحصیلی یا کاری باشد)می تواند تزیین مناسبی برای این اتاق باشد. هنگامی که خسته می شوید ملاحظه این تصاویر یا جملات می تواند شما را برای تلاش مجدد تشویق نماید.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان


مقالات مرتبط:

هوشمندانه بچینید

هنری نورانی بیاموزید

اتاقی با ایده های نو

هنرمندی را تجربه کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.