تبیان، دستیار زندگی
جشنواره ی فیلم فجر امسال هم برنامه ی بزرگداشت چند هنرمند را دارد، که یکی ار آنها پوران درخشنده است. درخشنده، اولین فیلم ساز زن سینمای پس از انقلاب است که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جادوی سینما با درخشنده

جشنواره ی فیلم فجر امسال هم برنامه ی بزرگداشت چند هنرمند را دارد، که یکی ار آن ها پوران درخشنده است. درخشنده، اولین فیلم ساز زن سینمای پس از انقلاب است که اولین فیلم سینمایی کودک و نوجوان پس از انقلاب را به نام «رابطه» در سال 1364 کارگردانی کرد.

پس از آن، او از دنیای کودک و نوجوان جدا نشد و فیلم های بعدی او، رابطه اش را با بچه ها نزدیک تر و صمیمی تر کرد. فیلم های بعدی او هر یک به جنبه های مختلف و متفاوتی از زندگی کودکان و نوجوانان پرداختند و مشکلات روحی، روانی و جسمی این گروه سنی را مطرح کرد.

پوران درخشنده در سال 1328 به دنیا آمد، او در رشته ی کارگردانی و سینما تحصیل کرد و توانست جوایز زیادی در این زمینه دریافت کند.

پوران درخشنده علاوه بر کارگردان، تهیه کننده، محقق و نویسنده نیز می باشد.

او فیلم ‌های بلند داستانی زیادی ساخته است که تعدادی از آن ها عبارتند از:

بچه‌ های ابدی، رویای خیس، شمعی در باد، زمان از دست رفته، عبور از غبار، پرنده کوچک خوشبختی، رابطه.

درخشنده بر این باور است که دنیای کودکی و نوجوانی همیشه پر از کنجکاوی نسبت به محیط و آدم های اطراف است. حتی یک کودک چند ماهه هم همین حالت را دارد و وقتی به او توجه می کنید، از خودش عکس العمل نشان می دهد و هنگام بازی هایش هم نگاه دقیقی به اطرافش دارد و به همه چیز توجه می کند.

این نگاه و تلاش  برای کشف واقعیت های محیط اطراف شخصیت بچه ها را شکل می دهد به همین دلیل است که در دوران کودکی و نوجوانی، هر نوع واکنش، عکس العمل و رفتاری که از سوی بزرگترها صورت می گیرد، تاثیر قاطع خودش را روی بچه ها می گذارد. هیچ چیزی برای بچه ها دور نیست و اتفاقا آن ها همه چیز را خیلی خوب درک می کنند و متوجه می شوند. برای همین بسیار مهم است که ما بزرگترها به عنوان پدر و مادر، خواهر یا برادر و یا دوست و معلم چه نگاهی به آن ها داریم و با آنها چگونه برخورد می کنیم.

دنیای خیالی بچه ها همیشه از دنیا و محیط واقعی تاثیر می گیرد. همیشه احساس کرده ام فیلم و سینما می تواند در مورد کودکان و نوجوانان حرفهای زیادی را مطرح و به عنوان یک رسانه قوی کمک کند تا هم بچه ها به شناخت و درک درست تری از محیط اطراف و خود برسند وهم بزرگترها بتوانند ارتباط بهتر و صمیمی تری با کوچکترها برقرار کنند. این جادوی سینماست که می تواند چنین خواسته ای را به مرحله عمل برساند. برای من فیلم سازی برای بچه ها مثل یک کشف جذاب و دوست داشتنی است. این کشف کمک می کند تا شناخت بهتری از دوران کودکی و نوجوانی داشته باشیم و با این کار، می توانیم این شناخت را به بزرگ ترها منتقل کند.

پوران درخشنده

فیلم هایی که برای کودکان و نوجوانان ساخته می شود باعث می شود برای آن ها برنامه ریزی کنیم تا بهتر زندگی کنند. با فیلم هایم تلاش می کنم نگاهی به دنیای آنها داشته باشند. دوران کودکی و نوجوانی من هم مثل همه بچه های دیگرست، من هم از همان دوران سعی داشتم نگاهی کنجکاو به مسائل دور و برم داشته باشم و حالا که سال ها از آن زمان گذشته است، می خواهم آن نگاه کنجکاو را در خدمت بچه ها قرار دهم و به کمک فیلم و سینما درباره مسائل آنها صحبت کنم. سینما برایم این جذابیت را داشته که در کنار بچه ها باشم و همراه با آنها مسائل را مطرح کنم. من هنوز بزرگ نشده ام و خودم را یک کودک می دانم. کودکی که می تواند دوربینی در دست بگیرد و درباره مسائل هم سن و سال های خود حرف بزند. می خواهم در دوران کودکی باقی بمانم و فیلم سازی برای کودکان و نوجوانان کمک می کند تا به این خواسته برسم.

امیدواریم که این هنرمند عزیز روز به روز به تعداد فیلم های جذابی که می سازد، افزوده شود.

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


منابع:

وبلاگ تخصصی پوران درخشنده

دوچرخه همشهری

* مطالب مرتبط:

پیام مادرانه ای برای جهان

شاعری با هوای کودکی

پدر شعر کودکان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.