تبیان، دستیار زندگی
انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» به كارگردانی وحید نصریان و تهیه‌كنندگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ساعتی پیش در برج میلاد به نمایش درآمد و با حضور برخی از عوامل این فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در جلسه‌ نقد و بررسی این فیلم وحید نصریان ـ كارگردان این
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در نشست خبری فیلم «قلب سیمرغ» چه گذشت؟

نشست خبری فیلم «قلب سیمرغ»

انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» به كارگردانی وحید نصریان و تهیه‌كنندگی مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ساعتی پیش در برج میلاد به نمایش درآمد و با حضور برخی از عوامل این فیلم مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در جلسه‌ نقد و بررسی این فیلم وحید نصریان ـ كارگردان این انیشمن سینمایی ـ عنوان كرد: ‌دقیقا چهار سال است كه ما مشغول ساخت این فیلم بوده‌ایم و طی شش ماه آخر تنها به امور فنی فیلم پرداختیم؛ چرا كه وسواس بسیار زیادی بر روی آن داشتیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مخاطب این فیلم گفت:‌ از ابتدا مخاطب ما به طور كامل مشخص نبود اما حال كه این فیلم به پایان رسیده از نظر من مخاطب اصلی این فیلم نوجوانان و بزرگسالان هستند.

نصیریان در ادامه با اشاره به لهجه‌های مختلفی كه در این انیمشن به كار گرفته شده است، اظهار كرد:‌ شاید عده‌ای فكر كنند كه برای طنز از لهجه‌های مختلف استفاده كرده‌ایم اما ما هرگز چنین نیتی نداشتیم و خود من به شخصه به تمام لهجه‌ها احترام می‌گذارم.

شاید عده‌ای فكر كنند كه برای طنز از لهجه‌های مختلف استفاده كرده‌ایم اما ما هرگز چنین نیتی نداشتیم و خود من به شخصه به تمام لهجه‌ها احترام می‌گذارم.

اما در بخش دیگری از این نشست و در پاسخ به پرسشی مبنی بر بودجه دقیق این فیلم، كارگردان «قلب سیمرغ» گفت:‌ دقیقا 520 میلیون تومان مركز گسترش سینمای مستند و تجربی برای این فیلم پرداخت كرد و با مبلغی كه خود من سرمایه گذاری كردم در مجموع حدود 670 میلیون تومان هزینه ساخت این فیلم شد.

وی در پاسخ به یكی از انتقادات صورت گرفته نسبت به این فیلم هم اظهار كرد:‌ اصلا ادعا نمی‌كنیم این فیلم بدون ایراد است اما به هر حال بضاعت من در همین اندازه بود و شاید حتی كمتر از این باشد.

نشست خبری فیلم «قلب سیمرغ»

وحید نصریان در بخش پایانی صحبت‌هایش در این نشست با تشكر از تمام عواملی كه در این فیلم به همكاری با او پرداخته بودند، گفت: چهار سال پیش كه ساخت این فیلم را آغاز كردم بسیار جوان و تنومند بودم اما طی این چهار سال پیر شدم اما خوشبختانه خیلی خوب پیر این كار شدم و با ساخت این فیلم تجربه خوبی پیدا كردم.

نصریان در عین حال گفت:‌ جا دارد در این نشست از مدیریت قبلی و جدید مركز گسترش كه از من برای ساخت این فیلم حمایت كردند تشكر كنم. من امیدوارم از این پس هم شاهد انیمشن‌های سینمایی دیگری باشیم؛ به هر حال فكر می‌كنم با این فیلم كمی جاده‌ی ساخت انیمشن صاف و هموار شده و از سنگلاخ‌های آن كاسته شده است.

***

شفیع آقا محمدیان ـ مدیرعامل مركز گسترش سینمای مستند و تجربی و تهیه كننده این فیلم ـ هم در این نشست به صحبتی كوتاه پرداخت و عنوان كرد:‌ زمانی كه من به مركز گسترش آمدم بسیاری از امور این فیلم انجام شده بود؛ به هر حال از نظر من وحید نصریان اراده‌ی بسیار قوی داشت و با تمام مشكلاتی كه بر سر راه انیمشن ایران قرار دارد دست و پنجه نرم كرد. اكنون این فیلم مملو از تجربیات است و من خوشحال هستم از دو فیلم بلند انیمشن كه در مركز آغاز شده، این فیلم به نتیجه رسیده است. حال سطح این فیلم به گونه‌ای است كه ما را امیدوار كرده كه از این پس به شكل جدی‌تری وارد این عرصه شویم؛ اكنون ما این وضعیت را داریم كه سالانه دو انیمشن سینمایی تولید كنیم.

مدیر عامل مركز گسترش مستند و تجربی در پاسخ به پرسشی كه درباره‌ی اكران این فیلم مطرح شده بود، هم اظهار كرد: این انیمیشن، فیلم خاصی است كه باید بگردیم و بهترین زمان برای اكران آن را پیدا كنیم. اكنون با توجه به وضعیت اكران ما در تلاش هستیم كه این فیلم در زمانی مناسب به نمایش درآید و از همین حالا هم پوسترهای آن را آماده كرده و برخی كارها را انجام داده‌ایم.

آقامحمدیان در این نشست در پاسخ به سوالی كه درباره بودجه این فیلم مطرح شده بود، گفت:‌ این فیلم برای ما بسیار ارزان تمام شده و امیدواریم كه پس از اكران مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد؛ به هر حال هزینه این فیلم هزینه‌ای میلیاردی نیست و حتی پایین‌تر از هزینه‌های معمول این نوع سینماست و در آن بخش مهمی از هزینه را خود عوامل فیلم تامین كرده‌اند.

نشست خبری فیلم «قلب سیمرغ»

***

امیر سحر خیز ـ سوپروایزر این فیلم ـ هم در این نشست به ذكر توضیحی كوتاه درباره روند شكل‌گیری این فیلم پرداخت و اظهار كرد: من به نیابت از تمام افرادی كه برای «قلب سیمرغ» زحمت كشیده‌اند در این نشست حضور دارم.

وی ادامه داد: كار در این فیلم بسیار سخت بود و بسیاری از مسائل فنی و تكنیكی به گونه‌ای بود كه ما برای اولین بار در ایران تجربه می‌كردیم. این مساله را هم در نظر بگیریم كه سه سال پیش كه ما این فیلم را شروع كردیم امكانات و سطح تكنولوژی بسیار متفاوت با امروز بود و شاید اكنون امكان انجام كارهای بسیاری باشد كه آن زمان میسر نبود.

***

مهرداد رئیسی ـ مدیر دوبلاژ این فیلم ـ هم در این نشست گفت:‌ با توجه به این كه این فیلم اولین تجربه این دوستان بود آنها بسیار خوب كار كردند و بازیگرانی كه برای صداپیشگی این فیلم انتخاب شده بودند هم بسیار خوب كار كردند و از جمله رضا كیانیان و حمید فرخ نژاد كه در این فیلم اولین تجربه صداپیشگی خود را پشت سر می‌گذاشتند بسیار خوب ظاهر شدند و مانند یك گوینده حرفه‌ای عمل كردند.

رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست اظهار امیدواری كرد: این فیلم مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

وی در عین حال ساخت چنین فیلم‌هایی را تجربه‌ای خوب برای سینمای ایران برشمرد.

نشست خبری فیلم «قلب سیمرغ»

الهام پاوه نژاد ـ یكی از صداپیشگان این فیلم ـ هم در این نشست به فعالیت‌های قبلی‌اش در زمینه‌ی صداپیشگی اشاره كرد و كار در پروژه «قلب سیمرغ» را تجربه خوبی برای خود برشمرد.

این بازیگر در عین حال اظهار امیدواری كرد: نهال نوپای انیمشن سینمایی در ایران مانند خود سینما دچار وضعیتی نشود كه كیفیت آن فدای كمیت بشود.

***

مهدی ابوهاشم(نویسنده)، پیام آزادی(آهنگساز)، امین قاضی(صداپیشه) از دیگر عوامل این فیلم بودند كه در این نشست به ذكر توضیحاتی درباره روند كار خود پرداختند.

اجرای نشست نقد و بررسی «قلب سیمرغ» را هم رامتین شهبازی بر عهده داشت.