تبیان، دستیار زندگی
در شرایطی که فیلمسازی برای جوانان سخت است، به آنها اعتماد نمی‌شود و بخش خصوصی هم آنها را جدی نمی‌گیرد، سرمایه من برای فیلمسازی جوانی‌ام و گروه جوانم بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمایه من برای فیلمسازی جوانی‌ بود

نشست خبری فیلم سفر سرخ

نشست خبری فیلم «سفر سرخ» چه گذشت؟


حمید فرخ‌نژاد گفت: در شرایطی که فیلمسازی برای جوانان سخت است، به آنها اعتماد نمی‌شود و بخش خصوصی هم آنها را جدی نمی‌گیرد، سرمایه من برای فیلمسازی جوانی‌ام و گروه جوانم بود.


نشست نقد و بررسی فیلم «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ‌نژاد، صبح امروز چهارشنبه بیستم بهمن ماه با حضور فرخ‌نژاد، غزل صارمی، حبیب دهقان‌نسب، برزو ارجمند و صادق صفایی بازیگران، اصغر پورهاجریان مدیر جلوه‌های ویژه، بهزاد آدینه‌زاده طراح صحنه و لباس و با اجرای جلیل اکبری صحت در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد.

اکبری‌صحت در آغاز این نشست، گفت: ده سال پیش جزو کسانی بودم که این فیلم را دیدم و در میان کسانی که بیننده این فیلم بودند از جمله علی معلم و فریدون جیرانی متفق‌القول بودیم که «سفر سرخ» برای بخش بین‌الملل جشنواره فیلم آن سال انتخاب خواهد شد اما با کمال تاسف این اتفاق نیفتاد و هرچه تلاش کردیم ایراد کار معلوم نشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر که نتیجه تلاش فرخ‌نژاد را بعد از ده سال دیدیم معلوم‌مان شد که سینما زنده است و زنده خواهد ماند. سینما انکار ناشدنی است و جلوی اندیشه را نمی‌توان گرفت.

در ادامه حبیب دهقان‌نسب درباره اکران این فیلم گفت: با این که خوشحالم نتیجه کار خودم را دیدم اما مثل کبوتر زخمی هستم که به او می‌گویند پرواز کن. ما با کمترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط مالی و آب و هوایی، گرمای 54 درجه آبادان و با وسایل سنگینی که روی دوشمان بود، این فیلم را ساختیم اما متاسفانه آنطور که باید و شاید نتایج کارمان به بار ننشست و به دلایل نامعلومی فیلم تا امروز اکران نشد.

وی افزود: به نظر من این فیلم قربانی شد. قربانی بدبینی‌ها و کج‌نظری‌های زمان خود اما می‌توانم بگویم وقتی گروهی، همدل هستند، از سر عشق کار می‌کنند و نتیجه کارشان هرگز از بین نمی‌رود. مثل فیلم «سفر سرخ».

سپس صادق صفایی بازیگر دیگر فیلم گفت: من با حمید فرخ‌نژاد همدردی می‌کنم و به همه کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند با پیشگیری از اندیشه آن را از میان بردارند، می‌گویم این خودشان هستند که پاک خواهند شد. من از همه کسانی که زمینه‌ساز اکران این فیلم شدند تشکر می‌کنم و از گفتن گله‌گی‌ها و سختی‌ها می‌گذرم.

پس از صفایی، غزل صارمی گفت: پس از بازی در این فیلم فکر می‌کردم مسیر زندگی و کاری‌ام تغییر خواهد کرد اما وقتی با عدم اکران فیلم روبرو شدم تمام زمینه‌ای که برای آینده کاری‌ام در نظر داشتم نقش بر آب شد.

برزو ارجمند بازیگر دیگر این فیلم ادامه داد: این اولین فیلم بلند سینمایی‌ام بود که در سن 25 سالگی بازی کردم و از این بابت خیلی خوشحال بودم مثل خانم صارمی آینده کاری درخشانی را برای خودم متصور بودم. آن زمان تصمیم گرفتم دیگر کار نکنم. 14 ماه بیکاری کشیدم و دست آخر پیشنهاد بازی در سریال «زیر آسمان شهر» را پذیرفتم.

فرخ‌نژاد در ادامه توضیح داد: من امروز قصد انتقاد ندارم. از همه کسانی که باعث شدند نتیجه زحمات گروه فیلمسازی بعد از ده سال به بار بنشیند تشکر می‌کنم به ویژه «احمد میرعلایی» و «پژمان لشکری‌پور» که به طور مستقیم با ایشان ارتباط داشتم و در جریان تلاش‌های‌شان بودم و از همه کسانی هم که فکر می‌کردند با نشان ندادن فیلم، به هنر و فرهنگ کشور خدمت می‌کنند هم تشکر می‌کنم.

بعد از این همه مشقت اگر فرصت باشد حتما این کار را دوباره انجام خواهم داد. فیلمنامه زیاد دارم اما نمی‌خواهم کار ضعیفی انجام دهم گرچه در بازیگری کارهای متوسط و ضعیف دارم اما نمی‌خواهم این دسته‌بندی‌ ضعیف و متوسط در کارنامه فیلمسازی‌ام باشد.

وی افزود: اتفاق بدی که پس از توقیف‌هایی از این دست برای فیلمساز می‌افتد این است که در ذهن مخاطب سوتفاهم ایجاد می‌کند و بیننده با یک سری شایعات و ذهنیات منفی به دیدن فیلم می‌رود و شاید هم نرود که این به جریان فیلمسازی برای آن فیلمساز لطمه می‌زند. انکار وجود نقاط ضعف در «سفر سرخ» کار اشتباهی است. ما یک سری جوان بودیم که در سخت‌ترین شرایط دور هم جمع شدیم و خواستیم بهترین کار را انجام دهیم.

فرخ‌نژاد تاکید کرد: شرایط از این نظر برای جوان‌ها سخت است که مسئولان به آنها اعتماد نمی‌کنند و امکانات نمی‌دهند. سرمایه من برای ساخت این فیلم جوانی‌ام بود. در ضمن متاسفانه سینمای جنگ هنوز هم منتقد بی‌‌صلاحیت خارج از حوزه سینما دارد که این مسئله به جریان توقیف «سفر سرخ» هم سرایت کرده و شاید برخی از این نظرات غیرکارشناسی باعث این مسئله شد. «سفر سرخ» اگر ده سال پیش و در زمان خودش اکران می‌شد قطعاً تاثیر دیگری داشت.

وی درباره ادامه کار فیلمسازی گفت: بعد از این همه مشقت اگر فرصت باشد حتما این کار را دوباره انجام خواهم داد. فیلمنامه زیاد دارم اما نمی‌خواهم کار ضعیفی انجام دهم گرچه در بازیگری کارهای متوسط و ضعیف دارم اما نمی‌خواهم این دسته‌بندی‌ ضعیف و متوسط در کارنامه فیلمسازی‌ام باشد. پیش از این هم «بهرام بیضایی» فیلمنامه‌ای برایم نوشته بود به نام «سند» که مورد قبول واقع نشد و برای همیشه بایگانی شد.

بازیگر فیلم «به رنگ ارغوان» افزود: هنوز سلیقه‌ ما با سلیقه تصمیم‌گیرندگان یکسان نشده و این نقطه بروز مشکلاتی این چنینی است. در چنین شرایطی بخش خصوصی هم به فیلمساز اعتماد نمی‌کند و این می‌شود که استعدادها نادیده گرفته می‌شوند و از بین می‌روند.

صارمی در پاسخ به این که آیا از کارنامه کاری خود راضی است یا نه، گفت: من به آینده کاری‌ام خیلی امیدوار بودم اما نشد من هم بی‌طاقتی کردم و چون نسبت به بازیگری کنجکاوی داشتم به سمت تلویزیون کشیده شدم. کار طنز را دوست دارم اما همین جا اقرار می‌کنم که اشتباه کردم.

فرخ‌نژاد در ادامه سخنان صارمی گفت: متاسفانه سیستم نظارتی با سخت‌گیری‌هایش هنرمندان را به سمت ابتذال می‌کشد. وقتی می‌خواهی کار هنری به معنای واقعی انجام دهی آن هم با حداقل امکانات و در شرایط سخت، با توقیف ده ساله مواجه می‌شوی. شاید هم دیگر فیلم نسازی اما در کنار این مسئله با خیل تهیه‌کنندگان، فیلمسازان و بازیگرانی آشنا می‌شوی که با نگاه بازاری و روزمره، با چه امکانات و شرایط ایده‌آلی کار می‌کنند و چرخه تولید و اکران آثارشان چگونه تند تند پیش می‌رود، امیدوارم بها دادن مسئولان به سلیقه مخاطب عام و خاص به تعادل برسد.

در ادامه این نشست دهقان‌نسب در پاسخ به این که چرا کمتر در سینما حضور دارد، گفت: مسائل جاری و ساری در سینمای امروز را همگی می‌دانیم. شرایط انتخاب بازیگر اصلا مناسب و براساس اصول نیست نگاه من به تئاتر، سینما و تلویزیون فرق دارد سینما را بیشتر از تلویزیون دوست دارم اما خب اگر پیشنهاد مناسبی در سینما نداشته باشم جذب تلویزیون خواهم شد.

وی افزود: نمی‌خواهم در سینما هر نقشی را بازی کنم. خیلی‌ها هستند با هر اندیشه و فکری سازگارند و کار می‌کنند اما من همین امسال دو فیلمنامه را رد کردم فقط به این دلیل که با نگاه فیلمساز و اندیشه سناریست توافق نداشتم.

فرخ‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا بازهم سراغ فیلمی با موضوع جنگ و دفاع مقدس خواهد رفت یا نه، گفت: یکی از مقاطعی که احساسات انسانی بروز می‌کند، جنگ است آن هم جنگ ما که قطعاً برتری‌اش به خاطر وفور تیر و تفنگ نبود. جنگ ما بر درونیات آدم‌ها و انسانیت متکی بود و هنوز هم قابلیت پرداخت در قالب سینما را دارد. همانطور که گفتم سینمای دفاع مقدس ما درگیر منتقدان بی‌صلاحیت شده و با آن همه ویژگی و بضاعت، باید چهار سال صبر کنیم تا فیلم‌هایی از این دست ساخته و جمع‌آوری شوند، آن وقت جشنواره فیلم دفاع مقدس برگزار شود.

در پایان این نشست پرسش‌های مختلف خبرنگاران مطرح شد و عوامل فیلم به آن پاسخ دادند.

محسن امیریوسفی و اهدای سیمرغ بلورین بهترین آنونس به حمید فرخ‌نژاد

محسن امیریوسفی که در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر خبر اهدای سیمرغ بلورین بهترین آنونس فیلم خود (آتشکار) را به فرخ‌نژاد بازیگر آن فیلم داده بود، امروز طی مراسمی در جلسه نشست تحلیل فیلم «سفر سرخ» این جایزه را به فرخ‌نژاد اهدا کرد.

به گزارش ستاد خبری بیست ونهمین جشنواره فیلم فجر، کارگردان فیلم «آتشکار» امروز در حاشیه نشست خبری فیلم «سفر سرخ» که در سالن سعدی برج میلاد برگزار شد، این جایزه را به فرخ‌نژاد اهدا کرد.

وی در سخنان کوتاهی گفت: سینمای ایران نیازمند فیلمسازانی چون حمید فرخ‌نژاد است و اجحافی که در حق فیلم «سفر سرخ» شد مرا بر آن داشت تا به عنوان پاسداشت بخشی از زحمات این عزیز جایزه خود را تقدیم وی کنم.

یوسفی اعلام کرد: امیدوارم سینماگرانی چون فرخ‌نژاد که نگاهی غیرتجاری و کاملا انسانی به مقوله سینما دارند بیش از این مورد توجه مسئولان قرار بگیرند و نتیجه تلاش خود را در بهترین زمان دریافت کنند.

سینما و تلویزیون تبیان


سینمای ما