تبیان، دستیار زندگی
و معنوی پنج عكاس شهید و 28 عكاس معاصر، نخستین نمایشگاه انجمن عكاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری برپا می‌شود همزمان با مجلس سوگواری سرور و سالار شهیدان در موزه‌ی قرآن كریم، تا ساعاتی دیگر، نخستین نمایشگاه انجمن عكاسان دوس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش عكس‌های عاشورایی و معنوی پنج عكاس شهید و 28 عكاس معاصر،


نخستین نمایشگاه انجمن عكاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری برپا می‌شود


همزمان با مجلس سوگواری سرور و سالار شهیدان در موزه‌ی قرآن كریم، تا ساعاتی دیگر، نخستین نمایشگاه انجمن عكاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران برپا می‌شود.

این نمایشگاه، دربرگیرنده‌ی 105 اثر، در سه بخش برگزار شده است. آثاری از مجلس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در نزدیك به یكصد سال گذشته كه ازسوی گنجینه‌ی موزه‌ی كاخ گلستان در اختیار انجمن قرار گرفته، عرضه شده است. همچنین آثار آیینی و مذهبی پنج نفر از عكاسان شهید در حادثه سقوط هواپیمای C-130 - رسول كاظم‌نژاد، محمد كربلایی احمد، علیرضا برادران، محمدحسن قریب، سیدمهدی میرافضلی - و نیز نزدیك به 70 اثر از 28 عكاس معاصر درباره‌ی جلوه‌های قرآنی در مجالس عزاداری حسینی، دیگر عكس‌های ارایه شده در این نمایشگاه هستند.

این عكاسان عبارتند از: مجتبی آقایی، سعید محمودی ازناوه، امیرعلی جوادیان، مرضیه ایوتین، محمد بدرفر، محمدرضا بهارناز، غلامحسن غفاری، سیامك ایمان‌پور، سعید حسن‌راشدی، فرهاد سلیمانی، محمدحسین حیدری، الهه سلیمی‌فر، بهزاد فیروزی، جاسم غضبانپور، همایون امیریگانه، ناصر میزبانی، عبدالخالق طاهری، فاطمه طالب، ساسان مویدی، مهدی منعم، محمدعلی صباغی، امیرحسین صفرلی، حسن سربخشیان، داود وكیل‌زاده، سیداصغر خدایی، افشین بختیار، حسین توحیدی‌فرد و یدالله عبدی.

بنا بر این گزارش، هم‌زمان با این نمایشگاه مراسم ختم قرآن توسط حافظ برتر قرآن كشور، ‌شعرخوانی و مدیحه‌سرایی و سخنرانی نیز برگزار می‌شود.

این نمایشگاه به مدت دو هفته برپا خواهد بود و طی برپایی آن، از خانواده‌های عكاسان شهید نیز تجلیل می‌شود.

مجتبی آقایی - عضو هیات مدیره‌ی انجمن عكاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری - درباره‌ی این نمایشگاه گفته است: هم‌زادی و هم‌سرشتی هنر و طبع لطیف هنرمندانه، آن‌گاه كه در بستر جلوه‌گری‌های عاشقانه و عارفانه می‌نشیند و صیاد و آینه‌دار پاكیزه‌ترین عواطف و احساسات انسان‌هایی می‌شود كه پروانه‌وار بر گرد شمع فروزان خون خدا می‌چرخند، نقش شورانگیز ماندگاری بر عالم می‌زند؛ و عكاسان كه در این معركه لحظه‌های ناب و گریزپای جلوت عاشقی را به صید می‌كشند، چشم یافت خود را به منظر عموم می‌نمایانند و بر جریدة‌ی عالم نقش ثبت و ماندگاری می‌زنند، منزلتی ممتاز می‌یابند. انجمن عكاسان دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری ایران، نمایشگاهی را فراهم ساخته كه روایتگر ارادت و پاسداشت میراث گرانقدر اسلام و شیعه در گذر زمانه است؛ انجمن كه هدف خود را بر مستندسازی و معرفی مواریث فرهنگی از طریق رسانه‌ی قدرتمند عكاسی قرار داده است؛ رسانه‌ای كه به هیچ ترجمان و بی‌اعتنا به مرزهای جغرافیایی با انسان‌های سرتا سر گیتی ارتباط می‌گیرد.