تبیان، دستیار زندگی
بین رفتن نظام مصر یعنی ایجاد ظرفیت هایی برای فلسطینیان ودر عین حال از دست رفتن فرصت های رژیم صهیونیستی. این مساله سبب شده که آمریکایی ها با دادن امتیازاتی می خواهند تا از فروپاشی رژیم مبارک جلوگیری کنند؛ این مساله را نیز از طریق دادن امتیاز برای برگشتن شر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرعت تحولات مصر و ناتوانی غربی ها

تحولات مصر

سرعت تحولات مصر به حدی است که عملا قدرت های غربی را در تحلیل اوضاع بسیار ناتوان گذاشته که نمونه آن را در سیاستهای باری به هر جهت ایالات متحده می توان دید. از طرفی دیگر فقدان رهبری واحد در انقلاب مردم مصر از جمله نگرانی هایی موجو بر سر راه این خیزش عظیم مردم است؛ بر این اساس در گفت و گویی با پرویز سروری، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورا ی اسلامی تحولات مصر را به بررسی نشسته ایم.

ارزیابی شما از تحولات مصر با توجه به سرعت بالای این تحولات چیست؟

سرعت جنبش مردم مصر آنقدر بالا است که تقریبا همه را شوکه کرده است. این تحولات درست خلاف تصورات آمریکایی ها بود و دقیقا شرایطی که در زمان انقلاب اسلامی ایجاد شد، این بار نیز تکرا رشد و آمریکایی ها نتوانستند اوضاع را مدیریت کنند. این تحولات سبب شد که رژیم کاملا امنیتی مبارک نیز منفعل شود. مجموع این مسایل اظهارات ضد و نقیض آمریکایی ها را به دنبال داشت و آنها به این نتیجه رسیدند که مبارک و یا حداقل نظام موجود را حفظ کنند و اجازه ندهند جنبش و انقلاب مردم مصر به نتیجه برسد.

آمریکایی ها این سیاست خود را از چه طریقی در مصر دنبال می کنند؟

آمریکایی ها به شدت به دنبال تغییر انقلاب به رفورم هستند. آنها می خواهند از انقلاب و فروپاشی نظام حاکم جلوگیری کرده و با ایجاد رفورم چند و جهی و دادن برخی امتیازات، شرایط را به وضع سابق برگردانند. غرب به موضوع مصر بسیار فراتر از یک کشور نگاه می کند چراکه فروپاشی نظام مصر به معنای تغییر سیاست های آنهاست.

سرعت جنبش مردم مصر آنقدر بالا است که تقریبا همه را شوکه کرده است. این تحولات درست خلاف تصورات آمریکایی ها بود و دقیقا شرایطی که در زمان انقلاب اسلامی ایجاد شد،

چه ظرفیت هایی برای غرب در مصر موجود است که با از بین رفتن نظام فعلی آنها به خطر می افتد؟

از بین رفتن نظام مصر یعنی ایجاد ظرفیت هایی برای فلسطینیان ودر عین حال از دست رفتن فرصت های رژیم صهیونیستی. این مساله سبب شده که آمریکایی ها با دادن امتیازاتی می خواهند تا از فروپاشی رژیم مبارک جلوگیری کنند؛ این مساله را نیز از طریق دادن امتیاز برای برگشتن شرایط به وضع گذشته و فروپاشی انگیزه های مردم دنبال می کنند.

چگونه می توان با این شرایط مقابله کرد و اصولا جنبش مردم مصر با چه چالش هایی از درون موجه است؟

راهکار مقابله با این مساله استمرار خیزش و انقلاب مردم است. امروز مردم مصر "لا اله" را گفته اند اما "الا الله" را به خوبی تبیین نکرده اند.انها در بعد صلبی خوب عمل می کنند اما در بعد ایجابی هنوز نتوانسته اند الگوی مشخصی را عنوان کنند که این مساله از ضعف های انقلاب است. در وهله دوم این جنبش دارای رهبری متمرکزی نیست. اخوان المسلمین هنوز خود را پیدا نکرده است و مردم جلوتر از آنها حرکت می کنند و آنها تلاش می کنند خود را به مردم برسانند. باید این جنبش مدیریت را به دست گرفته و مانع فریب خوردن عده ای شود. مردم مصر این حرکت را با خلوص ادامه می دهند و امیدوارم پیروزی آنها هدیه ای به ملت ما در 32 امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برای استقامتشان باشد.

هاتف پوررشیدی

بخش سیاست