تبیان، دستیار زندگی
شرح این رساله آن چنان نیست که قابل استفاده برای همگان باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرفان در منظر وحی و برهان

عرفان در منظر وحی و برهان

کتاب "عرفان در منظر وحی و برهان"، حاصل تلاش محققانه آیت الله حسن ممدوحی است که با صرف زمانی مدید، به رشته نگارش درآمده و در اختیار جویندگان معارف زلال قرآن و اهل بیت(ع) در حوزه اندیشه عرفانی امام(ره) قرار گرفته است.


متن انتخاب شده در این شرح، نسخه‌ی منتخب و تصحیح شده‌ی مصباح الهدایه با مقدمه مرحوم سید جلال الدین آشتیانی(ره) بر این کتاب شریف است که در سال 1372 توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر شده است.

مصباح الهدایه یکی از آثار پر ارزش امام خمینی(ره) است. ایشان این کتاب را در دو بخش تنظیم کرده‌اند. بخش اول در ولایت مطلقه محمدیه(صلی الله علیه و آله) و در نظام علمی حضرت حق می باشد و مشتمل بر پنجاه و شش باب است و بخش دوم در آثار ولایت و نبوت در عالم غیب مطلق و عالم امر و خلق می باشد که مشتمل بر سه باب است. باب اول در بعضی اسرار عالم امر و مشتمل بر بیست و یک موضوع است. باب دوم در اسرار خلافت و نبوت در عالم غیب است که مشتمل بر سیزده بخش می باشد و در خاتمه‌ی بخش سیزدهم اشاره به مراتب چهارگانه توحید دارد و باب سوم، در اسرار خلافت و نبوت و ولایت در نشئه ظاهر و خلق و سر بعثت انبیاء(ع) و مقایسه مقام آن بزرگواران با پیامبر ختمی(ص) است.

در خاتمه کتاب نیز توصیه ای اکید بر خودداری از کشف اسرار برای غیر اهل آن و تاکیدی بلیغ بر بذل اسرار الهی برای کسانی است که لایق این معارفند و باید معضلات باب معرفت را بر آنان واضح گردانید.

آیت الله ممدوحی در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته اند هدف خود از نگارش کتاب را نوشتن شرحی بر معضلات و کلمات مشکله این تحقیق عمیق و شرح مقاصد حضرت امام(ره) بیان نموده و افزوده اند که در صدد تحقیق افزون و یا نقد و ایراد نیستند

آیت الله ممدوحی در مقدمه ای که بر این کتاب نوشته اند هدف خود از نگارش کتاب را نوشتن شرحی بر معضلات و کلمات مشکله این تحقیق عمیق و شرح مقاصد حضرت امام(ره) بیان نموده و افزوده اند که در صدد تحقیق افزون و یا نقد و ایراد نیستند.

ایشان بر این نکته تاکید کرده اند که شرح این رساله آن چنان نیست که قابل استفاده برای همگان باشد؛ زیرا تصور معانی دقیق، با تغییر عبارات و تکثیر کلمات قابل فهم نمی گردد؛ بلکه ادراک آنها مقدمات لازم خود را می طلبد و آن مقدمات در اختیار کسانی است که گذشته از ذوق فطری، از مبانی عمیق فلسفی، اعم از فلسفه مشاء و اشراق و نیز فلسفه متعالیه صدرایی کاملا مطلع باشند، و با استحضار نظام قانونمند عقلانی فلسفی و به کارگیری قواعد و روابط بین آنها، از این فن عظیم معرفتی خوشه چینی نمایند.

روش شارح گرانقدر در نگارش این شرح بدین گونه است که ابتدا متن هر بخش از کتاب را همراه با ترجمه آن آورده اند و سپس در ذیل متن، نکات موجود در آن و شرح اصطلاحات آن را بیان نموده اند.

ایشان بر این نکته تاکید کرده اند که شرح این رساله آن چنان نیست که قابل استفاده برای همگان باشد؛ زیرا تصور معانی دقیق، با تغییر عبارات و تکثیر کلمات قابل فهم نمی گردد

علاوه بر این در پایان کتاب نیز مقاله ای در شخصیت امام خمینی(ره) به رشته تحریر در آورده اند. همچنین ضمیمه ای مشتمل بر فهرست آیات، ادعیه، احادیث، اشعار، اعلام و کتب به همراه فهرست تراجم و اصطلاحات این کتاب توسط شارح گردآوری شده است.

کتاب عرفان در منظر وحی و برهان، شرح کتاب مصباح الهدایه امام خمینی(ره) در 593 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و با قیمت 12000 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: پایگاه خبری جماران