تبیان، دستیار زندگی
هیات داوران پنجاه و چهارمین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان (ورلد پرس فوتو) عکسی از جودی بیبر (Jodi Bieber) از آفریقای جنوبی را بعنوان عکس سال مطبوعاتی جهان در سال 2011 انتخاب کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده عکس مطبوعاتی جهان 2011
برنده عکس مطبوعاتی جهان 2011

هیات داوران پنجاه و چهارمین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان (ورلد پرس فوتو) عکسی از جودی بیبر (Jodi Bieber) از آفریقای جنوبی را بعنوان عکس سال مطبوعاتی جهان در سال 2011 انتخاب کردند. این عکس که برای مجله تایم عکاسی شده و روی جلد شماره 1آگوست این مجله نیز منتشر شده بود، توانست در بخش تک عکس پرتره نیز جایزه اول مسابقه امسال را از آن خود کند.


عکس برگزیده جهان

عکس برگزیده، پرتره یک دختر 18 ساله افغان بنام «بی‌بی عایشه» را نمایش می‌دهد که بخاطر رفتارهای خشونت آمیز شوهرش از خانه وی گریخته و نزد خانواده‌اش برگشته است. اما بخاطر این حرکت، توسط طالبان برای آنچه که اجرای عدالت نامیده شد، دستگیر شد و دادگاه طالبان حکم داد تا گوش و بینی عایشه بریده شود. برادر شوهر عایشه او را محکم نگاه می‌دارد تا شوهرش ابتدا گوش‌ها و سپس بینی او را ببرد. عایشه در دامنه یکی از کوه‌ها در ارزگان به همان شکل رها می‌شود تا در اثر خونریزی بمیرد، اما توسط گروهی از نظامیان آمریکایی که در حال گشت‌زنی بودند، یافته شد.

جودی بیبر پیش از این هشت بار موفق شده است تا جایزه ورلدپرس فوتو را بدست بیاورد.

ورلدپرس فوتو یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی در آمستردام هلند است. این بنیاد در سال 1955 بنیان نهاده شد و بخاطر برگزاری جایزه معتبر و مطرح «عکس مطبوعاتی سال جهان» شناخته شده است

برنده عکس مطبوعاتی جهان 2011

دیوید بورنت (David Burnett) عکاس مطبوعاتی و موسس آژانس کانتکت پرس که هیئت داوران امسال را سازماندهی می‌کرد درباره این عکس می‌گوید: این عکس از آن عکسهایی است که شاید در عمرمان ده عکس مثل آن ببینیم. از آن عکسهایی است که وقتی کسی به شما می‌گوید «می‌دونی، عکس او دختری که …» و شما دقیقا می‌دانید درباره کدام عکس حرف می‌زند.

هیات داوران امسال شامل عبیر عبدالله  (Abir Abdullah)، وینس آلتی (Vince Aletti)، هاینز کلوتمیر (Heinz Kluetmeier)  و آیدان سالیوان (Aidan Sullivan) معاون آژانس گتی‌ایمیجز بودند.

جایزه ورلدپرس فوتوی امسال در 9 بخش برگزار شد و نهایتا 56 عکاس از  23  ملیت موفق به دریافت جوایز بخشهای مختلف آن شدند. عکاسانی از استرالیا، بنگلادش، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هاییتی، هنگ کنگ، مجارستان، هند، اندونزی، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، مکزیک، هلند، لهستان، سومالی، آفریقای جنوبی، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا.

برنده عکس مطبوعاتی جهان 2011

امسال این جایزه با دریافت بیش از 108059 فریم عکس از 5847 عکاس با 125 ملیت گوناگون، رکورد جالبی نیز در این زمینه ثبت کرد.

ورلدپرس فوتو یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی در آمستردام هلند است. این بنیاد در سال 1955 بنیان نهاده شد و بخاطر برگزاری جایزه معتبر و مطرح «عکس مطبوعاتی سال جهان» شناخته شده است. امسال نیز این بنیاد در بخشهای خبر  لحظه‌ای، خبرعمومی، مردم در خبر، ورزشی، هنرهای معاصر، زندگی روزمره، پرتره، هنر و تفریحات و طبیعت با انتخابات برترینها در دو قسمت تک عکس و مجموعه عکس، برترین عکسهای سال 2011 را معرفی کرده است.

برنده عکس مطبوعاتی جهان 2011

توضیح عکس‌ها به ترتیب:

جنگ مواد مخدر در مکزیک و سر بریده‌ی یک قربانی / عکس: خاویر مانزانو / جایزه سوم تک عکس بخش خبرهای عمومی

مجموعه عکس‌های زلزله در هاییتی/ اولویر لابان ماتئی / جایزه اول مجموعه عکس بخش خبرهای عمومی

جایزه اول مجموعه عکس بخش ورزشی/ ادام پرتی

دیگر عکس‌های برگزیده را می‌توانید در این نشانی ببینید:

http://www.worldpressphoto.org/index.php?option=com_photogallery&task=blogsection&id=21&Itemid=292&bandwidth=high

بخش هنری تبیان


منبع: عکس آن‌لاین / روشن نوروزی