تبیان، دستیار زندگی
.کناره گیری رئیس جمهور مصر از قدرت پس از 32 سال در هجدهمین روز اعتراضات مردمی و در جمعه ای که «روز خشم» نامگذاری شده بود آن هم مقارن با روز 22 بهمن 1389 که سالگرد 32 امین سال پیروزی مردم ایران بر حکومت شاهنشاهی بود تقارن کم نظیری است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیروزی انقلاب مصر در 22 بهمن


شبکه خبری «العالم» گزارش داد، عمر سلیمان گفته است که، مبارک قبل از کناره گیری از قدرت، شورای عالی نیروهای مسلح مصر را مکلف به اداره امور کشور کرد...کناره گیری رئیس جمهور مصر از قدرت پس از 32 سال در هجدهمین روز اعتراضات مردمی و در جمعه ای که «روز خشم» نامگذاری شده بود آن هم مقارن با روز 22 بهمن 1389 که سالگرد 32 امین سال پیروزی مردم ایران بر حکومت شاهنشاهی بود تقارن کم نظیری است که چه از سوی مردم مصر و چه مردم ایران مورد توجه قرار گرفته است.


عمرسلیمان، معاون رییس جمهوری مصر با قرائت بیانیه ای در تلویزیون مصر، خبر کناره گیری حسنی مبارک را از قدرت اعلام کرد.

مصر،مبارک،انقلاب،22 بهمن

به گفته آقای سلیمان، اختیارات حسنی مبارک به شورای عالی ارتش واگذار می شود. به گزارش خبرگزاری رویترز یک منبع نظامی اعلام کرد در پی سرنگونی حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر و تحویل قدرت به شورای عالی نیروهای مسلح این کشور ، ریاست این شورا به محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع مصر واگذار خواهد شد .

صدها هزار نفر که از هجده روز قبل در مرکز قاهره دست به تظاهرات زده بودند، با خوشحالی از استعفای آقای مبارک استقبال کردند. در قاهره مردم با تکان دادن پرچم و به صدا درآوردن بوق ماشین ها خوشحالی خود را از استعفای آقای مبارک نشان دادند.

مبارک در امارات یا شرم الشیخ؟

شبكه بی‎بی‌سی عربی در خبری فوری اعلام كرد كه حسنی مبارك پس از ترك قاهره به امارات عربی متحده رفته است.

به گزارش فارس، شبكه بی‌بی‌سی عربی گزارش داد كه حسنی مبارك پس از آنكه قاهره را ترك كرد، به امارات متحده عربی رفته است.

مصر،مبارک،انقلاب،22 بهمن

پیش از این شبكه العربیه در خبری فوری اعلام كرده بود كه مبارك قاهره را ترك كرده است.

این خبر هنوز از سوی دیگر منابع خبری و مقامات رسمی رژیم مبارك تأیید نشده است.

پیش از این رئیس دستگاه امنیتی امارات در راس هیئتی امنیتی با هدف كمك به این رژیم برای سركوب مردم، به قاهره سفر كرد.

دولت مبارك طی سال‌های گذشته كمك‌های امنیتی بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی برخی كشورهای عربی حوزه خلیج فارس جهت سركوب گروه‌های اسلامی دریافت كرده است.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات چند روز پیش با ابراز تاسف از تحولات جاری در مصر گفت: این موضوع همه ما را ناراحت كرده است.

شادمانی مردم:

میلیون‌ها نفر از مردم مصر در سراسر این كشور از لحظاتی پیش و درپی اعلام كناره گیری مبارك از قدرت به جشن و پایكوپی در خیابانها پرداخته اند.

به گزارش فارس، شبكه‌های مختلف تلویزیونی اعم از الجزیره، العالم، المنار و العربیه هم‌اكنون درحال پخش مستقیم شادمانی مردم در شهر قاهره بوی‍ژه میلیون‌ها نفر در میدان تحریر هستند.

مصر،مبارک،انقلاب،22 بهمن

مردم با در دست داشتن پرچم‌های مصر هم اكنون فریاد شادمانی و سرور سرداده اند و از به ثمر رسیدن خواست اصلی خود مبنی بر سرنگونی مبارك خوشحال و شادمانند.

انحلال مجلس:

بعد از اعلام كناره‌گیری حسنی مبارك از ریاست‌جمهوری مصر، ارتش این كشور قصد دارد انحلال دو مجلس سنا و پارلمان این كشور را اعلام كند.

به گزارش فارس،‌ شبكه خبری العربیه خبر داد كه ارتش مصر تا دقایقی دیگر از انحلال مجلس سنا و پارلمان (مجلس الشعب) خبر خواهد داد.

از سوی دیگر این شبكه خبری همچنین اعلام كرد كه ارتش استعفای دولت این كشور را نیز خبر خواهد داد.

 فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست


منبع:فارس،مهر،بی بی سی،العربیه،عصرایران