تبیان، دستیار زندگی
رسانه‌های خبری جهان لحظاتی پیش از احتمال كناره‌گیری حسنی‌مبارك از قدرت و انتقال ضمام امور به ارتش مصر خبر دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان کارحسنی مبارک در شب 22 بهمن


لحظاتی پیش رسانه‌های خبری جهان خبر سقوط مبارك دیكتاتور مصر و فرار وی از این كشور را به سراسر جهان مخابره كردند.


به گزارش خبرگزاری فارس، در حالی كه چند ساعتی بیشتر به جشن پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باقی نمانده و مردم مبارز و انقلابی میهن‌مان خود را برای شركت در راهپیمایی باشكوه و عظیم این روز آماده می‌كنند، از مصر خبر رسید كه دیكتاتور این كشور سقوط كرده است.

حال باید در پی همزمانی سقوط حكومت ظالمانه مبارك دیكتاتور مصر با سالروز سقوط محمدرضا پهلوی، دیكتاتور مخلوع ایران ، بهمن را ماه سقوط دیكتاتورها نامید و منتظر بود تا حكومت‌های استبدادی یكی پس از دیگری، با خیزش اسلامی و انقلابی توده‌های محروم و مظلوم فرو بریزند.

گفته می‌شود دیكتاتور مصر پس از كناره‌گیری از قدرت، كشور را ترك خواهد كرد و این همان سرنوشت محتومی است كه شاه ایران نیز به آن دچار شد.

مردم مصر از 17 روز پیش با برپایی تظاهرات میلیونی در شهرهای مختلف این كشور از جمله در قاهره كناره‌گیری حسنی مبارك دیكتاتور این كشور را خواستار شدند.

نزدیكی مبارك به رژیم جنایتكار صهیونیستی و همسویی آن با سیاست‌های آمریكا در منطقه و جهان، از جمله مواردی بود كه موجبات خشم و كینه مردم مصر نسبت به مبارك را فراهم آورد.

مبارك 83 ساله در طول حكومت 30 ساله خود بر مصر، ضمن نادیده گرفتن حقوق انسانی مردم این كشور و ظلم و جور فراوان نسبت به آنان با حمایت از سیاست‌های ضدانسانی و اشغالگرانه اسراییل غاصب، خشم و نفرت مردم مصر و دیگر مسلمانان سراسر جهان را نسبت به خود برانگیخت.

وی كه همواره مورد خشم و نفرت ملت مسلمان مصر قرار داشت سرانجام با اوج‌گیری مبارزات مردمی در این كشور در برابر ارده مردم تسلیم شد و از قدرت كناره گرفت.

به گزارش فارس، خبرنگار العالم مستقر درمیدان التحریر قاهره به نقل از منابع موثق گزارش داد: خبرها از خروج مبارك از قاهره و عزیمت او به شرم الشیخ یا آلمان حكایت دارد.

بر اساس این گزارش، امشب پس از جلسه شورای عالی نیروهای مسلح مصر، قدرت به نیروهای مسلح واگذار شد.

خبرنگار العالم گزارش داد، حسنی مبارك و عمر سلیمان بعد از ظهر امروز در نشست شورای عالی نیروهای مسلح مصر غایب بودند.

شبكه تلویزیونی مصر اعلام كرد كه حسنی مبارك امشب بیانیه ای را قرائت خواهد كرد.

به گفته برخی منابع خبری، این سخنان مبارك احتمالا ضبط شده است و او بعد از ضبط این سخنان، قاهره را ترك كرده است.

پیش از نخست وزیر انتصابی مبارك و دبیركل حزب حاكم از احتمال كناره گیری او از قدرت خبر داده بودند.

شبكه تلویزیونی الجزیره در حالی این خبر فوری را نقل كرد كه تصاویری از شادی گسترده‌ی مردم در میان سوت و كف پخش می‌كرد. مردم مصر این خبر را از طریق اینترنت، موبایل و تلفن به یكدیگر منتقل می‌كردند و لحظه به لحظه بر میزان حضور مردم در میدان التحریر و اطراف آن و حتی شهر‌های دیگر مصر بیشتر می‌شود.

سقوط مبارک،

خبرنگار الجزیره در گزارشی اظهار داشت: اخباری مبنی بر اینكه مبارك درصدد انتقال امور به عمر سلیمان معاون وی داشت مخابره شده است، اما منابع آگاه از ارتش مصر تاكید داشتند كه ستاد مركزی ارتش مصر با این اقدام مبارك مخالفت كرده و خواستار كناره گیری كامل مبارك از قدرت و انتقال كامل ضمام امور به نیرو‌های مسلح ارتش شد.

این در حالی است كه رییس حزب ملی حاكم مصر در گفتگو با شبكه‌ی بی بی سی اظهار داشت: به نفع مبارك كه از قدرت كنار برود و پیش بینی‌می‌شود كه كناره گیری رییس جمهوری مصر امشب انجام گیرد.

رییس سیا نیز اعلام كرد كه مبارك امروز از قدرت كناره‌گیری خواهد كرد.

شبكه‌ی تلویزیونی العربیه نیز در گزارش ضمن اعلام خبر كناره‌گیری احتمالی مبارك از قدرت اعلام كرد: احتمالا مبارك امشب طی سخنرانی‌ كه ساعت‌های آینده آن را ایراد خواهد كرد رسما از قدرت كناره‌گیری خواهد كرد.

این در حالی است كه یكی از فرماندهان ارتش مصر نیز در حالی كه سلاح خود بر زمین گذاشته به تظاهر كنندگان مصری در میدان التحریر پیوسته است.

سازمان اطلاعات آمریكا نیز با اعلام خبر كناره گیری مبارك از قدرت تاكید كرد كه پس از كناره گیری مبارك سلیمان ضمام امور را عهده دار خواهد شد.

همچنین در حال حاضر مردم خود را برای تظاهرات میلیونی فردا جمعه در مصر آماده می‌كنند. مردم تظاهرات فردا را تظاهرات پایداری اعلام كرده‌اند.

همچنین مساجد سراسر نقش خیلی فعالی در این تظاهرات ایفا خواهند كرد.

پیش بینی می‌شود كه با اعلام كناره‌گیری مبارك از قدرت تظاهرات جمعه به شكل دیگری انجام پذیرد و مردم در حال حاضر با رقص و پایكوبی خود را برای تظاهرات روز جمعه آماده می‌كنند.


فرآوری:یوسف قاضی زاده

منبع:فارس،الجزیره،بی بی سی،عصرایران