تبیان، دستیار زندگی
شاخص نفوذ اینترنت چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاخص‌های نفوذ اینترنت
اینترنت


تا چه حد با شاخص های نفوذ اینترنت آشنایی دارید


فاوانیوز به نقل از وبلاگ مقالات فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولاً برآورد تعداد كاربران اینترنت یكی از شاخص‌های سنجش نفوذ این رسانه‌ی جمعی در جوامع گوناگون است. در این سنجش تعیین تعداد كاربران اینترنت به تفكیك مناطق و تعیین برخی ویژگی‌های كاربران اینترنت، مانند سن، سطح سواد، وضع فعالیت، محل دسترسی به اینترنت، دوره‌ی تناوب و نوع استفاده از اینترنت مورد توجه قرار می‌گیرد.

در اندازه‌گیری ضریب نفوذ اینترنت، بیش‌تر سهم تقاضا مورد سنجش قرار می‌گیرد در حالی كه در شاخص نسبت ترافیك داده داخل به كل ترافیك ملاك نسبت تقاضا با عرضه خدمات توام سنجیده می‌شود كه این بخش یكی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی در كشورها بر مبنای میزان تولید و انتشار دانش، تولید محتوای الكترونیكی و عرضه سرویس‌های كاربردی بر بستر شبكه اینترنت است.

بر پایه‌ی گزارش اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، شمار كاربران اینترنت در سال جاری میلادی از 2 میلیارد نفر فراتر رفته است و به حدود یك سوم جمعیت جهان نزدیك می‌شود.

طبق گزارش ITU كشورهای در حال توسعه باید دسترسی به ارتصال اینترنت پرسرعت را به عنوان ابزار حیاتی برای رشد اقتصادی خود افزایش دهند

از 226 میلیون نفر كاربر جهانی اینترنت در سال جدید، 162 میلیون نفر از كشورهای در حال توسعه خواهند بود كه نرخ رشد آن‌ها اكنون بالاتر است، اما تا پایان سال جاری میلادی 71 درصد از جمعیت كشورهای توسعه یافته در مقایسه با 21 درصد در كشورهای در حال توسعه، آنلاین خواهند بود.

اینترنت

طبق گزارش ITU كشورهای در حال توسعه باید دسترسی به ارتصال اینترنت پرسرعت را به عنوان ابزار حیاتی برای رشد اقتصادی خود افزایش دهند.

هم‌چنین بر پایه‌ی گزارش یاد شده، ممكن است تعداد افراد متصل به اینترنت در جهان تا پایان سال 2010 میلادی به 2 میلیارد نفر برسد. در سال 2009 در حدود 3/1 میلیارد خط اتصال به اینترنت در جهان وجود داشت؛ نزدیك به نیمی از كاربران اینترنت در كشورهای در حال توسعه سكونت دارند و تعداد 162 میلیون كاربر جدید هم از این كشورها خواهند بود.

بر اساس این گزارش، چنین میزان رشدی سبب تقاضای بیشتر برای تكنولوژی باند پهن در اتصال به اینترنت در سراسر جهان شده است. برآورد می‌شود كه این شرایط، نفوذ تكنولوژی باند پهن را در سراسر جهان به 8 درصد افزایش دهد.

در حالی كه قاره آسیا به عنوان پرجمعیت‌ترین قاره جهان با 825 میلیون كاربر اینترنت هم‌چنان مقام بزرگ‌ترین میزبان منطقه‌ای كاربران اینترنت را به خود اختصاص داده است، منطقه‌ی خاورمیانه با اختصاص سه درصدی از سهم جهانی كاربری اینترنت با رشدی معادل هزار و 825 درصد، از میزبانان مستعد افزایش میزان كاربری اینترنت به شمار می‌آید.

در این رده‌بندی كشورها بر پایه‌ی تعداد كاربران اینترنت در هر 100 نفر دسته‌بندی شده‌اند. به طوری كه بالاترین عملكرد مربوط به ایسلند است كه در این كشور به ازای هر 100 نفر 5/93 نفر كاربر اینترنت وجود دارد. ضریب مربوط به كشورهای نروژ و سوئد هم 1/92 و 8/90 است.

بخش ارتباطات


منبع: فاوا نیوز