تبیان، دستیار زندگی
دعوت از دو مربی بزرگ و صاحب سبك والیبال دنیا به نام‌های ولاسكو و پرندی برای هدایت تیم ملی بزرگسالان ایران نقل همه محافل ورزشی است. قرار است هر دوی آنها ظرف یك هفته آینده در تهران با مسولان فدراسیون والیبال مذاكره كنند.........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربیان بزرگ در راه تیم ملی والیبال

مربیان بزرگ در راه والیبال

دعوت از دو مربی بزرگ و صاحب سبك والیبال دنیا به نام‌های "ولاسكو" و "پرندی" برای هدایت تیم ملی بزرگسالان ایران نقل همه محافل ورزشی است. قرار است هر دوی آنها ظرف یك هفته آینده در تهران با مسولان فدراسیون والیبال مذاكره كنند.

دبیر فدراسیون اعلام نام سرمربی تیم ملی را به بعد از مذاكره با این دو نفر موكول كرده است. این موضوع موجب شد تا به بررسی سابقه ورزشی و عملكرد این دو مربی مطرح جهان بپردازیم.

** ژولیو ولاسكو

"ژولیو ولاسكو" در سال 1981 میلادی به مدت دو سال كمك مربی تیم ملی آرژانتین شد. او مدت شش سال به عنوان سرمربی درباشگاه‌های ایتالیا به فعالیت پرداخت.

وی در سال 1989 برای مربیگری تیم ملی ایتالیا استخدام شد و در همان سال مدال طلای رقابت‌های اروپا را برای ایتالیا به ارمغان آورد. تیم ملی ایتالیا از سال 1990 تا1995 تمام جام‌ها را فتح كرد و در دو جام جهانی 1990 و 1994 در جام جهانی طلا گرفت.

ولاسكو پس از سالها اقامت در كشور ایتالیا اقامت این كشور را اخذ كرد او به همراه تیم رویایی ایتالیا در دهه 90 به مدال نقره المپیك نیز دست یافت ولاسكو بعد از سال 1996 مدتی مربی تیم ملی زنان ایتالیا شد.

در كارنامه او هدایت تیم‌های ملی والیبال جمهوری چك و اسپانیا نیز به چشم می‌خورد. او با تیم اسپانیا نیز به عناوین بسیاری دست یافت كه از آن جمله می‌توان به قهرمانی مسابقات 2007 اروپا اشاره كرد.

والیبال ایران

اگرچه كارنامه ژولیو ولاسكو به ویژه در دوران هدایت تیم ملی ایتالیا پر از افتخار است، اما بسیاری از كارشناسان معتقدند او برای آموزش سبك‌های جدید و همراهی تیم ملی ایران در دهه 60 زندگی‌اش قدری پیراست و باید از او به عنوان مشاور یا مدیرفنی بهره برد. از سوی دیگر عده‌ای تجربه حضور او در جام‌های بین‌المللی را در پیشرفت سطح والیبال ایران موثر می‌دانند.

**سیلوانا پرندی

گزینه دیگر هدایت كادر فنی تیم ملی والیبال "سیلوانا پرندی" ایتالیایی است.

او به عنوان بازیكن به افتخارات زیادی دست یافت. پرندی به عنوان كمك مربی از سال 1972 درسطح باشگاهی به فعالیت پرداخت و پس از چهار سال در یك باشگاهی ایتالیا سرمربی شد. او در تیم‌های كارملو پیتراو آلپیتور سابقه فعالیت دارد. وی در سالهای 1998 و 1997 جام باشگاه‌های اروپا را فتح كرد. همچنین درلیگ ایتالیا بارها به عناوین قهرمانی دست یافت.

پرندی در سال 2008 به عنوان سرمربی تیم ملی بلغارستان انتخاب شد. او در این تیم تاثیرات بسیار زیادی گذاشت، به نحوی كه بازیهای بلغارستان در جام جهانی والیبال بسیاری از كارشناسان والیبال در سطح جهان را در پی داشت. پرندی به عنوان یك مربی صاحب سبك در فدراسیون جهانی والیبال معرفی شده است.در هفته گذشته بسیاری از كارشناسان و مربیان برجسته والیبال ایران از جمله حسین معدنی سرمربی سابق تیم ملی ایران حضور سیلوانا پرندی را در كنار تیم ملی موجب ارتقای سطح كیفیت والیبال ایران دانستند.

با وجود كارنامه مشخص و ابراز تمایل هر دو مربی برای هدایت تیم ملی ایران هنوز هیچ یك از این دو مربی شرایط عقد قرارداد خود را با فدراسیون ایران اعلام نكرده‌اند. باید منتظر ماند و دید فدراسیون والیبال با كدام یك از آنها به نتیجه می‌رسند.

بخش ورزشی


منبع: ایسنا