تبیان، دستیار زندگی
احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران پس از این كه 25 ساعت طول كشید ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حالا نوبت ركورد خواب است!

احسان قائم مقامی در مسابقه شطرنج

احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج ایران پس از این كه 25 ساعت طول كشید تا مسابقه‌اش را به پایان برساند و ركورد جهان را شكسته و نام خود و ایران را در كتاب گینس ثبت كند، می‌گوید حالا می خواهد ركورد خواب را بشكند.

احسان قائم مقامی پس از بر گرداندن ركورد انجام بازی همزمان به ایران اظهار خوشحالی می كند كه توانسته به قولش عمل كند و می گوید كه ركوردش به هیچ وجه قابل مقایسه با ركورد شطرنج باز رژیم اشغالگر صهیونیستی نیست. او اعتقاد دارد كه عجیب نیست كسی از ایران بتواند ركوردش را بشكند، چرا كه ایرانیان دنیای استعداد هستند.

وی در ادامه ركوردش را به همه مردم ایران تقدیم می كند و می گوید كه به قولش عمل كرده و توانسته این ركورد را برای ایران پس بگیرد.

استاد بزرگ شطرنج ایران  اظهار كرد: پیش از این محجوب این ركورد را شكسته بود و پس از آن، این ركورد در اختیار گرشون از رژیم اشغالگر قدس - با حضور 523 نفر- افتاد. من تصمیم گرفتم ركورد بازیهای همزمان را به دست بگیرم. فرصت را مناسب دیدم تا در ایام مبارك دهه فجر این رویارویی را داشته باشم و تلاش كنم كه این ركورد بزرگ را به نام خودم ثبت كنم.

وی در پاسخ به این پرسش كه شما پوزه‌ی رژیم صهیونیستی را به خاك مالیدید، تصریح كرد: نام ایران بزرگتر از آن است كه خودمان را درگیر این مسایل كنیم. ایران اینقدر بزرگ است كه لایق بهترین هاست. بحث سیاسی را كنار بگذاریم. ایران این توانایی را دارد كه در همه زمینه‌ها با پتانسیل زیادی كه دارد بدرخشد. این بار یك اشغالگر این ركورد را در اختیار داشت. حتی اگر این ركورد دست كس دیگری هم بود، باز هم برای شكستن آن اقدام می كردم.

وی افزود: بازیهای همزمان به گونه‌ای است كه بازیكن یا استادبزرگ شطرنج باید تمركز زیادی را طی كند و روال یكنواختی برای موفقیت داشته باشد.

احسان قائم مقامی در مسابقه شطرنج

قائم مقامی استقبال شطرنج بازان را بی نظیر قلمداد كرد و یادآور شد: در این رقابتها قرار بود با 604 نفر مسابقه دهم، حدود 800 نفر كه به طور رسمی ثبت نام كرده بودند، نتوانستند در این مسابقه شركت كنند. كمیته برگزاری مسابقات قول داده كه در آینده نزدیك مسابقه‌ای را با حضور آنها ترتیب دهد. كادر برگزاری مسابقات نتوانست جلوی برخی از متقاضیان را بگیرد. از دورترین استانها ما شركت كننده داشتیم. شطرنج بازان خیلی خوب بودند به ویژه نونهالان و نوجوانان كه عالی كار كردند تا اثبات شود كه شطرنج ایران مراحل رشد خوبی را طی می كند و آنها می توانند در آینده برای ایران افتخارآفرین باشند. در ابتدا مسوولان تصمیم گرفتند كه هیچ كس را اضافه نكنند، ولی در ادامه درگیر احساسات برخی از افراد شدند و تعداد ده نفر به شركت كنندگان اضافه شد.

استاد بزرگ شطرنج ایران با بیان این كه در مجموع خودم را انسان نسبتا موفقی می دانم، تاكید كرد: فكر می كنم در این مسابقه پدر و مادرم خیلی برایم مایه گذاشتند و جزو تیم تداركاتی‌ام بوده‌اند. دوستان خوبم زحمت كشیدند ، حدود 200 نفر دست به دست هم دادند تا این رویداد به بهترین نحو انجام شود. خوشبختانه حریفانم هم راضی بودند. البته كمبودهایی وجود داشت، ولی كار بزرگی انجام شد. فدراسیون شطرنج نیز می تواند برای برگزاری مسابقات در آینده پایه گذاری كند.

دارنده ركورد بازی همزمان با 614 شطرنج باز در جهان مسابقه‌اش را بسیار دشوار دانست و گفت: اجرا و تداركات این مسابقه بیشتر انرژی مرا صرف كرد. من برای مسابقه تمرینات شخصی نداشتم و از نظر جسمانی آماده نبودم، ولی اراده‌ای كه به خرج دادم، به كمكم آمد. می‌خواستم در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی پیروزی با ارزشی را به مردم تقدیم كنم. انرژی زیادی صرف كردم. در یك ماه به طور میانگین كمتر از سه ساعت خوابیدم، ولی با انرژی مثبتی كه از محیط و دوستانم گرفتم، مشكلاتی را كه طی مسابقه برایم پیش آمد را پشت سر گذاشتم.

وی گفت: شب پیش از بازی یك لحظه احساس رعب و وحشت كردم. وقتی سالن مسابقه را دیدم كه اینقدر پیچیده بود و شاید هر كس می دید كه طی كردن این مسافت (55 كیلومتر) غیرممكن بود. برایم بسیار اهمیت داشت كه با امتیاز بسیار بالا و متفاوت نسبت به گذشته ظاهر شوم. خوشبختانه به قول خودم عمل كردم و توانستم با ركورد 98 درصد به پیروزی برسم.

قائم مقامی رکورد شکست

قائم مقامی بار دیگر به استقبال زیاد شطرنج بازان در این مسابقه اشاره كرد و گفت: دیروز نگران بودم كه شاید مردم از برگزاری این مسابقه ناراضی باشند. 800 نفر پشت درهای بسته ماندند چون سالن پر از جمعیت بود. در دو سه ساعت اول مسابقه این موضوع مرا ناراحت كرده بود. اكنون بسیار خوشحالم كه این ركورد به ایران تعلق گرفت، چرا كه كشور ما هیچ چیزی كم ندارد و ما می توانیم خودمان را به بام های جهان برسانیم.

وی در پاسخ به این پرسش كه شما تا 470 مسابقه اول فقط، نیم امتیاز از دست داده بودید چه اتفاقی افتاد كه به یكباره در چند بازی شكست خوردید اظهار كرد: حدود یك ساعت و نیم از مسابقه را دچار ضعف شدیدی شدم و 95 درصد امتیازاتم را در این شرایط از دست دادم. از نظر روانی شرایط خوبی نداشتم. با استراحت 30 دقیقه‌ای ریكاوری كردم و خوشبختانه توانستم بخش آخر مسابقه را قابل قبول به اتمام برسانم. بازیكنان خیلی خوب بودند. من خیلی خوشحال شدم كه دیدم شطرنج ایران اینقدر پیشرفت كرده است. در میان حریفانم شطرنج باز 8 ساله ای را دیدم كه حتی چشم روی هم نگذاشت و خیلی جدی رقابت كرد.

وی در حالی كه می خندید درباره شرایط كنونی اش گفت: اكنون باید بروم و ركورد خواب را بزنم.

قائم مقامی با بیان این كه شاید می توانستم 40 درصد بهتر از این باشم به ایسنا گفت: می‌توانستم عملكرد بهتری داشته باشم، ولی متاسفانه به دلیل ضعف بدنی شرایطم تغییر كرد.

وی در پاسخ به این پرسش كه برای ثبت ركوردش مشكلی وجود ندارد و آیا فدراسیون جهانی این ركورد را به تایید رسانده است، یادآور شد: نایب رییس فدراسیون جهانی كه سرداور مسابقات قهرمانی جهان است به ایران آمده بود و بر انجام مسابقه نظارت داشت ، ما همه مدارك را برای چك مجدد ارسال می كنیم. فدراسیون جهانی هم گزارش را به گینس می دهد. فكر می‌كنم فدراسیون جهانی ركورد من را تایید كرده باشد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آرزوی دست نیافته خود را در شطرنج چه می داند تصریح كرد: من فقط یك آرزوی دست نیافته در شطرنج دارم كه آن هم قهرمانی جهان است. قهرمانی جهان كار بسیار سختی است، امكانات خاص و ویژه‌ای را می طلبد. خودم هم باید با اراده كار كنم كه به این مهم برسم. معتقدم كه امكانات به اضافه اراده آهنی می تواند مرا به قهرمانی جهان بر ساند كسب تك مدال شطرنج كار بسیار دشواری است. متاسفانه در شطرنج وزن و حروف وجود ندارد و كلاس قهرمانان در دنیا زیاد است. من 6 بار به مرحله نهایی رقابتهای قهرمانی جهان به طور پی در پی رسیدم، ولی هیچ وقت شانس كسب عنوان قهرمانی را نداشتم. باید برای رسیدن به این هدف در برنامه تمرینی شخصی‌ام تجدید نظر جدی كنم. شاید كسب این هدف نیاز به 10 ساعت تمرین در روز داشته باشد. امیدوارم با در اختیار داشتن امكانات بتوانم اراده ام را تجهیز كنم و به تنها آرزوی دست نیافته ام برسم.

احسان قائم مقامی

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا فكر می كنید در ایران كسی بتواند ركورد شما را بشكند، خاطرنشان كرد: اصلا بعید نیست. ایرانیان دنیایی از استعداد هستند. یك سال ونیم قبل آقای محجوب ركورد را برای ایران كسب كرد كه یكسال پابرجا بود. عجیب نیست كه ركورد كسی شكسته شود. شاید خودم بخواهم ركوردم را یكبار دیگر ارتقا دهم، ولی فعلا نمی توانم تعداد حریفانم را اعلام كنم. دستیابی به این هدف نیازمند آمادگی جسمانی بسیار بالاست كار سختی است. من در این مسابقه تنها 30 درصد شرایط ایده‌الم را داشتم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا ركورد امروز شطرنج باز اوكراین الاصل رژیم صهیونیستی را تحریك نمی كند تا ركورد شما را بشكند، به ایسنا گفت: ركورد ما به هیچ وجه قابل قیاس با هم نیست. گرشون 84 درصد ركورد زده ولی من با 98 درصد موفقیت. نمی توان این دو ركورد را با هم مقایسه كرد، چرا كه حریفان من خیلی قوی تر بودند.

بخش ورزشی


منبع: ایسنا