تبیان، دستیار زندگی
اشک های وائل گوگل ؛ گزارش خواندنی از کسی که اولین فراخوان اعتراض را داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشک های "وائل گوگل" ؛ گزارش خواندنی از کسی که اولین فراخوان اعتراض را داد


او پس از آزادی با شبکه "دریم" مصر مصاحبه کرد و در پاسخ به سؤالی درباره مرگ 300 نفر در اعتراضات،ناگهان بی اختیار شروع به گریه کرد تا انعکاس این صحنه از شبکه های تلویزیونی،شمار زیادی از مردم را به صف معترضان اضافه کند.


"وائل غنیم" معروف به "وائل گوگل" مدیر صفحه ای در فیس بوک است که برای نخستین بار فراخوان برگزاری تظاهرات و تجمع علیه مبارک را در مصر مطرح کرد که با استقبال سایر کاربران روبه رو شد.

او مدیر بخش تولیدات و بازاریابی گوگل در خاورمیانه است و صفحه او در فیس بوک "کلنا خالد سعید" (همه ما خالد سعید هستیم) نام داشت. سعید جوان مصری که چندی پیش تحت شکنجه پلیس کشته شد اما مقامات مسئول زیر بار مسئولیت این حادثه نرفتند.

وائل غنیم

استقبال از همین فراخوان باعث شد تا نخستین روز از موج اعتراضات در قاهره و شهرهای مختلف مصر شکل بگیرد و تا امروز نیز ادامه داشته باشد.

غنیم البته پس از حضور در تظاهرات نخستین روز ، خبر و عکس حضورش را در فیس بوک و توئیتر منتشر کرد تا فردا آن روز یعنی یک روز قبل از جمعه خشم توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شود.

در ابتدا هیچ اطلاع رسانی از دستگیری وی انجام نشد و تا مدت ها از سرنوشت و وضعیت او خبری نبود. اما این وضعیت با اعمال فشار گسترده شرکت گوگل، رسانه های مستقل، فعالان مصری در تویتر، فیس بوک و وبلاگ ها ، زمان زیادی سپری نشد تا شخص نخست وزیر در اقدامی برای جلب نظر معترضین، از حضور او در زندان های نیروهای امنیتی حکومت و تلاش برای آزادیش خبر داد.

بعد از آن هم نخست وزیر جدید، اولین نفری بود که خبر آزادی غنیم را اعلام کرد. غنیم 12 روز را با چشمانی بسته شده، در زندان گذراند.

نیروهای امنیتی مصر در دوران بازداشت ، از او درباره دخالت خارجی در راه اندازی موج اعتراضات بازجویی می کردند.

او پس از آزادی در روز دوشنبه گذشته، به طور زنده با شبکه خصوصی "دریم " مصر مصاحبه کرد و در پاسخ به سؤالی درباره کشته شدن نزدیک به 300 نفر در موج اعتراضات، ناگهان بی اختیار شروع به گریه کرد تا انعکاس این صحنه از شبکه های تلویزیونی مختلف، شمار زیادی از مردم را به صف معترضان در میدان التحریر قاهره و دیگر شهرهای مصر اضافه کند.

وی در حالی که بی اختیار اشک می ریخت گفت:" به هر پدر و مادری که فرزند خود را از دست داده می گویم متاسفم اما این اشتباه ما نبود بلکه اشتباه کسی است که همچنان پایبند به قدرت است و نمی خواهد آن را ترک کند."

بعد از آن هم نخست وزیر جدید، اولین نفری بود که خبر آزادی غنیم را اعلام کرد. غنیم 12 روز را با چشمانی بسته شده، در زندان گذراند

همین جملات کافی بود تا به گفته رویترز " اشک های فعال مصری - وائل غنیم - خون جدیدی را در رگ های معترضین مصری  وارد کند ؛ معترضینی که سعی می کنند جنبش آنها ادامه یابد. جنبش اعتراضی که وارد هفته سوم شده و همچنان خواهان کناره گیری حسنی مبارک از ریاست جمهوری مصر است. "

غنیم در مصاحبه خود همچنین گفت:" حکومتی که مردم را تنها به خاطر اظهار نظر دستگیر می کند، باید سرنگون شود."

با گذشت دو ساعت از پخش این مصاحبه، سایت "مصراوی دات کام" نیز نوشت:" اشک های غنیم میلیون ها نفر را به حرکت وادار کرد و باعث شد موضع بسیاری از موافقان بقای مبارک به مخالف تغییر کند."

در مدت زمان کوتاهی که از پخش مصاحبه تلوزیونی غنیم می گذشت حدود 70 هزار نفر سراغ اینترنت رفتند تا صفحه غنیم را در فیس بوک تایید کنند.

برخی رسانه ها و فعالان مصری نیز گفتند که صحنه اشک ریزی غنیم برای کشته شدگان موج اعتراضات با نبود پشیمانی در چهره مبارک قابل مقایسه است.

مبارک در سخنرانی های اخیر خود هیچ اشاره ای به کشته شدگان نکرد و این در حالی که پیش از این، مبارک پس از درگذشت نوه کم سن خود، اعلام عزای عمومی کرده بود.

وائل غنیم

غنیم همچنین به بیش از 2 میلیون معترض در میدان تحریر قاهره پیوست و در سخنانی خطاب به جمعیت گفت:" شما قهرمان هستید. من قهرمان نیستم."

غنیم به رویترز هم گفت: "به همه پدران و مادرانی که پسران و دختران خود را از دست دادند و افرادی که برای آرمان خود جانشان را از دست دادند می گویم آنها قهرمان واقعی هستند آنها که جان خود را برای میهنشان دادند."

وی افزود: "جوانانی را دیدم که کشته شدند و هم اکنون مسئولیت رئیس جمهور است که ببیند مطالبات ملت چیست. کناره گیری رئیس جمهور جزئی از این مطالبات است. مصر بالاتر از همه و برای همه است.خون افرادی که کشته شدند نباید به هدر رود. "

پس از آزادی غنیم و در کمتر از یک روز، بیش از 148 هزار نفر به صفحه "غنیم سخنگوی انقلابی ها باشد" در فیس بوک رفتند و آن را تایید کردند تا پس از آن غنیم این مسئولیت را بپذیرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که رسانه های دولتی مصر ، معترضین مستقر در میدان التحریر را "متعصبان غیرمسئول" توصیف می کنند که اقتصاد مصر را نابود و برنامه های عناصر خارجی را اجرا می کنند.

س از آزادی غنیم و در کمتر از یک روز، بیش از 148 هزار نفر به صفحه "غنیم سخنگوی انقلابی ها باشد" در فیس بوک رفتند و آن را تایید کردند تا پس از آن غنیم این مسئولیت را بپذیرد

دولت مصر در رسانه های وابسته به خود می نویسد که معترضین در برابر بهبود وضعیت اقتصادی مصر پس از موج اعتراضات مردمی، مانع سازی می کنند . البته برخی از ساکنان قاهره نیز از ادامه تحصن در یکی از حیاتی ترین میدان های قاهره ناراحت اند.

"زینب محمد" وبلاگ نویس مشهور مصری به رویترز می گوید:" اتفاق بزرگی افتاد. هیچ کس انتظار نداشت شمار زیادی از مردم در سومین هفته از آغاز اعتراضات در میدان تحریر جمع شوند. صدها نفر در سراسر مصر کشته شدند ولی مبارک نه عذرخواهی می کند و نه برای خانواده های آنها ابراز ناراحتی کرد. اشک های وائل از همه اینها صادقانه تر بود."

روزنامه القدس العربی نیز نوشت: در تظاهرات بعد از اشک های غنیم در روز سه شنبه ، بسیاری برای نخستین مرتبه به جمع مخالفان پیوستند.

غنیم در مصاحبه اش در حالی که اشک از چشمانش سرازیر بود گفت: " ما خیانتکار نیستیم اما مصر را دوست داریم. در ابتدا، انقلاب از جوانان اینترنتی آغاز شد سپس به همه جوانان مصر منتقل شد. "

وی با تاکید بر لغو قانون حالت فوق العاده در مصر، با انتقاد از نحوه دستگیری اش گفت: من تروریست یا تاجر مواد مخدر نیستم که با آن وضعیت نامناسب مرا بازداشت کردند.

غنیم همچنین گفت که در تظاهرات نخستین روز تظاهرات معترضان مصری در روز 25 ژانویه هیچ فردی از اخوان در آن مشارکت نداشت.

یورو نیوز نیز نوشت:"وائل گوگل" مهندس 31 ساله آی تی میلیون ها مصری را به گریه انداخت.

وی در برنامه تلوزیونی "10 عصر " شبکه خصوصی دریم مصر گفت: ما بدون برنامه ریزی گسترده روز 25 ژانویه را تعیین کردیم. من تنها یک مبارز کی بورد (صفحه کلید ) هستم اما دیگران جان خود را برای دست یابی به مصری زیباتر تقدیم کردند.

او ادامه داد: من در پاسخ به سوال وزیر کشور مصر که گفته بود چه مشکلی وجود دارد گفتم مشکل در بی اعتمادی میان ماست و اینکه شما ما را گوسفندانی می دانید که باید مدیریت کنید. همچنین پوشش رسانه ای دولتی در مصر با انحراف عمدی روبه رو است.


منبع: عصر ایران

بخش سیاست