تبیان، دستیار زندگی
بازیگران صحنه داخلی مصر چه كسانی هستند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازیگران صحنه داخلی مصر چه كسانی هستند؟


سه دهه حاكمیت مبارك بر مصر و اعلام حالت فوق العاده موجب تضعیف تمام احزاب سیاسی و ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی در این كشور شد و حال كه اعتراضات مردمی خواستار براندازی رژیم مبارك است، سوال‌های بسیاری درباره این كه چه كسی سكان هدایت مصر را برعهده خواهد گرفت، مطرح است.


با ادامه اعتراضات در مصر كه خواستار براندازی رژیم مبارك است، سوال‌های بسیاری درباره اینكه چه كسی جانشین وی خواهد شد، مطرح می‌شود.

مصر

در واقع سه دهه حاكمیت مبارك بر مصر و اعلام حالت فوق العاده موجب تضعیف تمام احزاب سیاسی و ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی در این كشور شده است.

كمیته‌ای كه وزارت كشور مصر بر آن نظارت دارد، بسیاری از احزاب و نیروهای سیاسی این كشور از جمله جماعت اخوان المسلمون را از هرگونه فعالیت در عرصه سیاسی و اجتماعی مصر منع نموده است ،‌ به همین دلیل سندیكاهای كارگری و موسسات و سازمان‌های حقوقی مدنی و مطبوعات و گروه‌های دیگر به جای احزاب سیاسی مجبور به ادای نقش در جنبش معارض مصر علیه مبارك شدند.

آنچه در زیر می‌آید معرفی برخی شخصیت‌ها و گروه‌ها و جریانات است كه در روزهای آینده در مصر نقش مهمی را ایفا خواهند كرد:

"محمد البرادعی "(68 ساله):

مدیركل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در سال 2010. وی پس از این كه موفق به دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2005 شد و دوره مدیریتش در آژانس به پایان رسید، به مصر بازگشت.وی فارغ التحصیل رشته حقوق است كه به سرعت وارد عرصه سیاسی مصر شد.

وی در حوادث اخیر گفت كه مصر نیازمند تغییر و تحول كامل و فراگیر و پایان دادن به حكومت نظامی مردی چون حسنی مبارك است.

وی در حوادث اخیر مصر در خارج از كشور بود و همین موجب انتقاد بسیاری از فعالان مصری از وی شد، اما در پی تحولات اخیر مصر به قاهره بازگشت تا به این انتقادات پایان دهد و به محض ورود به فرودگاه اعلام كرد كه آماده ایفای نقش و حضور در دولت موقت است. البرادعی گرایش‌های غربی آمریكایی دارد و در حال حاضر گفته می‌شود كه با اتحادیه اروپا و كاخ سفید درباره دوره پس از مبارك در حال بحث و گفت‌وگو است.

در واقع سه دهه حاكمیت مبارك بر مصر و اعلام حالت فوق العاده موجب تضعیف تمام احزاب سیاسی و ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی در این كشور شده است

"محمد بدیع " (66 ساله) رهبر اخوان‌المسلمون مصر:

محمد بدیع سال در سال 2010 به جای "مهدی عاكف " رهبر سابق اخوان المسلمین ریاست این جماعت را به عهده گرفت. "عصام العریان " در حال حاضر سخنگوی این حماعت بشمار می‌آید.

اخوان المسلمون تاكید دارد كه حكومت مصر باید آزادی های شخصی یا دموكراتیك و اصل تفكیك قوا را رعایت كند. موضع اخوان المسلمون در برابر برادران مسیحی در مصر و جهان اسلام و عرب كاملا واضح و شفاف است آنها شركای این جنبش در كشور و ساخت تمدن و همكاری در دفاع از اصول و توسعه و پیشرفت كشور هستند. اخوان المسلمون معتقد است اساس شهروندی مشاركت كامل، برابری در حقوق و وظایف با حفظ مسائل شخصی افراد است.

درپی حوادث اخیر جاری در مصر اخوان المسلمون به عنوان یكی از عناصر اصلی این ملت با تاكید بر این كه درخواست‌های اساسی ملت مصر كه تمامی اقشار ملت و گروه‌های ملی و مردمی بر روی آنها اتفاق نظر دارند و در لغو فوری وضعیت فوق العاده، انحلال پارلمان و مجلس شورای دولتی كه با تقلب بر سر كار آمده‌اند، برگزاری انتخابات جدید با نظارت كامل مراجع قضایی، آزادی تمامی بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی، اعلان تشكیل دولت ملی انتقالی بدون حضور حزب ملی، تشكیل كمیته ملی تحقیق و تفحص درباره حوادث غیر قابل توجیه توسل به خشونت و كشتار علیه شهروندان مصری كه به كشته شدن دهها نفر و زخمی شدن صدها تن دیگر و نیز بازداشت هزاران نفر منجر شده، خلاصه می‌شود، درخواست‌هایی اساسی كه بر تداوم این قیام مسالمت آمیز تا تحقق كامل خواسته‌های عادلانه ملت مصر تاكید دارد. اخوان المسلمون ضمن این كه دوشادوش مردم مصر در این اعتراضات و راهپیمایی‌ها شركت كرد، اعتقاد دارد كه طلوع فجر و پیروزی نزدیك است.

"ایمن انور ":

سیاستمدار و لیبرالیست و وكیل مصری كه در سال 2005 به عنوان رقیب مبارك در انتخابات شركت كرد، اما به دلیل صریح اللهجه بودن و محكوم شدن به ارائه مدارك جعلی جهت تاسیس حزب "الغد " به پنج سال زندان محكوم شد، اما پس از طی سه سال از محكومیت خود از زندان آزاد شد.

قانون كنونی حاكم بر مصر در اختیار داشتن هرگونه منصب و مقام یا فعالیت سیاسی را حداقل تا پایان دوره محكومیت انور ممنوع كرده است و همین موضوع حضور وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر را كه قرار است در سپتامبر آینده برگزار شود، در پرده ابهام قرار می‌دهد، انور پیش از این نماینده فراكسیون الوفد در پارلمان مصر بود كه بعدها از آن كناره گیری كرد.

"عمرو موسی ":

دبیركل اتحادیه عرب و ویزر خارجه پیشین مصر. سخنان جانبدارانه وی از فلسطینی‌ها طی روند سازش اعراب با اسرائیل را مصری‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌كنند و برای آن سرودهای ملی و مردمی بسیاری ساخته‌اند.

با اینكه انتصاب عمرو موسی به دبیر كلی اتحادیه عرب برخی مواقع به وجهه‌اش ضرباتی وارد كرده، اما به نظر می‌رسد، بسیاری همچنان از كاندیداتوری وی در انتخابات آینده حمایت كنند.

وی در سخنانی اظهار داشت كه خواستار كثرت گرایی حزبی در مصر و فعالیت احزاب سیاسی در آن است.

موسی اخیرا در گفت وگو با رادیو "اروپا-فرانسه"با اعلام آمادگی برای ایفای نقش در دولت انتقالی احتمالی این كشور، برگزاری زودهنگام هرگونه انتخابات را بعید دانست و پیش بینی كرد كه "حسنی مبارك" هفت ماه باقی مانده از ریاست جمهوری اش را در همین سمت باقی بماند.

وی نسبت به دستیابی به یك اجماع ملی ابراز تمایل كرد و گفت دولت جدید نمی تواند قدرت‌های سیاسی از جمله "اخوان المسلمون" را نادیده بگیرد.

عمرو موسی جمعه گذشته با حضور در میدان "التحریر" از شرایط و خواسته های تظاهركنندگان مطلع شد.

كمیته‌ای كه وزارت كشور مصر بر آن نظارت دارد، بسیاری از احزاب و نیروهای سیاسی این كشور از جمله جماعت اخوان المسلمون را از هرگونه فعالیت در عرصه سیاسی و اجتماعی مصر منع نموده است

"احمد زویل ":

احمد زویل برنده جایزه نوبل شیمی در سال 1999 است و سال گذشته داشتن هرگونه چشم داشت‌های سیاسی در مصر را رد كرد، اما مطبوعات مصر در پی تحولات اخیر این كشور اعلام كردند كه وی دوباره به عرصه سیاسی بازخواهد گشت تا فعالیت‌های خود را برای تشكیل كمیته اصلاح قانون اساسی متشكل از ایمن انور و دیگر وكلای معروف مصر ادامه دهد.

روزنامه "الشروق " چاپ مصر نیز در روزهای گذشته سخنانی از زویل منتشر كرده بود كه در آن به ملت مصر پیشنهاد تشكیل شورای حكما برای تدوین قانون اساسی جدید مصر را داده بود.

"حمدین صباحی ":

سیاستمدار ملی‌گرای مصری كه ریاست حزب "الكرامه " را با مجوز رسمی صادره از رژیم مبارك برعهده دارد و در سال 2005 نماینده پارلمان بود.

در سال 2005 وقتی مبارك تحت فشار آمریكا مجبور شد، تعدیلات اندكی در قانون مصر بوجود آورد، قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری شركت كند، اما به سرعت تغییر عقیده داد و از شركت در انتخابات منصرف شد، اما به نظر می‌رسد خود را برای انتخابات آینده كاندیدا نماید.

"جنبش كفایه ":

"جرج اسحاق " رهبر سندیكایی كه از احترام بسیاری در مصر برخوردار است، جنبش كفایه را در سال 2004 تاسیس كرد و جنبش اعتراضات و اعتصاباتی را در سال 2005 علیه رژیم مبارك تدارك دید و به موروثی كردن قدرت توسط حسنی مبارك اعتراض نمود.

به دلیل اختلافات و شكاف داخلی جنبش حمایت و محبوبیت خود را در میان طبقه متوسط مصر از دست داد اما از آغاز اعتراضات از هفته گذشته در مصر جنبش كفایه دوباره نقش خود را بازیافت و در اعتراضات اخیر ایفای نقش می‌نماید.

دیگر بازیگران:

حزب "الوفد " كه ریشه‌های آن به پیش از انقلاب سال 1952 مصر بازمی‌گردد، همچنان پناهگاه و مامن سنت‌گرایان دمكرات لیبرال مصری است، اگرچه گفته می‌شود، در سال‌های گذشته اندك همراهی‌هایی با رژیم مبارك نیز داشته است.

حزب چپ‌گرای "تجمع " نیز نقشی مانند الوفد در مصر ایفا نمود و "مجدی حسین " رهبر حزب عمل اسلامی كه از احزاب تشكیل دهنده تجمع است، شخصیت برجسته معارض رژیم مبارك است كه بارها به زندان افتاد و آزاد شد.


منبع: فارس

بخش سیاست