تبیان، دستیار زندگی
ایتالیا خبر از تظاهرات به گوش می رسد. این اعتراضات تا حدی پیش رفته بود که نخست وزیر ایتالیا در پی درخواست احزاب مخالف برای كناره گیری وی و هم چنین استعفای برخی از اعضای كابینه اش، 14 دسامبر (23آذر ماه) برای تایید و یا رد صلاحیت برای ادامه كار به مجلس رفته
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تظاهرات مردمی علیه نخست وزیر ایتالیا


در چند روز گذشته کشور ایتالیا بازهم شاهد تظاهرات زیادی علیه «سلویو برلوسكونی» نخست وزیر کشورش بوده است. این حرکات اعتراض آمیز به علت فساد اخلاقی، ناکارآمدی سیاسی دولت ایتالیا و شخص برلوسکونی و در نهایت مطرح شدن بودجه سال ۲۰۱۱ است.


(1dh3©hfì

شنبه شانزدهم بهمن ماه هزاران تظاهرات کننده، از جمله نویسندگان، روشنفكران، «اوسکار لوایگی اسکالفارو» رئیس جمهور سابق و یكی از روسای سابق دادگاه قانون اساسی در شهر میلان تجمع و اعتراض کردند. افراد شرکت کننده خواهان استعفای هر چه سریعتر برلوسکونی بودند.  در این تظاهرات «روبرتو ساوبانو» و «اومبرتو اکو» از نویسندگان ایتالیا علیه برلوسکونی 74 ساله سخنرانی کردند. آنها از مردم ایتالیا خواستند علیه نخست وزیری که از مسائل فساد جنسی رنج می برد، به دختران زیر سن قانونی پول پرداخت می كند، به مردمش دروغ می گوید و از دادگاه فراری است، قیام كنند.

همچنین بیش از ده هزار تن از زنان شهر میلان با برپایی تظاهراتی خواستار برکناری برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا بدلیل موارد گسترده فساد اخلاقی شدند. تظاهرات کنندگان که همگی روسری سفید بر سر داشتند بر علیه برلوسکونی شعار دادند. گروه های حامی زنان، این تظاهرات را سازماندهی کرده بودند. برخی از ارگان ها از جمله اتحادیه عمومی کار در ایتالیا ( CGIL) و احزاب مختلف حمایت خود را از این تجمع اعلام کرده بودند . در این تظاهرات، نامه های ارسال شده برخی از سیاستمداران ایتالیایی از جمله معاون مجلس نمایندگان و رییس حزب دموکرات خوانده شد.

در قسمتی دیگر، حدود سه هزار نفر از مردم ایتالیا در شهر فلورانس علیه برلوسكونی تظاهرات كردند. مردم فلورانس پلاكاردهایی را حمل می كردند كه روی آن نوشته شده بود: ایتالیا فاحشه خانه نیست و به شأن ما جسارت نكن.

ده هزار تن از زنان شهر میلان با برپایی تظاهراتی خواستار برکناری برلوسکونی نخست وزیر ایتالیا بدلیل موارد گسترده فساد اخلاقی شدند

روز یکشنبه مردم ایتالیا در مقابل ویلای شخصی برلوسکنی در منطقه آرکور واقع در حومه شهر میلان که محل اقامت وی

ایتالیا

در تعطیلات پایان هفته است، شعار «استعفا، استعفا» سردادند. این ویلا همان محلی است كه روسپی های دعوت شده از سوی برلوسكونی اعلام كردند مهمانی های خاص برلوسكونی با پرداخت دستمزدهای گزاف برگزار می شود. معترضان در تلاش برای شکستن حلقه امنیتی ویلای برلوسکنی که چند صد متری مقابل ورودی این ویلا ایجاد شده بود، با نیروهای امنیتی درگیر شدند. معترضان در این درگیری به پرتاب بطری و اشیاء دیگر به سمت نیروهای امنیتی متوسل شدند. در این میان تعدادی از اعتصاب کنندگان زخمی و عده ای دستگیر شدند. درگیری دیگری نیز در ایستگاه قطار منطقه آرکور روی داد. این تظاهرات را یک گروه فعال ایتالیایی به نام «عدالت و آزادی» سازماندهی کرده بودند.

در جایی دیگر هزاران نفر از مخالفان نخست وزیر ایتالیا از جنبش چپ مردم پارپل در حالی که ماسک هایی به شکل برلوسکونی به صورت زده بودند، در اقدامی نمادین علیه شهوت رانی بی حد و حصر وی، لباس زیر زنانه به همراه خود داشته و در برابر سن مارتینو نسبت به فساد اخلاقی و سیاست های ناکارآمد او اعتراض کردند. معترضان ایتالیایی، شعار برلوسکنی بس کن سر داده بودند.

درخواست مردم برای کناره گیری برلوسکنی از قدرت در پی افشای رابطه غیراخلاقی وی با یک دختربچه 17 ساله مراکشی الاصل به نام رابی بیش از پیش افزایش یافته است.

مردم فلورانس پلاكاردهایی را حمل می كردند كه روی آن نوشته شده بود: ایتالیا فاحشه خانه نیست و به شأن ما جسارت نكن

ایتالیا

تظاهرات کنندگان در قسمت های مختلف ایتالیا، برلوسکنی را به تخریب اعتبار و وجهه کشور در عرصه بین الملل متهم کردند. برلوسکنی به علت رسوایی های جنسی مورد انتقادهای شدیدی قرار دارد. وی با استفاده از حساب بانکی خود در میلان به یک دختر مدل، پول پرداخت می کرده تا وی در مهمانی های نخست وزیر که در عمارتی در حومه شهر برگزار می شود، شرکت کند.

در این میان حامیان برلوسکنی از حزب میانه روی راست این کشور، حرکت های معترضانه ی اخیر را تنها ایجاد تنش می دانند. رئیس فراکسیون حزب میانه روی راست ملت آزادی اظهار داشته است: مخالفان برلوسکنی تلاش می کنند که با اعتراض های خیابانی جو سیاسی کشور را بیش از پیش به تنش بکشانند.

در همین حال برلوسکونی به رغم تظاهرات صورت گرفته، در مقابل خواست مردم ایتالیا مبنی بر کناره گیری از قدرت مقاومت کرده است. او در اظهاراتی در برابر هواداران خود گفته که متعهد است هم چنان بر ایتالیا حکومت کرده و اصلاحات مهمی در کشور انجام دهد.

البته این اعتراضات مردمی امری تازه در ایتالیا نیست، در این شش ماه گذشته هر روز از گوشه و کنار ایتالیا خبر از تظاهرات به گوش می رسد. این اعتراضات تا حدی پیش رفته بود که نخست وزیر ایتالیا در پی درخواست احزاب مخالف برای كناره گیری وی و هم چنین استعفای برخی از اعضای كابینه اش، 14 دسامبر (23آذر ماه) برای تایید و یا رد صلاحیت برای ادامه كار به مجلس رفته بود و تنها با اختلاف سه رای توانسته رای اعتماد بگیرد. البته چند روز پیش از برگزاری پارلمان برلوسکنی به پرداخت رشوه و اعطای مزایا به نمایندگان متهم شده بود. پس از این رای گیری موج اعتراضات گسترده ایتالیایی ها علیه دولت افزایش یافته و این وضعیت كماكان ادامه دارد.

پریسا چیذری

بخش سیاست