تبیان، دستیار زندگی
فکر می کنید نقش فرهنگ در ازدواج چیست؟ پرسیدن این سوال ممکن است تخصصی و غیرضروری به نظر برسد اما وقتی پای مصداق ها به میان بیاید، می بینید که فرهنگ یک پای ثابت معادله ای است که می تواند به موفقیت یا شکست ازدواج منجر شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک بام و هزار هوا

یک بام و هزار هوا!


فکر می کنید نقش فرهنگ در ازدواج چیست؟ پرسیدن این سوال ممکن است تخصصی و غیرضروری به نظر برسد اما وقتی پای مصداق ها به میان بیاید، می بینید که فرهنگ یک پای ثابت معادله ای است که می تواند به موفقیت یا شکست ازدواج منجر شود.


فرهنگ، راه و روشی است که شما با آن زندگی میکنید. شاید برایتان عجیب باشد اما این فرهنگ است که به شما میگوید چطور از خواب بلند شوید، چطور با خانواده تان رفتار کنید، چقدر حرف بزنید، چگونه غذا بخورید، چطور با مردم ارتباط داشته باشید! در واقع فرهنگ، طوری شما را برنامه ریزی می کند که جدا کردن آن از شخصیت شما عملا غیرممکن است و به همین دلیل روانشناسان معتقدند تناسب فرهنگی یکی از مهم ترین تناسب های بین همسران است.

ازدواج

ویژگیهای فرهنگی و جغرافیایی یک محل، تاثیر مستقیمی روی ویژگیهای شخصیتی مردم آن محل و عادت های زندگی آن ها می گذارد. پس افراد متناسب با شرایط محیطی که در آن زندگی می کنند، متفاوتند.

مثلاً مردم مناطق گرمسیر دارای طبیعتی گرم هستند. بسیار خوش‌اخلاق و مهمان‌نوازند. ولی مردم مناطق سردسیر،کمتر حرف می‌زنند. مقاوم و صبورند و بیشتر در خودشان هستند. می بینید که شما حتی اگر در جغرافیای واحدی به نام ایران زندگی کنید، باز هم انگار آسمان بالای سرتان یک رنگ نیست!

زندگی آسان

براین اساس زندگی زوجی که هر دو اهل یک منطقه هستند بسیار راحت تر از زندگی مشترک زوجی است که هرکدام در منطقه ای متفاوت بزرگ شده اند. چون اگر هر دو اهل یک منطقه باشند، در بیشتر عادت های زندگی و حتی برخورد با مسائل همتا و مشابه اند. یکدیگر را درک میکنند. در بسیاری از مسائل، تصمیم مشترک و یکسانی میگیرند و براساس آن عمل کنند. مهم تر از همه این که فرزندانشان را براساس یک طرح فرهنگی هماهنگ تربیت می کنند.

البته افراد تغییرپذیرند و می توانند در طول زمان به توافقاتی درباره روش زندگی شان برسند اما مسلما اگر پیش از توافق، شباهت بین آنها وجود داشته باشد، مسلما اختلاف نظرهای کمتری به وجود می آید و انرژی و وقت کمتری برای رسیدن به هماهنگی صرف می شود. چیزی که نتیجه مستقیم آن بالا رفتن رضایت از زندگی و بیشتر شدن آرامش و همدلی است.

ازدواج نه تنها دو فرد بلکه دو خانواده را به یکدیگر پیوند میدهد و در جامعه ایرانی که خانواده ها در هم تنیده هستند، اختلاف در عقاید و ارزش ها تأثیر مستقیمی بر شرایط زندگی، تعادل و سلامت خانواده تازه تشکیل شده دارد

این کاملا طبیعی است که زن و مردی که قرار است با هم زندگی کنند، دوست نداشته باشند از عادت ها و فرهنگی خانوادگی شان چشم پوشی کنند و همرنگ دیگری شوند. کنار گذاشتن فرهنگ برای افراد به معنای نادیده گرفتن نظام ارزشی، افکار، عقاید و به هم ریختن همه ملاکهای اخلاقی و اجتماعیشان، بیهویت شدن و در هم ریختگی ارزشها و سردرگمیشان است و نمیتوان به دلیل علاقه به یک فرد، فرهنگ را در زندگی نادیده گرفت.

زن وشوهر

حتی اگر فرض کنیم که زوج جوان بتوانند در سایه علاقه و خصوصیات مشترک اخلاقی، تحصیلی و موارد دیگر راه مسالمت آمیزی جهت پیوند فرهنگهای متضادشان بیابند، تکلیف خانواده هایشان چه خواهد شد؟ ازدواج نه تنها دو فرد بلکه دو خانواده را به یکدیگر پیوند میدهد و در جامعه ایرانی که خانواده ها در هم تنیده هستند، اختلاف در عقاید و ارزش ها تأثیر مستقیمی بر شرایط زندگی، تعادل و سلامت خانواده تازه تشکیل شده دارد.

تکلیف روشن

با تمام این اوصاف، قرار نیست ازدواج ها فقط در قومیت ها و فرهنگ های یکسان اتفاق بیفتد و هر ازدواج میان فرهنگی محکوم به شکست باشد. اما اگر در موقعیت ازدواج با کسی قرار گرفتید که تفاوت فرهنگی چشمگیری با شما داشت یا در منطقه ای بزرگ شده بود که به آداب و رسوم متفاوتی پایبند هستند، جدول زیر می تواند شما را در رسیدن به یک ذهنیت روشن تر یاری کند.

به این ترتیب شما هم فرهنگ و شیوه زندگی خود را بیشتر می شناسید و هم با فرهنگ فردی که قصد ازدواج با او را دارید، آشنا می شوید. آن وقت میتوانید مقایسه کنید که چقدر از نظر فرهنگی به هم شبیه هستید یا با هم تفاوت دارید.

برای خود و همسرآینده تان این جدول را ترسیم کنید و خانه های آن را با توجه به مثال های زده شده و بر اساس موقعیت خود پر کنید.

جدول تناسب فرهنگی

اجزای فرهنگ

شهرشما: X

شهر فرد موردنظر: روستایی در استان Y

توافق در مورد اجزای فرهنگ

نتیجه مقایسه

عادات غذایی

قرمه سبزی، پیتزا

آب گوشت، کوفته شیرین

از نظر ذائقه و نوع غذا به توافق رسیدیم

توافق

عادات رفتاری

دیرازخواب برخاستن

زود از خواب برخاستن

-

عدم شباهت و توافق

زبان

فارسی

زبان محلی روستا

-

عدم شباهت و توافق

ارزش ها

تحصیلات، پول

پسر، زمین

-

عدم شباهت و توافق

شیوه تصمیمگیری وتفکر

مشورت زن وشوهر با یکدیگر

تصمیم گیری مرد با مشورت بزرگان فامیل

-

عدم شباهت و توافق

آداب ورسوم

(رسوم ازدواج، مهماننوازی، عزاداری و ...)   

      

عقد وعروسی

باتشریفات. حنابندان، حمام عروس و..

با سادگی هرچه تمامتر

-

عدم شباهت و توافق

شیوه فرزندپروری

دموکراسی محور

والدین محور

-

عدم شباهت و توافق

شیوه لباس پوشیدن

شهری

لباس محلی

-

عدم شباهت و توافق

اهداف

پیشرفت مالی وتحصیلی

حفظ فرهنگ قوم و تولید مثل

-عدم شباهت و توافق

اخلاقیات

دروغ مصلحتی

صادق، مهربان

-

عدم شباهت و توافق

قوانین

قانون حرف

ریش سفید قوم

قانون است.

-

عدم شباهت و توافق

نگرش

 نسبت به دنیا خوشبین                

نسبت به دنیا دیدی بیشتر محتاطانه وکمی خوشبینانه

-

عدم شباهت و توافق

موانع وشکستها

به دست آوردن کار

سختی در امرمعاش

-

عدم شباهت و توافق

شغل

مکانیک، معلم و...

دامپرور، کشاورز و...

-

عدم شباهت و توافق

گاهی بعضی از زوج ها از نظر فرهنگی به یکدیگر شباهت دارند، اما در برخی مسائل کوچک دارای اختلاف سلیقه هستند. این مساله هم می تواند باعث تعارض وتنش بین زوجین شود. بنابراین قبل ازدواج در این موارد به توافق و تفاهم برسید تا زندگی مشترکتان دچار تلاطم نشود.

      پروانه یارمحمدی، اکرم اشرفی نژاد

بخش کلوب ازدواج تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.