تبیان، دستیار زندگی
مردم یمن که همانند مردم تونس و مصر به شدت از حکومت دیکتاتوری در کشور خود ناخرسند هستند، با الهام از انقلاب تونس و تحولات گسترده‌ای که در مصر در حال روی دادن است، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با برپایی اعتراضات گسترده علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن را از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یمن در آتش


سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه و جمعه  از دانشجویان و جامعه یمنی خواسته اند که علیه فساد اداری و سیاست های اقتصادی دولت یمن دست به اعتراض بزنند. مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شکایت دارند


بیش از ده میلیون یمنی با درآمد روزی 2 دلار زندگی‌می‌کنند

یمن علی عبدالله صالح رییس جمهور یمن

با گسترش نا آرامی‌ها به یمن صنعا، پایتخت این کشور عربی شاهد آغاز دور جدیدی از تظاهرات اعتراض آمیز توسط شهروندان یمنی بود که خواهان پایان گرفتن حکومت دیرینه علی عبدالله صالح رییس جمهوری این کشور شده اند .

در جدیدترین دور از این اعتراضات ملاحظه کردیم که روز پنجشنبه، دست کم ۱۰ هزار نفر در دانشگاه صنعا و نزدیک به ۶ هزار نفر در نقطه ای دیگر در پایتخت در گردهمایی هایی علیه دولت جمع شدند. به گفته اعضای اپوزیسیون و فعالان جوانی که اعتراضات را سازمان داده اند، آنها از قیام عمومی در تونس که زین العابدین بن علی رییس جمهوری را برکنار ساخت الهام گرفتند، هم چنین روز گذشته و پیش از به بار نشستن انقلاب مصر شاهد بر گزاری راهپیمایی "جمعه خشم" در این کشور به تبعیت از جمعه خشم مصری ها بودیم و گزارش ها حاکی از آن است که تظاهرکنندگان در دست کم چهار نقطه از پایتخت، از جمله در دانشگاه صنعا تجمع کرده بودند.

معترضان یمنی طی راهپیمایی های خود شعارهای ضد دولتی سر داده و تاکید کرده بودند، عبد الله صالح نیز به سرنوشت رئیس جمهوری تونس دچار خواهد شد.

سازمان دهندگان تظاهرات روز پنجشنبه و جمعه  از دانشجویان و جامعه یمنی خواسته اند که علیه فساد اداری و سیاست های اقتصادی دولت یمن دست به اعتراض بزنند. مردم یمن از افزایش فقر در میان جمعیت رو به رشد جوانان این کشور و فقدان آزادی سیاسی، شکایت دارند.

مردم یمن که همانند مردم تونس و مصر به شدت از حکومت دیکتاتوری در کشور خود ناخرسند هستند، با الهام از انقلاب تونس و تحولات گسترده‌ای که در مصر در حال روی دادن است، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با برپایی اعتراضات گسترده علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن را از کشور اخراج کنند

یمن هم چنین گرفتار مشکلات متعدد امنیتی، از جمله فعالیت جنبش جدایی طلب در جنوب و قیام شورشیان شیعه حوثی در شمال است.

غیر از آن این نگرانی وجود دارد که یمن به مامن و پناهگاه اصلی جنگجویان القاعده تبدیل شده باشد، در حالی که شمار بالای جوانان فاقد کار نیز زمینه مساعدی را برای عضو گیری در گروه های ستیزه جوی القاعده فراهم کرده است.

یمن

نکاتی درباره یمن

توجه به نکات ذیل ما را بیش از پیش با شرایط حاکم بر یمن آشنا می سازد و موجب می گردد تا بتوان تحلیل بهتر و شفاف تری از روند امور جاری در این کشور داشته باشیم:

1- فقیرترین کشور خاورمیانه؛ ۴۰ درصد یمنی‌ها با درآمدی کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند.

2- بیش از دو سوم جمعیت، زیر ۲۴ سال سن قرار دارند

3- میزان بالای بی سوادی که بیش از ۵۰ درصد جمعیت را دربرمی گیرد.

4- میانگین بالای بیکاری که ۳۵ درصد جمعیت این کشور را شامل می شود و اگر در نظر داشته اشیم که بیش از دو سوم جمعیت یمن را جوانان تشکیل می دهند، می توان دریافت چنین میانگین بالای بیکاری می تواند چه خطرات و بحران هایی برای جامعه جوان یمن درپی داشته باشد.

5- با وجود در اختیار داشتن ذخایر نفتی اما درآمد حاصل از فروش آن روز به روز در حال کاهش است.

6- کمبود شدید منابع آبی.

7- دولت مرکزی ضعیف.

8- عزم جزم انقلاب اسلامی یمن.

تمام عوامل فوق دست به دست هم داده اند تا مردم تحت ظلم دیکتاتوری علی عبدالله صالح در یمن با الهام از انتفاضه تونس و مصر فریاد اعتراض خود را سردهند.

مردم یمن که همانند مردم تونس و مصر به شدت از حکومت دیکتاتوری در کشور خود ناخرسند هستند، با الهام از انقلاب تونس و تحولات گسترده‌ای که در مصر در حال روی دادن است، عزم خود را جزم کرده‌اند تا با برپایی اعتراضات گسترده علی عبدالله صالح، رییس‌جمهوری یمن را از کشور اخراج کنند.

معترضان یمنی نیز به دنبال پایان دادن به حکومت 30 ساله صالح هستند که از سال 1978 بر اریکه قدرت در این کشور تکیه زده و حاضر نیست تا این مسند را درک کند.

گروه‌های مخالف می‌خواهند تا با پایان دادن به حکومت صالح از عملی شدن تصمیم او برای انتقال قدرت به فرزندش "احمد صالح" که اکنون در ارتش یمن فعالیت می‌کند، جلوگیری کنند

با وجود نارضایتی‌ های مردمی، علی عبدالله صالح در سپتامبر سال 2006 میلادی در حالی که با چنگ و دندان حکومت 27 ساله خود را چسبیده بود، بار دیگر اقداماتی را برای تضمین پیروزی خود انجام داد و به این ترتیب دوران ریاست جمهوری خود را هفت سال دیگر تمدید کرد.

اوضاع بحرانی یمن موجب شده است تا مجلس این کشور بدون توجه به اعتراض‌های مخالفان تغییراتی را در قانون اساسی کشور انجام دهد که محور اصلی این تغییرات تمدید دوران ریاست جمهوری عبدالله صالح تا پایان عمر اوست.

صالح از گروه‌های مخالف که افزودن این متمم به قانون اساسی را رد کرده‌اند، درخواست کرده است تا دست از مخالفت‌های خود بردارند و برای جلوگیری از خودکشی سیاسی در انتخابات پارلمانی که قرار است در 27 آوریل انجام شود، شرکت کنند.

یمن

اما مخالفان که خواستار خلع صالح و تمرکززدایی در دولت هستند، همچنان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

گروه‌های مخالف می‌خواهند تا با پایان دادن به حکومت صالح از عملی شدن تصمیم او برای انتقال قدرت به فرزندش "احمد صالح" که اکنون در ارتش یمن فعالیت می‌کند، جلوگیری کنند.

تداوم اعتراض‌های مردم یمن موجب درگیری نیروهای امنیتی دولت با آنها به ویژه در صنعا، پایتخت این کشور شده است.

نیروهای پلیس معترضانی را که همواره شعار" علی، کشور را ترک کن " و "پس از تونس و مصر اکنون نوبت یمن است" مورد حمله قرار می‌دهند.

معترضان می‌گویند که تا سقوط رژیم علی عبدالله صالح و ایجاد تغییر سیاسی در یمن به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

جنبش جنوب در مناطق جنوبی یمن، جنبش شیعیان حوثی در شمال و احزاب مخالف در پارلمان همه با یکدیگر متحده شده و خواستار تغییر سیاسی در یمن هستند.

یمن که یکی از فقیرترین کشورها در جهان عرب است با تهدیدهای در حال گسترش القاعده و هم چنین نابسامانی‌هایی مواجه است که حاصل حکومت دیکتاتوری در این کشور است.

قبس زعفرانی

بخش سیاست