تبیان، دستیار زندگی
محققان کشف کردهاند که مورچههای برگ چین (برگ بُر)، مورچه هایی که برای ادامه بقا برگ گیاهان را بریده و بعد در فرآیند تهیه آذوقه از آنها استفاده می کنند، با از کار افتادن دندانشان، به اصطلاح...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مورچه های بازنشسته

مورچه های بازنشسته

پیری برای مورچه ها آخر کار نیست

محققان کشف کرده اند که مورچه های برگ چین (برگ بُر)، مورچه هایی که برای ادامه بقا برگ گیاهان را بریده و بعد در فرآیند تهیه آذوقه از آن ها استفاده می کنند، با از کار افتادن دندان شان، به اصطلاح "بازنشسته" می شوند.

مورچه های بازنشسته

اما این بازنشستگان به کار دیگری مشغول به کار می شوند. محققان دانشگاه کشف کرده اند که این نوع مورچه ها در دوران پیری کمتر برگ می چینند و بیشتر حمل و نقل انجام می دهند. به این صورت از دندان های شان کار نمی کشند.

برگی که هر یک از این مورچه های سخت کوش، قادرند ببرند و با خود حمل کنند، پنچاه برابر وزنش است. آن ها صف می کشند و دسته جمعی محصولاتی را که بریده اند را به خانه می برند.

مورچه های بازنشسته

این مورچه ها، به خانه یشان که رسیدند، از برگ ها به عنوان سطحی برای پرورش قارچ استفاده می کنند؛ قارچی که کل جمعیت مورچه های ساکن در لانه از آن تغذیه می کنند. اما وقتی در اثر پیری آرواره های تیز و برنده این مورچه ها از بین  می رود، سرعت کار گروهی جالب توجه آن ها نیز پایین می آید.

محققان کشف کرده اند که جویدن و بریدن برگ ها برای مورچه های پیر دشوار است. اما وقتی دقیق تر رفتار آنها را مورد مطالعه قرار داده اند متوجه شده اند که مورچه هایی که آرواره های شان کارایی و برندگی خود را کاملاً از دست داده است، وظیفه کاری خود را عوض می کنند.

مورچه های بازنشسته

مورچه های پیر کار بریدن برگ را به مورچه های جوان تر می سپارند و به جای آن کار حمل و نقل برگ ها و طی مسافت طولانی تا خانه را بر عهده می گیرند.

این گروه محقق می گوید در جوامع سازمان یافته مورچه ها، تمامی مورچه ها قدرت سازگاری با تغییر شرایط را دارند که این باعث می شود حتی وقتی مورچه ای توان جسمی سابق خود را ندارد، برای جمعیت مورچه ها و خانواده ی خود مفید باشد.

فرآوری: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان


* مطالب مرتبط:

می تونی پشت سرت رو ببینی!

سوسک های باهوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.