تبیان، دستیار زندگی
موزه خصوصی انارك كه به همت مردم راه اندازی شده، بدون كمك دولت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد موزه خصوصی انارک که اردیبهشت امسال (1384) افتتاح شد، به دلیل کمبود بودجه بیش از این توان تامین هزینه های خود را ندارد. محمدعلی اب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه خصوصی انارک تا عید دوام نمی آورد


موزه خصوصی انارك كه به همت مردم راه اندازی شده، بدون كمك دولت نمی تواند به حیات خود ادامه دهد

موزه خصوصی انارک که اردیبهشت امسال (1384) افتتاح شد، به دلیل کمبود بودجه بیش از این توان تامین هزینه های خود را ندارد.

محمدعلی ابراهیمی انارکی که با همکاری انجمن دوستداران میراث فرهنگی انارک این موزه را راه اندازی کرده است، با اشاره به کمبودهای این موزه می گوید:«مهم ترین هزینه موزه انارک ماهانه 60 هزار تومان حقوق نگهبان موزه است. با توجه به این هزینه اندک، سازمان میراث فرهنگی به راحتی می تواند آن را تامین کند اما تا کنون نه تنها درخواست های ما در این زمینه بی نتیجه مانده، که بخشی از هزینه ای که برای راه اندازی موزه صرف شده، پرداخت نشده است. اگر این وضعیت ادامه یابد بعد از عید موزه تعطیل می شود.»

موزه مردم شناسی انارک با دربرگیری سوژه هایی چون كشاورزی، پوشاك، وسایل دوخت و دوز، عكس‌های قدیمی منطقه و اشیا محلی اردیبهشت سال 1384 همزمان با روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی در ساختمان شهرداری انارک راه اندازی شد.

ماجرای تعطیلی این موزه درحالی مطرح است که اکبر رضوانیان مسئول انجمن های دوستدار میراث اصفهان از اختصاص بودجه ای برای موزه های خصوصی این استان خبر می دهد:« با توجه به این که آغاز به کار موزه های خصوصی در استان هزینه های کمتری را به سازمان تحمیل می کند، باید شرایطی را فراهم آورد که این موزه ها در شرایط خوبی به کار ادامه دهند. درحال حاضر طرح کمک های اعتباری به ریاست سازمان ارائه شده و به زودی مشکلات مالی سه موزه تخصصی اصفهان مرتفع می شود.»

شهرستان انارک در 220 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد. بنای‌ اولین‌ خشت‌ این شهر را به‌ «محمد پهلوان‌» نسبت‌ می‌دهند؛ كه‌ در زمان‌ شاه‌ عباس‌ اول‌ زندگی می کرده است. از زندگی و مرگ او اثری به جا نمانده است. نام‌ محلی‌ آن‌ «نارُسّینَه‌» است‌ كه‌ تنها بر زبان‌ اهالی‌ شهر جاری‌ می‌شود.

این‌ شهر حاشیه‌ نشین‌ كویر، هوایی‌ گرم‌ و خشك‌ دارد. شدت‌ تبخیرش‌ فراوان‌ و اختلاف‌ درجه‌ حرارت‌ شب‌ و روز در فصول‌ مختلف‌ سال بسیار است.