تبیان، دستیار زندگی
كنفدراسیون فوتبال آسیا تحولات باشگاهی در ایران را به دقت رصد می‌كند. اخبار ضد و نقیض زیادی از پایبندی ایران به اصول حرفه‌ای به دست مسوولان كنفدراسیون می‌رسد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

AFC ایران را به  تحریم تهدید كرد

لیگ قهرمانان آسیا


در حالی كه سكوهای خالی باشگاه‌های عربی بدجوری تو ذوق می‌زند نباید به سادگی از شور و هیجانی كه پرسپولیس و استقلال و هواداران‌شان در لیگ قهرمانان ایجاد می‌كنند، گذشت.


كنفدراسیون فوتبال آسیا تحولات باشگاهی در ایران را به دقت رصد می‌كند. اخبار ضد و نقیض زیادی از پایبندی ایران به اصول حرفه‌ای به دست مسوولان كنفدراسیون می‌رسد كه آنها را در حفظ سهمیه ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا با تردیدهای جدی مواجه كرده است.

بزرگ‌ترین چالشی كه پس از این فوتبال باشگاهی ایران پیش‌رو دارد وضعیت اداره دو باشگاه بزرگ و معتبر پایتخت یعنی پرسپولیس و استقلال است. قوانین حاكم و اصول حرفه‌ای باشگاهداری كه مدت‌هاست به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده می‌گوید باشگاه‌ها باید هیات‌مدیره داشته باشند.

اتفاقی كه عملا در هیچ‌كدام از این دو باشگاه مورد توجه واقع نشده و دو سرپرست موقت مدت‌هاست كه«موقتا» آنها را اداره می‌كنند. ایران بعد از افزایش فشارها در مورد حق پخش تلویزیونی مجبور شد قراردادهای صوری را كنار گذاشته و مشكل را در سطح رییس‌جمهور، رییس صدا و سیما و رییس سازمان تربیت‌بدنی حل كند. اتفاقی كه عملا به نفع فوتبال تمام شد و اهالی آن را به صرافت آگاهی مسوولان كنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا از آنچه در لایه‌های درونی فوتبال ما می‌گذرد، انداخت.

بنابراین این بار هم درك این نكته كه كنفدراسیون‌، پرسپولیس و استقلال را با علم زیر پا گذاشتن قوانین و پارامترهای مورد نظرش«قاچاقی» به مسابقات لیگ قهرمانان راه داده است كار دشواری نیست. سوزوكی رییس لیگ حرفه‌ای آسیا در دوحه و در حین مسابقات جام ملت‌های آسیا پس از پایان یك مصاحبه كوتاه با یك خبرنگار ایرانی متذكر شد كه ایران فقط و فقط نان تماشاگران پرشورش را می‌خورد. چرا كه آسیا برای باشگا‌ه‌های پرطرفدار احترام ویژه‌ای قایل است و در حالی كه سكوهای خالی باشگاه‌های عربی بدجوری تو ذوق می‌زند نباید به سادگی از شور و هیجانی كه پرسپولیس و استقلال و هواداران‌شان در لیگ قهرمانان ایجاد می‌كنند، گذشت.

لیگ قهرمانان آسیا

این وسط یك«اما»یی وجود دارد كه سوزوكی هم به آن اشاره می‌كند. آنجا كه حركت به سوی فوتبال حرفه‌ای هر از گاهی تاوانی دارد؛ تاوانی به سنگینی گذشتن از خیر تماشاگران پرشور ایرانی با این توجیه كه فشارها سرانجام به عاقبت به خیر شدن این دو باشگاه منجر شده و مسوولان ورزش ایران فكری اساسی به حال آنها بكنند. اتفاقی كه ثمرات و بركات آن در درازمدت متوجه همین هواداران هم خواهد شد.

مسوولان سازمان لیگ ایران هشدارهای جدی كنفدراسیون فوتبال آسیا را دریافت كرده‌اند.

متوجه باشید كه حساسیت‌های دیگری هم باعث نگاه ویژه AFC به باشگاهداری و مناسبات این باشگاه‌ها با دولت ایران شده است. وقتی از قم خبر می‌رسد استاندار مدیران باشگاه صبای قم را كنار گذاشته و حتی با افتخار هم این موضوع را رسانه‌ای می‌كند، باید هم منتظر واكنش AFC بود چرا كه این خود مصداق بارز دخالت دولت در فوتبال است و كنفدراسیون و از آن بالاتر فیفا قطعا آن را هضم نخواهد كرد. چنین اتفاقاتی می‌تواند پای فوتبال ایران را یك بار دیگر تا لبه پرتگاه تعلیق پیش ببرد.

باید تهدیدها را جدی گرفت چرا كه به نظر می‌رسد این من بمیرم AFC از آن من بمیرم‌های همیشگی نیست.

بخش ورزشی


منبع: گل