تبیان، دستیار زندگی
روز سوم جشنواره فیلم فجر، اولین روزی در سالن مركزی جشنواره در برج میلاد بود كه از سانس اول تا آخر همه فیلم ها با استقبال خوبی روبرو می شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز سوم جشنواره؛ تنش در برج میلاد

از بحث درباره تفاوت «قمری» و «كبوتر» تا اعتراض اصحاب رسانه به «فرزند صبح»
حاشیه نگاری تبیان از روز سوم جشنواره فیلم فجر

روز سوم جشنواره فیلم فجر، اولین روزی در سالن مركزی جشنواره در برج میلاد بود كه از سانس اول تا آخر همه فیلم ها با استقبال خوبی روبرو می شد. البته انتظاری هم جز این نمی رفت. دو روز اول به فیلم هایی نه چندان قوی اختصاص یافته بود كه جز یكی دو مورد نمی توانستیم فیلم قابل اعتنایی را مشاهده كنیم. روز سوم مصادف با نمایش سه فیلم از بخش مسابقه ایران و یك فیلم از بخش ویدئویی بود. در زیر حاشیه های روز سوم را به گزارش خبرنگار سینمایی تبیان مرور می كنیم:


روز سوم جشنواره

• نشست خبری فیلم سانس اول سالن برج میلاد - «داوود و قمری»- از اواسط آن به بحث در مورد تفاوت «قمری» و «كبوتر» اختصاص یافت كه این مطلب اعتراض اصحاب رسانه را در پی داشت. آنها پس از آنكه این بحث شیرین‌(!) از سوی مدیر نشست، طهماسب صلح جو- نیز دامن زده شد نشست را ترك كردند.

• در فیلم «آفریقا» به كارگردانی هومن سیدی حاضران بیش از اینكه به خود فیلم توجه كنند، بازی جواد عزتی و تكه كلام ها و بازی كمیك او را مشاهده می كردند كه همه را به یاد بازی خوب او در «قهوه تلخ» می انداخت.

• صحنه های آغازین فیلم سامان سالور با نام «سیزده 59» و حركت های اسلوموشن آن خیلی ها را به یاد صحنه هایی از «ماتریكس» می انداخت و این مسئله تحسین و تشویق تماشاگران را در پی داشت.

• سانس اختصاص یافته به «فرزند صبح» شلوغ ترین سانس سه روز نخست سالن مركزی جشنواره در برج میلاد را به خود اختصاص داده بود و همه منتظر بودند ببینند كه پس از چند سال مصاحبه و درگیری كارگردان و تهیه كننده در نهایت كار فیلم چگونه ساهته شده است. نمایش این فیلم حاشیه های زیادی را به همراه داشت كه بخشی از آن را در زیر می خوانید:

- بهروز افخمی كه در یك ماه گذشته طی دو نامه به خانه سینما و مدیریت جشنواره، خواستار حذف نامش از تیتراژ فیلم شده بود پیش از نمایش فرزند صبح به همراه همسرش مرجان شیر محمدی در سالن حاضر شد تا فیلم را در كنار اصحاب رسانه مشاهده كند. البته او قبل از تماشای فیلم هم بار دیگر در حضور خبرنگاران گفت كه این «فرزند صبح» فیلم من نیست.

سانس اختصاص یافته به «فرزند صبح» شلوغ ترین سانس سه روز نخست سالن مركزی جشنواره در برج میلاد را به خود اختصاص داده بود و همه منتظر بودند ببینند كه پس از چند سال مصاحبه و درگیری كارگردان و تهیه كننده در نهایت كار فیلم چگونه ساخته شده است.

- فیلم ریتم بسیار كندی داشت كه همه را خسته كرده بود. در كنار ریتم كند، داستان اصلی فیلم نیز نامشخص بود و معلوم نیست افخمی قصد داشته كدام موضوع مهم تاریخی را در مورد بنیادنگذار انقلاب روایت كند. چرا كه اكثر فیلم به بازی های كودكانه بازیگر شخصیت كودكی حضرت امام (ره) در علفزار، مزرعه، برف بازی و اسب سواری می گذشت. تنها كاری كه افخمی در فیلم برای شخصیت كودكی امام خمینی (ره) تعریف كرده بود تمرین تیراندازی و به اصطلاح «مشق تیر» او بود.

- در اواسط فیلم، بسیاری سالن سینما را به دلیل كسل كننده بودن فیلم ترك كردند.

- تماشاگران كه با توجه به حاشیه های بسیار زیاد و زمان طولانی ساخت این فیلم انتظار داشتند «فرزند صبح» فیلم قابل اعتنایی باشد در اواسط آن یا سالن را ترك كرده و یا كم كم شروع به اعتراض كردند. تماشاگران سالن مركزی جشنواره فیلم فجر در اواخر فیلم با عوض شدن هر تصویر اعتراض خود را با دست زدن های مكررشان نشان می دادند.

- در پایان فیلم هیچ نشست خبری برای عوامل «فرزند صبح» در نظر گرفته نشده بود. اما خبرنگاران و عكاسان با اصرار های خود مبنی بر لزوم پاسخگویی افخمی به سوالات آن ها او را به سالن نشست های مطبوعاتی بردند.

- در سالن پرسش و پاسخ با گذشت زمان، سوال و جواب های جای خود را به بحث های توأم با عصبانیت داد.

 گزارش كامل نشست خبری غیر علنی بهروز افخمی با اصحاب رسانه را می توانید در اینجا مطالعه كنید.

- اعتراض خبرنگاران به افخمی ادامه داشت كه به درخواست جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی جشنواره این كارگردان با كمك نیروهای حراست از سالن خارج شد.

• روز سوم اولین روزی بود كه سانس ششم هم به جدول نمایش برج میلاد اضافه شده می شد. این سانس كه شب گذشته به فیلم «مرهم» علیرضا داود نژاد اختصاص یافته بود. علی رغم اینكه فیلم ساعت 12 شب نمایش داده می شد سالن تقریبا پر از جمعیت بود.

• برنامه فشرده نمایش فیلم ها و برگزاری نشست ها دیروز در سومین روز هم ادامه داشت و این مساله باعث خستگی مضاعف خبرنگاران  حاضر در سالن برج میلاد شده بود.

تنها كاری كه افخمی در فیلم برای شخصیت كودكی امام خمینی (ره) تعریف كرده بود تمرین تیراندازی و به اصطلاح «مشق تیر» او بود.

• از سینماگران، بازیگران و چهره های حاضر در سالن برج میلاد در روز سوم می توان به علی معلم، رضا عطاران، شفیع آقامحمدیان، غلامرضا موسوی، وحید جلیلی، شاهپور پور امین، حبیب رضایی، بهروز افخمی، علیرضا سجاد پور، رضا برجی، رامبد جوان، علیرضا كمالی نژاد، پارسا پیروزفر، سامان سالور، مهران احمدی، ابوالقاسم طالبی، آزاده صمدی، هومن سیدی، آیدا پناهنده، علی سرتیپی، محمد رضا شریفی نیا، آنا نعمتی، منیژه حكمت، كیهان ملكی و محمد رضا لطیفی اشاره کرد.

چهارمین روز جشنواره فیلم فجر در سالن نمایش برج میلاد به اختتامیه بخش بین الملل بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر اختصاص یافته است. به گزارش ایسنا، فردا چهارشنبه –پنجمین روز- نیز در سالن نمایش برج میلاد فیلم های، «سفر سرخ» به کارگردانی حمید فرخ نژاد ساعت 10 صبح، «صدای پای آب» به کارگردانی مهرداد خوشبخت ساعت 13، «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد رضا بزرگ نیا ساعت 15:30، «چیزهایی است كه نمی‌دانی» به کارگردانی فردین صاحب زمانی 18:30،  «یه حبه قند» به کارگردانی رضا میركریمی برای سانس 21:30 و «كوچه ملی» به كارگردانی مهرداد كاخانی نیز برای سانس ششم و ساعت 23:45 برنامه ریزی شده است.


بخش سینما وتلویزیون تبیان