تبیان، دستیار زندگی
مدیر این کتاب‌فروشی بخشی از کتاب‌های خود را در قفسه‌های جداگانه‌ای طبقه‌بندی کرده و آن‌ها را به رایگان و در ازای فرستادن صلوات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب‌فروشی صلواتی

شمس‌الشموس صلوات


كتابفروشی شمس‌الشموس در پارك «اندیشه» نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌كند. در سر در آن نوشته شده «كتابكده شمس‌الشموس»؛ خورشید خورشیدان و واژه شمس كه یادآور مولانا، شمس تبریزی و مثنوی معنوی است، پای هر رهگذری را به درون كتابخانه می‌كشد.

در سر در آن نوشته شده است «كتابخانه شمس‌الشموس» به معنی خورشید خورشیدان، ولی واژه صلوات كه به شمس چسبیده بود، كنجكاوی رهگذران را وامی‌‌دارد تا به این كتابفروشی سری بزنند و از چند و چون كتاب‌ها بیشتر باخبر شوند.

قربانی‌نیا، مدیر مسوول این کتاب‌فروشی(فرهنگسرای اندیشه) دست به ابتکاری زده که می‌تواند در گسترش فرهنگ كتابخوانی تاثیر به‌سزایی داشته باشد. وی بخشی از کتاب‌هایش را در قفسه‌های جداگانه‌ای طبقه‌بندی کرده و آن‌ها را به رایگان و در ازای فرستادن صلوات در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد تا بخوانند. نه كارتی، نه وجهی، نه آدرسی و نه معرفی، هیچ یك از این موارد را نمی‌خواهد و به خوانندگانش اعتماد دارد و تنها برای خواندن یك كتاب ختم صلواتی را در نظر گرفته كه در صفحه نخست هر كتاب نوشته شده است.

مدیر این کتاب‌فروشی بخشی از کتاب‌های خود را در قفسه‌های جداگانه‌ای طبقه‌بندی کرده و آن‌ها را به رایگان و در ازای فرستادن صلوات در اختیار مشتریان قرار می‌دهد

نکته‌ای که با نگاه کردن به عناوین کتاب‌های صلواتی به چشم می‌آید، تنوع و تساهل چشمگیر در انتخاب کتاب‌هاست. از کتاب‌های «وین دایر» و «م.مودب پور» گرفته تا استاد مطهری و... همه و همه در این کتابخانه صلواتی وجود دارند.

در این كتابخانه ویترین الكترونیكی كتابی وجود دارد كه می‌توان موضوع كتاب، نام كتاب، نام ناشر، نام مولف و... را وارد كرد و اطلاعات بیشتری از كتاب‌ها به دست آورد. این دستگاه الكترونیكی مانند یك نمایشگاه بزرگ كتاب است كه هر كتابی را می‌توان در آن جست‌وجو كرد.

حمید قربانی‌نیا، مدیر مسوول کتابفروشی شمس‌الشموس، درباره كتاب‌های صلواتی می‌گوید: كوشش کرده‌ام از هر موضوعی دست‌كم یک جلد کتاب در کتاب‌خانه قرار دهم تا بتوانم پاسخ‌گوی اکثر مراجعه کنندگان باشم. البته میان کتاب‌ها سهم کتاب‌های معنوی پر محتوا که منطبق با اهداف طرح‌اند، بیشتر است، ولی مخاطبان ما بیشتر خانم‌هایند و كتاب‌های رمان، مورد علاقه آن‌هاست.

وی درباره انگیزه و اهدافش از اجرای این طرح می‌گوید: یکی از این اهداف، ایجاد كتابخانه صلواتی است كه می تواند بستر مناسبی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی باشد. سپس، آذین شدن قلب‌ها به صلوات و سوم ایجاد حس امانت‌داری و اعتماد متقابل است.

ما برای بازگرداندن کتاب هیچ تضمینی از مشتریان نمی‌گیریم؛ نه مدرکی، نه نشانی، نه شماره تلفن و نه هیچ چیز دیگر! تنها به مشتری اعتماد می‌کنیم و خوشبختانه مواردی که در این زمینه به مشکل خورده‌ایم، بسیار انگشت‌شمار بوده اند.

ما برای بازگرداندن کتاب هیچ تضمینی از مشتریان نمی‌گیریم؛ نه مدرکی، نه نشانی، نه شماره تلفن و نه هیچ چیز دیگر! تنها به مشتری اعتماد می‌کنیم

قربانی‌نیا به بهای معنوی كتاب‌ها اشاره می‌كند و می‌گوید: هر کتاب یک قیمت معنوی دارد که از 5 تا 1400 صلوات متغیر است. صلوات‌ها با توجه به حجم و نوع کتاب و براساس عدد حروف ابجد نام ائمه(ع) تعیین می‌شوند، به عنوان نمونه، قیمت معنوی تعدادی از کتاب‌ها 110 صلوات تعیین شده‌اند كه ویژه نام مبارك امام علی(ع)، امام سجاد(ع)، امام رضا (ع) و امام هادی (ع) است. 1400 صلوات نیز نذر حضرت باب‌الحوائج، موسی‌بن جعفر (ع) است كه بسیار موثر بوده است.

به گفته وی، به هر عضو تنها یك جلد كتاب داده می‌شود و به ازای هر روز تاخیر در بازگرداندن کتاب 14 صلوات نیز اضافه می‌شود و به ازای هر یك هفته تأخیر، مخاطب باید یك جلد كتاب به كتابخانه صلواتی اهدا كند و سه بار تكرار تأخیر در آوردن كتاب، عضویت باطل می‌شود و برای عضویت مجدد باید یك سوره از قرآن را از حفظ بخوانند.

اگر یک مشتری در طول یک ماه بیش از 14 جلد کتاب خوانده باشد، می‌تواند یک جلد کتاب را از کتابفروشی به عنوان هدیه بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: ما مخاطب مسیحی، زرتشتی و... هم داریم كه آنان هم نذرهای مخصوص به خود را دارند؛ مانند «سپاس از پروردگار» برای مسیحیان و نذر «101 نام اهورامزدا» برای زرتشتیان. برای ما تفاوتی ندارد در نذر صلوات یا دیگر نذرها در ادیان توحیدی. تنها اعتماد به مشتری و دادن كتاب برای ما كافی است.

هر کتاب یک قیمت معنوی دارد که از 5 تا 1400 صلوات متغیر است. صلوات‌ها با توجه به حجم و نوع کتاب و براساس عدد حروف ابجد نام ائمه(ع) تعیین می‌شوند

مسوول كتابفروشی درباره ویترین الكترونیكی كتاب می‌گوید: این طرح برای نخستین‌بار با موسسه گسترش و فرهنگ مطالعات انجام شده و 20 هزار عنوان كتاب در این ویترین وجود دارد كه مخاطبان می‌توانند نام كتاب یا نام مولف، نام مترجم، نام ناشر و موضوع را در جست‌وجوگر ویترین الكترونیكی كتاب وارد و اطلاعاتی را كه می‌خواهند، از این كتاب دریافت كنند. همچنین اگر عنوان كتابی در این ویترین وجود نداشت، مخاطبان می‌توانند فهرست كتاب‌هایشان را سفارش دهند و عصر همان‌روز تحویل بگیرند.

قربانی از اجرای این طرح کاملاً راضی به نظر می‌رسد و می‌گوید: دستاوردهای معنوی این طرح شاید با سرمایه‌گذاری های كلان نیز به دست نمی‌آمد. ناشران و افراد علاقه‌مند هم می‌توانند با اهدای کتاب‌هایشان به این کتابخانه، در صواب معنوی این طرح شریک شوند.

بخش کتاب‌خوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران