تبیان، دستیار زندگی
طبق برنامه قبلی جشنواره، خودمان را برای دیدن فیلم مذهبی سیب و سلما آماده کرده بودیم. در سالن انتظار نشسته بودیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"آقا یوسف"؛ مردی شبیه به شما
آقا یوسف؛ مردی شبیه به شما

نام فیلم: آقا یوسف

نویسنده و کارگردان: دکتر علی رفیعی

بازیگران شاخص: مهدی هاشمی، ستاره اسکندری، لیلا بلوکات و شاهرخ فروتنیان

طبق برنامه قبلی جشنواره، خودمان را برای دیدن فیلم مذهبی "سیب و سلما" آماده کرده بودیم. در سالن انتظار نشسته بودیم. اما کمتر از 10 دقیقه به شروع فیلم، باقی نمانده بود که متوجه شدیم فیلم تغییر کرده. سیب و سلما پخش نمی شود و به جایش "آقا یوسف" شبیه به یک مهمان ناخوانده، خودش را در دل کسانی که به شوق دیدن سیب و سلما به سینما استقلال آمده بودند، جا خواهد کرد. و اینگونه بود که آب نطلبیده مراد شد...


مروری بر فیلم

مهدی هاشمی، یا همان آقا یوسف، که قهرمان این داستان شده، بار دیگر ثابت کرد که شایستگی اجرای هر نقشی را دارد. آقا یوسف، شخصیت مثبت و پرکشش داستان، کارمند بازنشسته دولت است، که پنج سالی است به طور پنهانی و دور از چشم دخترش، در خانه های مردم کار می کند. همسر آقا یوسف، فوت کرده و تمام زندگی و ارتباطات این مرد، محدود به دخترش و یک دوست قدیمی است. یوسف، با کار کردن در خانه های مردم، می خواهد تنهایی اش را پر کند، و علاوه بر این، دستمزدش هم کمکی باشد برای تامین معاش.

یوسف، پدر دلسوزی است که طرفدار تمام پدران و مادران تنهای دنیاست، در حالی که خودش از تنهایی می ترسد.

در جستجوی مونس های از دست رفته

جدای از مسائل فرعی که گاهگاهی در فیلم دیده می شود، موضوع نخست و دغدغه اصلی این  اثر سینمایی، در درجه اول مسئله یوسف با دخترش و در درجه بعدی دغدغه تمام بچه های شهر با مساله ای است به نام والدین! در تمام خانواده هایی که یوسف برای نظافت به نزد آنها می رود، مشکلات فرزندان و والدین به چشم می خورد، و البته هر کدام به نوعی. یوسف، ما را با خود به خانواده های مختلف در سطح شهر می برد و از این طریق، اتفاقات روزمره خانواده های شهری را به ما نشان می دهد.

یوسف، پدر دلسوزی است که طرفدار تمام پدران و مادران تنهای دنیاست، در حالی که خودش از تنهایی می ترسد. پدر مهربانی که بی حساب و کتاب به دخترش عشق می ورزد، اما دختر از این عشق می ترسد و این محبت را به مثابه قفسی می داند که او را گرفتار کرده. در نهایت، دختر خود را از این قفس بیرون می کشد و همراه با پسری که ادعا می کند دوستش دارد، می خواهد از ایران برود و برای همیشه پدر را ترک کند. آقا یوسف به طور اتفاقی، این مسئله را می فهمد، اول مقاومت می کند و تلاش می کند که به خودش ثابت کند که اشتباه می کرده. اما سرانجام، تلخی تنهایی به او ثابت می شود و او، مظلومانه صحنه را ترک می کند و دخترک را به روزگار می بخشد. و فیلم در همین صحنه تمام می شود.

دکتر رفیعی، به نظر می رسد که از تجربیات تئاتری خود به خوبی استفاده برده و کشش لازم را، به داستان تصویری و سینمایی خود تزریق کرده است

"آقا یوسف"، در دنیای امروز، و برای آدمهای امروز ساخته شده. اگر دلتان تنگ شده برای اینکه آدمهایی شبیه به خودتان را روی پرده ببینید، و حس همزاد پندارانه عمیقی را تجربه کنید، منتظر اکران عمومی آن باشید. خیلی از شما پدران که عاشق بچه هایتان هستید و برای آینده نگرانید، و خیلی از شما بچه ها که بین سنت و مدرنیته گیر افتاده اید و بین تضاد خواسته های خودتان و والدینتان مردد مانده اید، می توانید پای تماشای " آقا یوسف" بنشنید و حس همذات پنداری با شخصیت این فیلم را تجربه کنید.

جدا از بازی درخشان مهدی هاشمی، که به راستی ثابت کرده یکی از قطب های بازیگری سینمای ایران است، سکانس های جذاب و موسیقی پر کشش، تماشاگر و مخاطب خود را میخکوب می کند. دکتر رفیعی، به نظر می رسد که از تجربیات تئاتری خود به خوبی استفاده برده و کشش لازم را، به داستان تصویری و سینمایی خود تزریق کرده است؛ چنان چه حتی پس از دو ساعت نشستن در سینما، متوجه گذر زمان نمی شود. به نظر می رسد که این فیلم، شانس هایی برای بردن سیمرغ در این جشنواره داشته باشد.


زینب قمی

بخش سینما وتلویزیون تبیان