تبیان، دستیار زندگی
جریان ثبات نو و معکوس ثبات آمریکایی در جهان به خصوص در منطقه ما در حال شکل گیری است و آنچه به نظر می آید کلمه ثبات برا امریکایی ها نامی نحس بوده و همیشه گریبانگیرشان شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ثبات نامی نحس برای امریکایی ها


 جریان ثبات نو  و معکوس ثبات آمریکایی در جهان به خصوص در منطقه ما در حال شکل گیری است و آنچه به نظر می آید کلمه ثبات برای امریکایی ها نامی نحس بوده و همیشه گریبانگیرشان شده است


امریکا

ثبات عاملی مهم برای یک کشور می باشد ، وقتی کشوری دارای ثبات باشد این معنی به اذهان متبادر می شود اوضاع آن از جهات گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در وضع به سامانی پیش می رود و مردم و مسئولین در کنار هم در حال گذران زندگی می باشند.

ثبات حالت آرامش روانی را در جامعه و برای افکار عمومی آن ایجاد می کند و حالتی رضایت برای مردم پدید می آورد و اضطراب نگرانی و تشویش، جایی در ارکان جامعه پیدا نمی کند. این عامل نوید اقتدار را برای حکومت  و بقا را برای ان می دهد.

ثبات نه تنها یک حکومت را از نا امنی های داخلی به دور می دارد بلکه از هجوم یک سویه و ناگهانی دشمنان خارجی نیز برحذر می دارد. البته عامل ثبات برای حکومت های مردم سالار عاملی درونی و امیدوار کننده و اختیاری می باشد اما ثبات برای کشورهایی که دارای نظام استبدادی هستند عاملی جبری و نگران کننده است که با سرکوب و زور حاکم شده است و نوید دخالت عاملان خارجی را در این آرامش ظاهری ی دهد.

ثبات برای آمریکا که عنوان ابر قدرت جهان را به برکت استعمار قدیم، نو و فرانو به دوش خود می کشد عاملی است که همیشه ادعای وجود آن را در داخل مرزهای خود و داخل مرزهای کشورهای وابسته به خود را دارد. و حتی پای خود را فراتر نهاده و داعیه ی ایجاد ثبات را در کشورهایی که گاهی حتی با وجود دخالت های خود بی ثبات شده اند! را دارد.

اما گویا کلمه ثبات در فرهنگ آمریکایی نحس می باشد و دولتمردان این کشور هیچگاه از این کلمه روی خوش ندیده اند. این کشور که اکنون خود در داخل دچار بی ثباتی اقتصادی شدیدی شده است و در دو کشور افغانستان و عراق نیز بی ثباتی را برای ایجاد ثبات سالهاست که هدیه برده است اکنون دچار بی ثباتی های جدیدی در کشورهای عربی ای که حکومتشان به نوعی وابسته به وی بوده اند شده است.

گویا هر وقت در مقدمات بحران در یک کشور متحد با آمریکا حرفی از ثبات آن به وسیله سیاستمداران آمریکایی زده می شود نحسی این کلمه برای آنان دامنشان را می گیرد که در اینجا به دو مورد اشاره خواهیم کرد:

به دلیل رهبری بزرگ شاه، ایران جزیره ثبات در یكی از آشوب‌زده‌ترین نقاط جهان شده است. اعلیحضرت، این به دلیل تكریم زیاد به شما و احترام و ستایش و عشقی است كه ملت به شما دارد»

ابتدا بر می گردیم به سالها پیش در همین مرز و بوم سالیانی که حکومت مستبد پهلوی دوم با حمایت آمریکا در این کشور به حکمرانی می پرداخت. در سال 56که  صدای تزلزل پایه های رژیم شاه بیش از پیش به گوش می رسید و شاه مدام با تغییر سیاست های خود در صدد مهار این فروپاشی بود که نمونه این سیاست ها را در عزل و نصب های مداوم نخست وزیر ها می توان مشاهده نمود در این اوضاع کارتر با سفری که در دهم دی 1356  به ایران داشت در سخنی خطاب به شاه گفت: «به دلیل رهبری بزرگ شاه، ایران جزیره ثبات در یكی از آشوب‌زده‌ترین نقاط جهان شده است. اعلیحضرت، این به دلیل تكریم زیاد به شما و احترام و ستایش و عشقی است كه ملت به شما دارد»

اما این سخنان که شاه را دوباره نسبت به آمریکا که پشتیبان محکمی برای او به ویژه در آن ایام بود خاطر جمع کرد و خطر داعیه حقوق بشری آمریکا در آن روزها که تهدیدی هم بر علیه رژیم دست نشانده خود امریکا بود از سرش کم دید؛ باعث شد که کلمه ثبات گریبانگیر خود آمریکایی ها شود. شاه در اینجا فارغ از هرگونه مزاحمتی 9 روز پس از سفر كارتر، شاه برای قدرت نمایی دستور چاپ مقاله توهین آمیز بر علیه امام را در روزنامه اطلاعات صادر كرد.  این اهانت باعث شد تا قیام 19 دی در قم پیش بیاید.هر چند این قیام سركوب شد ولی سر آغاز حركتی شد كه به 22 بهمن 57 انجامید.

تونس

اما حال که بیش از سی سال از آن زمان می گذرد هنوز سایه نحس این کلمه از سر سیاستمداران امریکایی کم نشده است و هنوز برای آنان دردسر ایجاد می کند. بعد از انقلاب مردم تونس که باعث شد دولت طرفدار غرب بن علی نتواند دوام بیاورد و از صحنه سیاسی این کشور حذف شود اکنون این رویکرد اعتراض آمیز و انقلابی در جهان عرب شیوع پیدا کرده و به اردن، یمن و در جدی ترین حالت خود به مصر رسیده است که حدود دو هفته است که قیام مردم مصر با شعار تا سرنگونی مبارک ادامه دارد و اینبار حسنی مبارک است که برای ثبات از نوع آمریکایی باید دست به فرار بزند...!

اما این هیلاری کلینتون است که با بروز اولین نمودهای تزلزل این حکومت باز به سبک آمریکایی عمل کرده است. وی در واكنش به تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم مصر علیه عملكرد دولت "حسنی مبارك "، اعلام كرد كه مصر دارای دولتی كاملا با ثبات است كه برای تحقق اهداف مردم این كشور تلاش می‌كند.

اما آنچه که از تحولات چند روز اخیر مصر بر می آید این است که باز نحسی این کلمه دامن گیر آمریکاییان شده است و یکی دیگر از متحدان آنان در منطقه در حال سرنگونی می باشد و این مشکلی بر مشکلات تملبار شده بر دوش آمریکا می باشد.

روند انقلاب های اخیر در سطح جهان با رویکردی ضد استکباری و وجهه اسلامی بیش از پیش پایه های ابر قدرت بی ثبات قرن 21 را سست کرده است و آن را نسبت به حضور خود و حفظ اقتدارش در جهان به خصوص خاورمیانه  نگران نموده است. و این ثبات معکوسی است که در حال نهادینه شدن در جهان می باشد که می توان ریشه های آن را در آرمان های انقلاب اسلامی و شکست وجهه آمریکا در دهه 50 در جهان و اشاعه فرهنگ ظلم ستیزی و استکبارستیزی و مقاومت مشاهده نمود. و این دروغین بودن انگیزه آمریکا درباره ثبات در جهان است که دامن گیر آن شده و چهره استعمار از پشت این ثبات بیرون زده و نفاق کاملا مشهود این کشور نمایان تر شده است. کشورهای مستکبر باید بداند که ملت ها بیدار شده اند و دیگر آنها هستند که برای ثبات خود باید از خوی مستکبرانه شان کوتاه بیایند تا جریان ثبات نو در جهان، آنان را در خود هضم نکرده است.

عطاءالله باباپور

بخش سیاست