تبیان، دستیار زندگی
جالب اینجا است که خداوند نشانه بارز حرکت های توحیدی را «خدمت رسانی به مردم» می داند. (مَا یَنفَعُ النَّاسَ) بنابراین شرط دیگر ماندگاری انقلاب توحیدی ما نیز «خدمت رسانی به مردم» خواهد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آینده انقلاب اسلامی از نگاه قرآن


از میان یکصد و بیست و چهار هزار باران پیامبر گونه، باران پیامبر خاتم چیز دیگری است. گویا خداوند با بعثت پیامبر اسلام درهای رحمتش را تا آنجا که می شد به روی عالمیان گشود و پس از آن نیز با رگبارهای دوازده گانه، این موهبت بزرگ را تکمیل نمود.


امام خمینی و امام خامنه ای

در طول تاریخ بشریت، انقلاب ها و جنبش های فراوانی رخ داده که بسیاری محکوم به فنا و تعداد اندکی از آنها ماندگار بوده است. قرآن حرکت ها و جنبش ها را به دو گونه حق و باطل تقسیم کرده و جنبش های حق طلبانه را ماندگار و حرکت های باطل محور را محکوم به فنا دانسته است.

اما تشخیص آنکه حق کدام است و باطل چیست، بسیار مشکل به نظر می رسد. چرا که معمول این حرکت ها و جنبش ها، بر حقانیت خود اصرار دارند و دیگران را باطل می شمارند. حرکت مردم ایران هم که بعدها به انقلاب اسلامی منتهی شد یکی از این جنبش ها است که باید حقانیت آن مورد تحلیلی قرآنی قرار گیرد.

اما قرآن در آیه 17 سوره رعد، مثالی همه فهم ارائه داده تا همگان بتوانند با تطبیق این مثال با جریانات مختلف اجتماعی، حق را از باطل تشخیص دهند. ما این مثال قرآن 5 مرحله ای را در 5 گام با هم مرور خواهیم کرد و با مسیر نورانی انقلاب تطبیق خواهیم داد.

گام اول: نزول باران رحمت

خداوند در ابتدای این آیه می فرماید:

أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً؛ (خداوند) از آسمان، آبى (به صورت باران و برف و تگرگ) فرو فرستاد.

باران، مظهر لطف و رحمت پروردگار است که هر از چندی بر هر کوی و برزنی می بارد و زمین تشنه را سیراب می کند. اما این لطف و رحمت خداوند تنها به مادیات زندگی محدود نمی شود و شامل دیگر ابعاد وجود انسان نیز می گردد. خداوند به همان ترتیبی که برای زمین خشکیده باران رحمتش را ارزانی می دارد، هر از چندی برای ضمیر تشنه جهانیان نیز باران رحمتش را فرو می فرستد و آنان را از سرچشمه حقیقی معنویات سیراب می گرداند.

از میان یکصد و بیست و چهار هزار باران پیامبر گونه، باران پیامبر خاتم چیز دیگری است. گویا خداوند با بعثت پیامبر اسلام درهای رحمتش را تا آنجا که می شد به روی عالمیان گشود و پس از آن نیز با رگبارهای دوازده گانه، این موهبت بزرگ را تکمیل نمود.

این مسیر شاداب و پر طراوت تا بدانجا پیش رفت که در خرداد 1342 نمونه دیگری از باران رحمت باریدن گرفت و ضمیر تشنه کام یک یک مردم ایران زمین را سیراب کرد. بارانی به نام خمینی و از جنس همان پیامبر خاتم.

همینگونه بود که باران رحمت خدا از زبان خمینی کبیر باریدن گرفت و دلها را یکی پس از دیگری لبریز از معنویت کرد. جوی های مختلف مردم از کسبه و کارمند و کارگر و دانشجو و طلبه و نظامی و ... به رودخانه ای مواج و یگانه تبدیل شدند. رودخانه ای به «رنگ خدا» که یک صدا فریاد می کشید: «خدا»

گام دوم: جریان آب در رودخانه ها

فَسَالَتْْ أَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا؛ پس رودخانه هایى (هر یک) به اندازه گنجایش خود روان شدند.

باران که می بارد آهسته آهسته جریان آب روان می شود و در شیارهای کوچک به حرکت می افتد. شیارها به جویبارها تبدیل می گردد و جویبارهای کوچک به جویها می ریزند و در نهایت همه با هم یکی می شوند و رودخانه ای پرخروش می سازند. رودخانه ای یک دست و یک صدا و پر تحرک.

همینگونه بود که باران رحمت خدا از زبان خمینی کبیر باریدن گرفت و دلها را یکی پس از دیگری لبریز از معنویت کرد. جوی های مختلف مردم از کسبه و کارمند و کارگر و دانشجو و طلبه و نظامی و ... به رودخانه ای مواج و یگانه تبدیل شدند. رودخانه ای به «رنگ خدا» که یک صدا فریاد می کشید: «خدا».

رودخانه ای که آغازش 22 بهمن 1357 شد و مسیر پربرکتش هنوز ادامه دارد و به امید خدا با عظمتی وصف ناپذیر به دریای حکومت موعود، منتهی خواهد شد.

گام سوم: تشکیل کف های موج سوار

حباب

فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَ مِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فىِ النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْیَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَالِكَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَاطِلَ؛و سیلاب، کفی را بر روى خود حمل كرد؛ و از آنچه (در كوره‏ها) براى به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگى، آتش روى آن می افروزند نیز كفی (ایجاد می شود) همانند كفِ سیلاب.

حرکت سیلاب گونه مردم و موج پاک و مومنانه آنها، کف هایی بی هویت را نیز بر روی خود حمل خواهد کرد. این خاصیت حرکت های این چنینی است که عده ای موج سوار از آن سوء استفاده می کنند و خود را بر بلندای حرکت بی پیرایه مردم می رسانند.

موج اسلام گرایی مردم در صدر اسلام نیز کفی بی هویت همچون بنی امیه را بر روی خود حمل کرده است. کسانی همچون معاویه و یزید توانستند از حرکت پاک مردم سوء استفاده کنند و بر گرده مسلمانان سوار شوند.

نگاهی گذرا به تاریخ تمامی حرکت های ریشه دار نشان می دهد که موج سواران همیشه در کمین چنین حرکت هایی بوده اند. انقلاب اسلامی نیز از این قاعده قرآنی مستثنی نبود و کف های بی هویتی را بر دوش خود حمل کرد.

پیش و پس از انقلاب حباب ها و کف هایی همچون چریک های فدایی و مجاهدین خلق یا همان منافقین توانستند چند صباحی بر گرده مردم سوار شوند و خودی نشان دهند. گروه هایی همچون نهضت آزادی نیز خود را به بلندای حکومت رساندند و فرمان حکومت را به دست گرفتند. اما تیزهوشی قطره قطره این رودخانه عظیم نتیجه ای قرآنی رقم زد.

جالب اینجا است که خداوند نشانه بارز حرکت های توحیدی را «خدمت رسانی به مردم» می داند. (مَا یَنفَعُ النَّاسَ) بنابراین شرط دیگر ماندگاری انقلاب توحیدی ما نیز «خدمت رسانی به مردم» خواهد بود

گام چهارم: نابودی کفهای باطل ضمیر

فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً؛ اما آن كف به كنارى رفته، نابود می شود.

پیش بینی خداوند این است که عاقبت همه موج سواران بی هویت، نیستی و نابودی است. این قانون طبیعت است که حباب های درون تهی پس از چندی از بین می روند و چند صباحی بیشتر توان موج سواری ندارند. همیشه این سیل خروشان پاکی ها است که کف ناپاکی ها را به گوشه ای پرتاب می کند و آنان را به نابودی می کشاند.

بنی امیه رفت، بنی عباس رفت، پادشاهان ظالم و ستمکار رفتند، حرکات التقاتی, خوارج، غالیان و کج فهم ها رفتند. اما آنچه که باقی است، اسلا م و اسلامیان و قرآن و اهل بیت است.

در انقلاب پر خروش ما نیز هر حرکت موج سواری که آمد، دیری نپایید که از گردونه خارج شد و به گورستان تاریخ پیوست. از آنان که در اول انقلاب فریاد جمهوری ایرانی سر دادند، گرفته تا پس مانده های امروزیشان. از گروه کج فهم فرقان گرفته تا منافقان و گروهک های مختلف التقاطی دیگر.

گام پنجم: ماندگاری دریای ایمان

وَ أَمَّا مَا یَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْكُثُ فىِ الْأَرْضِ؛ و اما آنچه مردم را سود می بخشد (نظیر آب های زلال و فلزات ذوب شده ناب) در زمین مى ماند.

خداوند آینده هر جنبش توحیدی و ریشه دار را ماندگار و پابرجا پیش بینی کرده است. اما به شرط آنکه حقیقت توحیدی خود را از دست ندهد و خود را به دست موج سواران نسپارد.

دست

جالب اینجا است که خداوند نشانه بارز حرکت های توحیدی را «خدمت رسانی به مردم» می داند. (مَا یَنفَعُ النَّاسَ) بنابراین شرط دیگر ماندگاری انقلاب توحیدی ما نیز «خدمت رسانی به مردم» خواهد بود.

البته خاصیت آب زلال و طلای ناب این است که سودی فراوان دهد و به هر کجا که رسید آن را بی منفعت باقی نگذارد. چه ملت هایی که در طول تاریخ به خاطر پذیرش اسلام به اوج عزت رسیدند و کمال دنیا را در کنار کمال معنوی تجربه کردند. امروز نیز اسلام عزیز به برکت انقلاب اسلامی به اقصا نقاط عالم نفوذ کرده است و قلب های آزادگان عالم را سیراب می کند.

هر روز که از عمر عالم اسلام می گذرد بر عظمت و گستردگی آن افزوده می شود. با آنکه موج سواران فراوانی در طول تاریخ اسلام مسیر آن را با چالشی جدی رو به رو کردند اما اسلام عزیز همچنان در دلها باقی است و روز به روز قلب های بیشتری را تسخیر خود می کند.

انقلاب اسلامی نیز که ادامه رودخانه بزرگ پیامبر اعظم است، باقی خواهد ماند و هر روز بر عزت و عظمتش افزوده خواهد شد. چرا که این سنت الهی است و سنت خدا تغییر ناپذیر است. آری،

كَذَالِكَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ. خداوند این چنین مثال مى زند!

نتیجه گیری :

می توان کلام خداوند را در آیه 17 سوره رعد در این بیان خلاصه کرد که ؛ هر که با خدا و برای خدا و در مسیر او باشد ، باران رحمت بر اونازل شده و او را شسته و از میان آلودگی ها و ناخالصی ها بیرون خواهد آورد .

آنانی که چشم دیدن رحمت وحقیقت را ندارند ، گاه دیده می شود که برای نشان دادن خویش بسیار جنب وجوش به خرج می دهند اما باید بدانند که باقی نخواهند ماند و آنچه با قی می ماند ، تنها حق وحقیقت است .

 

سید مصطفی بهشتی

بخش قرآن تبیان