تبیان، دستیار زندگی
خنده های توأم با تمسخر، کف زدن های مداوم در میان نمایش فیلم و موارد دیگر خود گویای محتوای نازل فیلمی است که هیچ ربطی به زندگی امام خمینی (ره) ندارد. فیلمی که علی رغم اینکه قرار بود درباره کودکی امام ساخته شود به نظر می رسد اگر شخصیت «آسد روح الله» از آن ح
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با شما شوخی نداریم آقای افخمی

حاشیه های نشست مطبوعاتی بهروز افخمی در جشنواره فجر
«آقای افخمی اینجا با شما شوخی نداریم»

به گزارش تبیان:«فرزند صبح» بهروز افخمی، بالاخره پس از سال ها کش و قوس و حرف و حدیث برای اولین بار شب گذشته در سالن نمایش مرکزی بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر برای اصحاب رسانه نمایش داده شد. حاشیه هایی که صحبت های گاه و بیگاه کارگردان و تهیه کننده فیلم به وجود آورده بود همه را در انتظار دیدن فیلم نگه داشته بود. چیزی که باعث شد شاید این فیلم شلوغ ترین سانس نمایش فیلم ها در برج میلاد در سه روز اول جشنواره باشد. نمایش این فیلم با حاشیه های بسیاری همراه بود که می توانید این حاشیه های را در مطلب حاشیه های روز سوم جشنواره فیلم فجر بخوانید.


اما حاشیه هایی که پس از نمایش فیلم با سخنان افخمی ایجاد شد برای خبرنگاران حاضر بسیار جذاب بود. بهروز افخمی که تا یک ماه پیش برای ساخت فیلمی در کانادا به سر می برد، برای تماشای «فرزند صبح» به سالن مرکزی جشنواره آمد تا فیلم را در کنار اصحاب رسانه تماشا کند. پس از نمایش فیلم و خراب شدن تمام آنچه که بینندگان از ابتدا درباره حرفه ای بودن و خوش ساخت بودن فیلم فکر می کردند علی رغم اینکه هیچگونه نشست مطبوعاتی برای «فرزند صبح» در نظر گرفته نشده بود، اصرار اصحاب رسانه و حاضران باعث شد افخمی در سالن نشست های مطبوعاتی جشنواره در مرکز همایش ها حاضر شود و با میکروفون خاموش به پاسخ به سوالات اصحاب رسانه، منتقدین و دیگر حضار بپردازد. در زیر بدون هیچونه نتیجه گیری خاصی صرفا پرسش و پاسخ حاضران در این جلسه غیر رسمی با بهروز افخمی را می خوانید:

بهروز افخمی در ابتدای سخنان خود ایراد توضیحی فنی درباره «فرزند صبح» را لازم دانسته و اظهار کرد: ابتدا یک توضیح کلی درباره اتفاقی که برای این فیلم افتاده است می دهم که قبلا هم در نامه ای به آنها اشاره کرده و در آن دو نامه از اینکه اسم من را ذکر کرده اند، شکایت کرده بودم.

خنده های توأم با تمسخر، کف زدن های مداوم در میان نمایش فیلم و موارد دیگر خود گویای محتوای نازل فیلمی است که هیچ ربطی به زندگی امام خمینی (ره) ندارد. فیلمی که علی رغم اینکه قرار بود درباره کودکی امام ساخته شود به نظر می رسد اگر شخصیت «آسد روح الله» از آن حذف می شد هیچ اتفاق خاصی نمی افتاد

از جهت فنی باید توضیح دهم که فیلم با تکنیک سوپر 35 و با قاب باز گرفته شده است. قاب باز یعنی اینکه یک فریم عریض را فیلمبرداری می کنیم و سپس باید یک فریم با ابعاد 35/2*1 از وسط پرده انتخاب و چاپ شود. این مراحل باید بعد از فیلمبرداری انجام می گرفت. این کار را هیچ لابراتواری در ایران نمی تواند انجام دهد. یعنی امکاناتش را ندارند برای اینکه بعدا بتوان کیفیت تصویر را این اندازه ای که ذکر کردم برای پرده عریض چاپ کرد فیلم باید اسکن دیجیتال می شد. از ابتد که فیلمبرداری شروع شد واضح بود که چنین کاری باید انجام گیرد و معلوم بود ما در حال کار با تکنیکی هستیم که در ایران قابل چاپ نیست. وقتی این کار را نکردیم نتیجه این چیزی می شود که از لحاظ رنگ، نور، محو و تار بودن اشکالاتی را به وجود آورده است، تا جایی که حتی پروژکتور عکس و فیلمبرداری در تصویر دیده می شود. مشکل از آنجا نشأت می گرفت که فیلمبرداری «فرزند صبح» با تکنیکی انجام شده است که اساسا قرار نبوده در ایران شستشو و چاپ شود.

درباره لحن کودکی های امام که هیچ شباهتی با لحن های معروف ندارد توضیح می دهید؟

من فیلم را دوبله نکردم و در جریان دوبله این کار نیستم.

پس از این چند جمله ابتدایی افخمی، یکی از حاضران که گویا از فیلم خیلی ناراحت بود گفت: «آقا جواب ما را درست بده! هر کس سوال می کند پاسخش را کامل بده! همه از نامه نگاری های شما در جریان هستند. بگذارید سوالشان را بکنند و پاسخ کامل و صریح بدهید. آقای افخمی اینجا با شما شوخی نداریم.»

افخمی هم پس از این سخنان، ادامه داد: من کارگردان و پاسخگوی فیلم نیستم. از وقتی وارد ایران شدم و متوجه شدم می خواهند به طور جدی فیلم را به جشنواره برسانند دو نامه نوشتم. اولی به خانه سینما و دومی به مدیریت جشنواره که اسم مرا از این فیلم بردارید. تنها چیزی که من مسئول آن هستم فیلمنامه است.

وی در پاسخ به سوال و انتقاد دیگری مبنی بر اینکه «به ما بگویید ما در 120 دقیقه چه چیزی می بینیم؟ همه یا در علفزار می رفتند یا می آمدند!»، گفت:

این فیلمنامه حدود ده سال پیش در عروج فیلم تصویب و پسندیده شده و برای آن، این مقداری که دیدید هزینه شده است. یعنی اینکه فیلمنامه مورد پسند تهیه کننده بوده و من بر اساس تصویری که آن ها کردند فیلم را ساختم. این بسیار ساده است. اما اینکه بعدا من مسئول این فیلم هستم  و این شکلی که اجرا شده است را قبول دارم یا خیر می گویم نه. این شکلی نبوده که من می خواستم اجرا کنم.

یکی دیگر از حضار در این جلسه مطبوعاتی غیر علنی که تقریبا در آن صداها کم کم به سمت بحث های توام با عصبانیت و ناراحتی پبش می رفت از دیالوگ های کم شخصیت های فیلم انتقاد کرد که افخمی در پاسخ بیان کرد: این فیلم، فیلمی کم حرف است. البته شما ممکن است این فیلم نامه را نپسندیده باشید.

وی در ادامه درباره هزینه ساخت «فرزند صبح» و پرداخت خسارت به او عنوان کرد: یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای این فیلم هزینه شده و در حال حاضر مجموع اموالی که در اختیار تهیه کنندگان قرار دارد بیشتر از دو میلیارد تومان است.

در مورد خسارت هم باید بگویم نه تنها دستمزد بلکه خسارت هم باید بدهند. همیشه دستمزد من در طول ساخت این فیلم کمتر از نصف دستمزدی بوده که به طور معمول می توانستم بگیرم. البته دنبال خسارت گرفتن هم نیستیم. حتی دو سال بعد از تمام شدن فیلمبرداری، در دفتر من کارهای مونتاژ انجام می شد.

یکی دیگر از حاضرین در جلسه گفت: این فیلم درباره امام خمینی (ره) است. امام خمینی (ره) زندگینامه وسیعی دارند که شما می توانستید اتفاقاتی زیادی را از آن استخراج کنید. سوال من این است که وقتی یک شخصیت سیاسی در جهان پر از اتفاقات مختلف است، چرا او را اینگونه روایت کرده اید؟

من دوست داشتم این را بسازم. شما می توانید فیلم خودتان را بسازید!

اما برداشت مردم از شخصیت امام خمینی (ره) اینگونه نیست.

من چه کار به برداشت مردم دارم. من فیلمنامه خودم را می سازم.

شما فقط مسئول این نیستید که امام خمینی (ره) را تنها با دید خودتان نگاه کنید. این دید شما باید در جامعه وجود داشته باشد.

من مسئول آن چیزی هستم که خودم دوست دارم انجام بدهم.

اما یکی دیگر از حضار با ادامه دادن این موضع گفت که سال  56، سی میلیون نفر با نگاه خودشان دنبال این فرد حرکت کردند. شما نمی توانید قضیه را شخصی کنید.

من مسئول کاری هستم که خودم تصمیم بگیرم انجام بدهم و به هیچ وجه فیلم شما و شما (دو سوال کننده) را نمی سازم.

در ادامه بحث، فرد دیگری عنوان کرد: اینکه یک میلیارد و هشتصد میلیون تنها بابت تفکر شما خرج شود جای بحث دارد. اصلا کاری به این ندارم که این پول در بیاید یا خیر. هفت سال دوندگی و این میزان هزینه برای تفکر شما کمی قابل بحث است.

من اگر تهیه کننده ای پیدا کنم که بسنجند ده میلیارد تومان روی تفکر من می تواند خرج کند شما معترض هستید؟

این نشست غیر رسمی حدود ساعت 12:30 بامداد سه شنبه 19 بهمن ماه در حالی پایان گرفت که انتقادات و اعتراضات حاضرین در سالن گویی تمامی نداشت. البته این اعتراضات و اظهار نظر ها تنها مختص این نشست مطبوعاتی غیرعلنی نبود. به وضوح نارضایتی شدید و اظهار تأسف را می شد در صورت اکثر قریب به اتفاق و شاید همه افرادی که از سالن نمایش مرکزی برج میلاد بیرون می آمدند مشاهده کرد. البته خنده های توأم با تمسخر، کف زدن های مداوم در میان نمایش فیلم و موارد دیگر خود کاملا گویای محتوای نازل «فرزند صبح» که هیچ ربطی به زندگی امام خمینی (ره) ندارد، است. فیلمی که علی رغم اینکه قرار بود درباره کودکی امام ساخته شود به نظر می رسد اگر شخصیت «آسد روح الله» از آن حذف می شد هیچ اتفاق خاصی نمی افتاد. تنها امیدوارم هستیم این فیلم هیچ کجا و باز هم تاکید می کنیم هیچ کجای دنیا برای معرفی امام عزیزمان نمایش داده نشود.

حاشیه های هنگام نمایش فیلم «فرزند صبح» در سالن مرکزی برج میلاد را نیز می توانید در مطلب حاشیه های روز سوم مطالعه کنید.


بخش سینما وتلویزیوت تبیان