تبیان، دستیار زندگی
پژوهش ‌های تازه، اطلاعات اعجاب برانگیزی در مورد ساز و كار ترمیم قسمت های آسیب‌ دیده مغز که برای حافظه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودترمیمی مغز  و برگشت حافظه

اطلاعات اعجاب ‌برانگیز پژوهشگران درباره خودترمیمی مغز!

مغز


پژوهش ‌های تازه، اطلاعات اعجاب برانگیزی در مورد ساز و كار ترمیم قسمت های آسیب‌ دیده مغز که برای حافظه و توجه مهم است، به دست می‌ دهد.


پژوهشی جدید که در شماره 4 نوامبر مجله علمی نورون، متعلق به انتشارات "سل" چاپ شد، نقش قسمت‌ های آسیب ندیده مغز را در جایگزینی و حمایت از عملکرد ترمیمی برجسته می‌ کند.

آسیب‌ های مغزی با توجه به مکان و شدت صدمه می ‌تواند، دارای پیامدهای ویرانگری باشد. صدمه به قسمتی از مغز که قشر پیش‌ پیشانی نامیده می ‌شود، در بیشتر موارد به کاستی حافظه و توجه منجر می ‌شود. با این حال، افراد می ‌توانند با گذشت زمان برخی عملکردها را بازیابی کنند.

مطالعاتی که بازیابی کاستی حرکتی یا زبانی را بررسی کرده، نشان می ‌دهد بخش‌ های آسیب ندیده مغز می ‌توانند جبران گر بخش‌ های آسیب دیده باشند. در حالی که مشخص است انعطاف پذیری عصبی برای بازیابی عملکردی پس از آسیب به قشر پیش پیشانی، مورد نیاز است، ساز و کارهای دقیق بازیابی شناختی به خوبی مشخص نیست.

دکتر برادلی وویتک از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی توضیح می ‌دهد: در مطالعه جاری، ما مشتاق هستیم بررسی کنیم آیا عملکرد شناختی بدون عیب در بیمارانی که قشر پیش پیشانی آن ‌ها در یک نیمکره مغز آسیب دیده، توسط کُنِش جبرانی قشر پیش پیشانی در قسمت سالم و آسیب ندیده مغز جبران می‌ شود؟

دکتر وویتک و همکارانش مطالعه‌ ای را طراحی کرده ‌اند تا فعالیت مغز در بیمارانی را بررسی کنند که تنها در یک سمت مغز آن‌ ها قشر پیش پیشانی آسیب دیده است.

یک سلول بنیادی مهم در ترمیم نورون های مغز شناسایی شد

دانشمندان استرالیایی یک سلول بنیادی کلیدی را در مغز کشف کردند که با یادگیری و حافظه مرتبط است و می تواند راهی به سوی درمان های سکته مغزی و جنون باز کند.

محققان موسسه مغز دانشگاه کویینزلند برای اولین بار کشف کردند که چگونه سلول های عصبی در مغز می توانند بازسازی شوند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله Journal of Neuroscience منتشر کرده اند پس از ? سال تحقیقات سلول کلیدی را در منطقه هیپوکمپوس مغز کشف و مشاهده کردند که این سلول کلیدی همانند یک سلول بنیادی برای تولید نورون های جدید فعال می شود. هپیوکمپوس ساختار مغزی است که با اتصالات مربوط به کنترل حافظه ارتباط دارد.

از آنجا که تولید نورون ها با افزایش سن کمتر می شود توانایی جذب اطلاعات در مغز و یادگیری با کندی مواجه می شود. این مسئله به خصوص در افرادی که از جنون سالمندی، افسردگی و یا سکته مغزی رنج می برند بدیهی است.

این دانشمندان کشف کردند که چگونه تحریک محیطی از طریق سیستم عصبی به هیپوکمپوس حرکت می کند و اگر این حرکت به اندازه کافی قوی باشد می تواند مولکول هایی که سلول های بنیادی را برای تولید تعداد زیادی نورون تحریک می کنند با خود به این منطقه مغزی گسیل کند.

این کشف، پیری آهسته که به " از آن استفاده کن و یا آن را از دست بده" (use it or lose it) معروف است را تائید می کند.

نتایج این تحقیقات که اطلاعات جدیدی در خصوص توانایی مغز در ترمیم نورون ها ارائه می کند می تواند راه جدیدی در توسعه داروهایی برای پیشگیری و یا درمان جنون سالمندی که یکی از دلایل مرگ سالمندان است بگشاید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

دنیای پزشکی

سایت پزشکان بدون مرز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

شش روش برای ایجاد مغز هوشیار

سکته مغزی و پیشگیری از آن

غذاهای مفید و مضر در سکته مغزی

تولید سلول‌های جدید در مغز

آیا واقعا از 20 درصد مغز مان استفاده می ‌کنیم؟

چگونه کارآیی مغز را افزایش دهیم؟

باورهای غلط درباره مغز(1) و (2)

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.