تبیان، دستیار زندگی
مسلمانان در تفسیر آیات مهدویت بر موارد مشترک اساسی، اتفاق‌نظر دارند که این موارد تا حدود بسیاری قابل دفاع است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شخصیت‌شناسی امام زمان

شخصیت‌شناسی امام زمان


کتاب "بررسی تطبیقی تفسیر آیات مهدویت و شخصیت‌شناسی امام مهدی (عج)، با تألیف حجت‌الاسلام فتح‌الله نجارزادگان، با هدف درك فریقین ـ به ویژه موارد اشتراك آنان ـ از تفسیر آیات مهدویت و ارزیابی آنها‌ بر اساس دلایل و شواهد برای گزینش دیدگاه‌های‌ درست، منتشر شد. 

آیات قرآن از دیرباز مورد بحث و بررسی علمای دین، از هر فرقه و مسلکی قرار گرفته است. تفسیرهای ارائه شده توسط این افراد با توجه به نوع نگاه و بینش آن‌ها در مواردی با هم اختلاف داشته و در یک مسیر گام برنداشته‌اند. اما در عین حال، تفاسیر مذکور مشترکات بسیاری نیز با هم دارند.

موضوع کتاب فوقهمان‌طور که از عنوان آن پیداست، "آیات مهدویت و شخصیت‌شناسی امام مهدی(عج)" می‌باشد. مولف قصد دارد با بررسی تفاسیر مختلف، به نگاهی جامع و کامل در این زمینه رسیده و آراء گوناگون را دسته‌بندی کند.

تفسیر تطبیقی در دو حوزه «مبانی» تفسیر و «مفاهیم» آیات قرآن از دیدگاه فریقین است. در بخش نخست، حوزه مبانی تفسیر، اصول و پیش‌فرض‌های فریقین درباره تفسیر قرآن در دو بخش مبانی مشترك و مبانی مختص بررسی شده‌اند.

آیات قرآن از دیرباز مورد بحث و بررسی علمای دین، از هر فرقه و مسلکی قرار گرفته است. تفسیرهای ارائه شده توسط این افراد با توجه به نوع نگاه و بینش آن‌ها در مواردی با هم اختلاف داشته و در یک مسیر گام برنداشته‌اند

در حوزه مفاهیم تفسیری نیز، موضوعاتی از قرآن گزینش شده‌اند. این گزینش بر اساس اولویت‌ها و نیازهاست كه بخشی از آنها در تفاوت دیدگاه‌های تفسیری شیعه و اهل سنت و بخشی در تفاوت دیدگاه‌های شیعه با وهابیان‌اند. این اثر، سومین كتاب از این مجموعه است كه به بررسی تطبیقی تفسیر آیات مهدویت اختصاص دارد و هفت فصل كلی را دربر دارد .

در نخستین فصل كتاب، چكیده و پیش‌آگاهیهای لازم در بررسی آیات مهدویت بررسی شده‌اند. دومین فصل‌ به ارائه دیدگاه‌های تفسیری فریقین از مصادر و منابع آنها می‌پردازد.‌ كشف موارد فرقین در آیات مهدویت در سومین بخش این كتاب بررسی شده است و چهارمین فصل كتاب به بیان دلایل و شواهد و قراین هر كدام از دو فرقه بر اساس منابع تفسیری و... می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه‌ی این کتاب، در بیان مسئله‌ی مورد بحث آمده است: "قرآن‌پژوهان در تفسیر آیات محدویت چه گفته‌اند و تا چه اندازه دیدگاه‌های آنان به‌ویژه در موارد مشترک به‌صواب نزدیک‌تر است؟ آیا از موارد مشترک تفسیری آنان می‌توان - تا حدودی - به درک واقع‌بینانه از شخصیت امام مهدی(علیه‌السلام) و ویژگی‌های عصر ظهور پی برد؟

مسلمانان در تفسیر آیات مهدویت بر موارد مشترک اساسی، اتفاق‌نظر دارند که این موارد تا حدود بسیاری قابل دفاع است و زیرساختی قابل اعتماد برای شخصیت‌شناسی امام مهدی(عج) و درک ویژگی‌های عصر ظهور خواهد بود

هدف ما درک دیدگاه‌های فرقین - به‌ویژه موارد اشتراک آنان - از تفسیر آیات مهدویت و ارزیابی آن‌ها بر اساس دلائل و شواهد برای گزینش دیدگاه درست است،این فرایند موجب می‌شود آموزه‌ی مهدویت شفاف‌تر و ابعاد آن‌ نمایان‌تر شود و مسلمانان و مؤمنان در این باور راسخ‌تر گردند؛ چون مسلمانان بر اساس تعالیم قرآن و سنت به نوعی در اصل اعتقاد به مهدویت و ظهور منجی اتفاق‌نظر دارند."

مؤلف عقیده دارد که مسلمانان در تفسیر آیات مهدویت بر موارد مشترک اساسی، اتفاق‌نظر دارند که این موارد تا حدود بسیاری قابل دفاع است و زیرساختی قابل اعتماد برای شخصیت‌شناسی امام مهدی(عج) و درک ویژگی‌های عصر ظهور خواهد بود.

گفتنی است این كتاب در 310 صفحه و مبلغ 3700 تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بخش کتاب‌خوانی تبیان