تبیان، دستیار زندگی
نخستین نشست سمپوزیوم بین المللی نقاشی از پرسپولیس تا خلیج فارس با حضور احمد وکیلی دبیر سمپوزیوم و جواد صادقی مدیر اجرایی در تالار وحدت برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی نقاشی ایران با سمپزیوم خلیج فارس
معرفی نقاشی ایران با سمپزیوم خلیج فارس

نخستین نشست سمپوزیوم بین المللی نقاشی از پرسپولیس تا خلیج فارس با حضور احمد وکیلی دبیر سمپوزیوم و جواد صادقی مدیر اجرایی در تالار وحدت برگزار شد.

دبیر نخستین سمپوزیم بین‌المللی نقاشی «از پرسپولیس تا خلیج فارس» در نشست خبری كه صبح روز 18 بهمن‌ماه در تالار وحدت برپا شده بود، در جمع خبرنگاران گفت: خلیج فارس حقانیت یك نام است و اجازه بدهید این فضای فرهنگی را سیاسی نكنیم، بلكه با هنر نقاشان ایرانی و جهاین آوازه «پرسپولیس تا خلیج‌فارس» را به گوش جهانیان برسانیم.


او خاطرنشان كرد: جای افتخاردارد كه پرسپولیس با قدمتی چند هزار ساله در سرزمین ما قرارگرفته است. از سوی دیگر خلیج فارس نیز طی سالهای اخیر در یك حجمه تبلیغاتی مورد بحث بوده به طوری كه كشورهای حاشیه خلیج فارس اصرار دارند تا این منطقه را با عنوان خلیج عربی معرفی كنند و ما خواستیم در شرایط فعلی با برپایی چنین سمپوزیومی این اسم را بار دیگر با نام خلیج فارس به جهانیان معرفی كنیم.

وکیلی:نقاشی ایران در سطح جهانی قرار دارد و همواره دوست داشتم تا توانایی نقاشان ایرانی را در مجموعه‌ای به نام سمپوزیوم یا یك جشنواره معتبر هنری به جهانیان معرفی كنم.

وکیلی گفت:  سمپوزیم به معنای همنشینی و همفكری دوستانه طی یك زمان مشخص است و اولین سمپوزیم‌ها در اروپای شرقی شروع به فعالیت كردند. در این رویداد هنرمندانی دور هم جمع می‌شوند تا نتایج یكساله هنرشان را به هم معرفی كنند و در این فضا آثار خود را از یك كشور و یك منطقه به تمام دنیا انتقال دهند.

او اضافه كرد: معتقدم كه نقاشی ایران در سطح جهانی قرار دارد و از آنجا كه در این سالها به سمپوزیوم‌های بین‌المللی متعددی دعوت شده‌ام، همواره دوست داشتم تا توانایی نقاشان ایرانی را در مجموعه‌ای به نام سمپوزیوم یا یك جشنواره معتبر هنری به جهانیان معرفی كنم.

به گفته‌ی دبیر، این سمپوزیوم از 21 بهمن با سفر به شیراز و بازدید از پاسارگاد،‌ پرسپولیس،‌ سعدی و حافظیه آغاز می‌شود و در ادامه‌ آن به هرمزگان وجزیره قشم می‌رسد. در این مسیر هنرمندان آثار تاریخی و فرهنگی ایران را مشاهده خواهند كرد و بعد از رسیدن به قشم نقاشی كردن را آغاز می‌كنند و در ادامه نمایشگاه این آثار طی یك روز در بندرعباس و سپس برای سه روز در تهران برپا می‌شود.

این هنرمند نقاش در ادامه نشست هیات انتخاب سمپوزیوم را معرفی كرد و افزود: شورای تجسمی بنیاد رودكی با در نظر گرفتن بسیاری از عوامل این هنرمندان را انتخاب كرده و از آنجا كه سیاست تمام سمپوزیوم‌ها بر حضور هنرمندان جوان نیز پایه‌ریزی می‌شود ما نیز در این رویداد از چهار هنرمند جوان دعوت كرده‌ایم.

او درباره معیارهای شورای انتخاب برای گزینش هنرمندان بخش بین‌الملل توضیح داد: سهمی از این اتفاق به این برمی‌گردد كه من نقاش هستم و در سمپوزیوم‌های متعددی حضور دارم، البته بین 20 تا 30 هنرمند بین‌المللی را از كشورهای مختلف به شورا انتخاب كردم كه نهایتا بر اساس ذهنیت اسطوره‌ای آنها و تطابق سبك كاری‌شان با تم سمپوزیوم این 9 هنرمند انتخاب شدند.

وكیلی درباره‌ محدودیت تكنیك و متریال هنرمندان توضیح داد: برای تكنیك و متریال هیچ محدودیتی وجود ندارد و هنرمندان آزاد هستند در فرصت موجود با سبك‌ خود كار كنند. اما به دلیل نمایشگاه محدودی كه برپا خواهیم كرد ابعاد مشخص را به نقاشان داده‌ایم تا همه آنها آثارشان را در این اندازه خلق كنند و امیدواریم این حركت سرآغاز حركت‌های بعدی ما باشد.

این هنرمند نقاش در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به برنامه‌های بنیاد رودكی برای استمرار این سمپوزیوم در سالهای آینده گفت: در حال حاضر به فكر راه‌اندازی سایت سمپوزیوم هستیم و خوشبختانه بنیاد رودكی برگزاری این رویداد را در سال 90 پیش‌بینی كرده تا بتوانیم با استمرار آن هویت نقاشی ایران را به دنیا معرفی كنیم.

احمد وکیلی، نقاش و دبیر سمپوزیوم بین المللی «از پرسپولیس تا خلیج فارس» نیز در ادامه نشست، سمپوزیوم را به معنای نشستی دوستانه معنی و عنوان کرد: اولین سمپوزیوم در اروپای شرقی ایجاد شد تا هنرمندان بتوانند استنتاج تازه‌ای در باب علم و فرهنگ داشته باشند و به تبادل افکار بپردازند و نتایجی را که دریافت کردند را به یکدیگر معرفی کنند به این وسیله فضا از یک مرکز فرهنگی به تمام دنیا منتقل شود.

او در ادامه گفت: هم نشینی ما نیز سرآغاز فراگرفتن تعدادی از هنرمندان است که می‌خواهند با طرح مشخص از پرسپولیس تا خلیج فارس با هم استنتاجی در این زمینه داشته باشند و نمایشگاهی نیز از آثار برگزار کنند.

وکیلی با بیان اینکه همیشه معتقد بوده نقاشی ایران دارای سطحی جهانی است، عنوان کرد: من به سمپوزیوم‌های مختلفی دعوت شدم و همیشه آرزو داشتم جایی باشد تا توانایی نقاشان ایرانی به جهانیان معرفی شود. چرا که در این سمپوزیوم‌ها همیشه جای نقاشی ایرانی که انقلاب را پشت سر گذاشته و به پختگی رسیده است، خالی بود.

وکیلی:ذهنیت ما در این سمپوزیوم از پرسپولیس تا خلیج فارس انتخاب شد تا به وسیله پرسپولیس عظمت، قدرت، و تمدن هفت هزار ساله ایران را به جهانیان نشان دهیم

دبیر سمپوزیوم بین المللی خلیج فارس ابراز امیدواری کرد: امیدوارم این سمپوزیوم در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد تا بتوانیم تعداد نقاشان بیشتری را از کشور های مختلف دعوت و این ارتباط بین هنرمندان ما با خارج از کشور برقرار شود و همان اتفاقی که در بنیاد فارابی برای سینما افتاد، در نقاشی نیز بیافتد و نقاشی ایران به دنیا معرفی شود.

او همچنین درباره‌ی دلایل عدم دعوت از هنرمندان حاشیه خلیج فارس در این سمپوزیوم گفت: ترجیح دادیم در این دوره هنرمندان اروپایی را برای حضور دعوت كنیم، از سوی دیگر بعید می‌دانم هنرمندان عرب حاضر شوند در سمپوزیویمی كه عنوان «خلیج فارس» دارد حضور پیدا كنند. اما خلیج فارس حقانیت یك نام است و بهتر است این رویداد فرهنگی را سیاسی نكنیم. زیرا وقتی 9 نقاش جهانی در كنار 9 نقاش داخلی به شكلی مستقیم كار می‌كنند قطعا این پیام به گوش هموطنان آنها در اقصی نقاط دنیا می‌رسد. اما اگر این جریان را سیاسی كنیم از جوهره هنری خلیج فارس فراتر رفته‌ایم.

به گفته‌ی وكیلی در این دوره 54 اثر توسط هنرمندان و دو اثر توسط او خلاق خواهد شد و مجموعه این آثار همراه با معرفی هنرمندان شركت كننده در قالب كتاب سمپوزیوم منتشر می‌شود.

وی اولین هدف تمام سمپوزیوم‌های دنیا را به چالش کشیدن یک ذهنیت عنوان کرد و گفت: ذهنیت ما در این سمپوزیوم از پرسپولیس تا خلیج فارس انتخاب شد تا به وسیله پرسپولیس عظمت، قدرت، و تمدن هفت هزار ساله ایران را به جهانیان نشان دهیم و همچنین خلیج فارس نیز به دلیل هجمه تبلیغات خلیج عرب انتخاب شد و ما خواستیم دوباره نام خلیج فارس به گوش جهانیان برسد.

وکیلی درباره برنامه‌های سمپوزیوم توضیح داد: سفری از شیراز به پاسارگاد و پرسپولیس خواهیم داشت تا زمینه ذهنی از فرهنگ ایران برای هنرمندانی که کنار یکدیگر قرار گرفتند ایجاد شود. در این سمپوزیوم كه از 21 بهمن به طور رسمی آغاز می‌شود، 9 هنرمند خارجی از پنج كشور جهان شامل: جانا ترتكا از سوئیس، ژان موریس و فرانسوا رومر از فرانسه، اروس استفان از مجارستان، فورا دوری كلودیو از ایتالیا، پیتر پولاگ، استانیسلاو چرنی، كریستین زابو و ژوراژ دلان از اسلواكی در كنار 9 هنرمند ایرانی، نقاشی‌های خود را بر اساس دیده‌هایشان در سفر به استان‌های فارس و هرمزگان، ترسیم می‌كنند و در نمایشگاه‌هایی كه در بندر عباس و تهران برپا خواهد شد، به نمایش خواهند گذاشت.

به گفته وکیلی اسامی هنرمندان ایرانی حاضر در سمپوزیوم به این ترتیب است: عبدالمجید پازوکی، ترانه جلالی، داریوش حسینی، خسروخسروی، شیما خشخاشی، راحله عظیم نژاد، کریم نصر، رضا هدایت و حمیدرضا یراقچی.

وکیلی ادامه داد: هنرمندان شركت كننده در این سمپوزیوم، 21 بهمن راهی شیراز می‌شوند و پس از بازدید از پرسپولیس، پاسارگاد و معماری مدرن شیراز، به بندرعباس و سپس قشم سفر می‌كنند تا در طول اقامت خود در این بندر دیده‌های خود را از طبیعت و اقلیم مناطق یاد شده به تصویر بكشند.

دبیر سمپزیوم با بیان اینکه ابعاد مشخصی نیز برای نقاشی معین شده است، گفت: حضورر جوانان در این سمپوزیوم از سیاست‌های این برنامه عنوان است. همچنین 14 هنرمند از بندرعباس معرفی شدند که 2 هنرمند جوان آنان در سمپوزیوم حاضرند و در مجموع 4 هنرمند جهان و 5 هنرمند پیش کسوت که اغلب بیش از 15 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده‌اند و در دانشکده های مختلف هنری مشغول تدریس هستند برای حضور در سمپوزیوم انتخاب شدند.

وکیلی از طراحی سایتی با نام سمپوزیوم خبرداد و گفت: در برنامه های سال 90 بنیاد رودکی برپایی این سمپوزیوم مدنظر قرار گرفته است تا با تکرار برگزاری سمپوزیوم نقاشی ایرانی به دنیا معرفی شود.

وی درباره اجبار برای نقاشی در یک سایز مشخص نیز توضیح داد: در طول برگزاری سمپوزیوم 56 اثر از این هنرمندان تولید می‌شود که باید ظرف 4 ساعت نمایشگاهی از آنان چیده شود و این محدودیت ابعاد به برپایی نمایشگاه کمک می‌کرد.  بنیاد رودكی طی سالهای گذشته عمده فعالیت‌هایش در ارتباط با موسیقی و نمایش و گاه تجسمی بود، اما در دوره مدیریت جدید بنیاد تصمیم گرفته شد تا نگاه حرفه‌ای و جدی‌تری نسبت به هنرهای تجسمی پایه‌ریزی شود و با توجه به اساسنامه بنیاد شورای تخصصی هنرهای تجسمی را متشكل از وكیلی، دوست محمدی،‌خطایی، خلیلی‌فر و بنده در كنار یك نماینده از مركز هنرهای تجسمی شكل دادیم.

او اضافه كرد: تا امروز فعالیت‌های متعددی در این عرصه شكل گرفته است، اما اولین اقدام بین‌المللی كه طی سال جاری در شورا تصویب شد سمپوزیوم پرسپولیس تا خلیج فارس است كه برنامه‌های آن طی یك ماه گذشته پایه‌ریزی شده است.

صادقی درباره دلایل محدود بودن نمایشگاه آثار این سمپوزیوم در ایران و احتمال برپایی نمایشگاه‌هایی در سایر كشورها توضیح داد: در حال حاضر برنامه خاصی برای برپایی نمایشگاه آثار سمپوزیوم در خارج از كشور انجام نداده‌ایم و تنها یك نمایشگاه در بندرعباس و سه روز نمایشگاه در تهران خواهیم داشت. اما از آنجا كه این آثار بعد از خلق در اختیار گنجینه بنیاد رودكی قرار می‌گیرد صحبتهای مختلفی در شورا مطرح شد تا برنامه مناسبی برای نمایش این آثار در كشور داشته باشیم.

او درباره بودجه این سمپوزیوم نیز توضیح داد: برنامه‌هایی را به بنیاد داده‌ایم و هزینه‌هایی را برآورد كرده‌ایم كه در راستای آن بنیاد رودكی، استان هرمزگان و منطقه آزاد قشم قرار است هزینه‌های آن را متحمل شود و خوشبختانه تا به حال تمامی این تعهدات به خوبی انجام شده است.

به گفته‌ صادقی، برنامه‌ و موضوع این سمپوزیوم در سال 90 باید در جلسات شورا مطرح و بعد از نشست‌های تخصصی به قطعیت برسد.


بخش هنری تبیان