تبیان، دستیار زندگی
از آنجا كه در آیه 24سوره بقره ، كافران و منكران قرآن به عذاب دردناكى تهدید شدند ، در این آیه سرنوشت مؤمنان را بیان مى‏كند . نخست مى‏گوید: «به آنها كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده‏اند بشارت ده كه براى آنها باغهائى از بهشت است كه نهرها از زیر درختانش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین ویژگی در انتخاب همسر!

انتخاب همسر


در آیات مختلفی از سوره های قرآن پیرامون حالات بهشتیان ودوزخیان سخن به میان آمده است، یکی از سوره هایی که آیات  زیادی پیرامون این موضوع دارد؛ سوره بقره می باشد.

در این مقاله به بررسی آیات 24 و 25 سوره بقره می پردازیم و به بیان چند ویژگی که خداوند برای اهل بهشت مطرح کرده است می پردازیم.


«وَ بَشِّرِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لهَُمْ جَنَّاتٍ تجَْرِى مِن تحَْتِهَا الْأَنْهَرُ كُلَّمَا رُزِقُواْ مِنهَْا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا قَالُواْ هَاذَا الَّذِى رُزِقْنَا مِن قَبْلُ وَ أُتُواْ بِهِ مُتَشَابِهًا وَ لَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِیهَا خَلِدُونَ.»(سوره بقره - آیه 25 )

ویژگى نعمتهاى بهشتى!

از آنجا كه در آیه 24سوره بقره ، كافران و منكران قرآن به عذاب دردناكى تهدید شدند ، در این آیه سرنوشت مؤمنان را بیان مى‏كند. نخست مى‏گوید: «به آنها كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده‏اند بشارت ده كه براى آنها باغهائى از بهشت است كه نهرها از زیر درختانش جریان دارد .»

ویژگی باغ های بهشت

مى‏دانیم باغهایى كه آب دائم ندارند و باید گاهگاه از خارج، آب براى آنها بیاورند، طراوت زیادى نخواهند داشت، طراوت از آن باغى است كه همیشه آب در اختیار دارد، آبهایى كه متعلق به خود آن است و هرگز قطع نمى‏شود، خشكسالى و كمبود آب آن را تهدید نمى‏كند و چنین است باغهاى بهشت، سپس ضمن اشاره به میوه‏هاى گوناگون این باغها مى‏گوید: «هر زمان از این باغها میوه‏اى به آنها داده مى‏شود مى‏گویند: این همان است كه از قبل به ما داده شده است.» سپس اضافه مى‏كند: «و میوه‏هائى براى آنها مى‏آورند كه با یكدیگر شبیهند.» یعنى همه از نظر خوبى و زیبائى همانندند، آنچنان در درجه اعلا قرار دارند كه نمى‏شود یكى را بر دیگرى ترجیح داد، یكی از یكی خوشبوتر، یكی از یكی شیرینتر و یكی از یكی جالبتر و زیباتر!

«به آنها كه ایمان آوردند و عمل صالح انجام داده‏اند بشارت ده كه براى آنها باغهائى از بهشت است كه نهرها از زیر درختانش جریان دارد»

همسران بهشتی، از همه لحاظ پاکیزه اند!

و بالأخره آخرین نعمت بهشتى كه در این آیه به آن اشاره شده همسران پاك و پاكیزه است. مى‏فرماید: «براى آنها در بهشت همسران مطهّر و پاكى است.» پاك از همه آلودگیهایى كه در این جهان ممكن است داشته باشند ، پاك از نظر روح و قلب و پاك از نظر جسم و تن. و در پایان آیه مى‏فرماید: «مؤمنان جاودانه در آن باغهاى بهشت خواهند بود.»

صفتی مهم برای انتخاب همسر

انتخاب همسر

جالب اینكه تنها وصفى كه براى همسران بهشتى در این آیه بیان شده وصف «مُطَهَّرَةٌ» (پاك و پاكیزه) است و این اشاره‏اى است به اینكه: اولین و مهمترین شرط همسر، پاكى و پاكیزگى است، و غیر از آن همه تحت الشعاع آن قرار دارد، حدیث معروفى كه از پیامبر صلّى اللّه علیه و اله نقل شده نیز این حقیقت را روشن مى‏كند آنجا كه مى‏فرماید: «از گیاهان سر سبزى كه بر مزبله‏ها مى‏روید بپرهیزید! عرض كردند: اى پیامبر! منظور شما از این گیاهان چیست؟ فرمود: زن زیبایى است كه در خانواده آلوده‏اى پرورش یافته باشد.»

نعمتهاى مادى و معنوى در بهشت

گر چه در بسیارى از آیات قرآن، سخن از نعمتهاى مادى بهشت است ولى در كنار این نعمتها اشاره به نعمتهاى معنوى مهمترى نیز شده است، مثلا در آیه 72 سوره توبه مى‏خوانیم: «خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى از بهشت وعده داده كه از زیر درختانش نهرها جارى است، جاودانه در آن خواهند بود، و مسكن‏هاى پاكیزه در این بهشت جاودان دارند، همچنین خشنودى پروردگار كه از همه اینها بالاتر است و این است رستگارى بزرگ.»

فرآوری : زهرا اجلال

بخش قرآن تبیان


منبع :

کتاب آیات برگزیده قرآن کریم - نوشته محمد حسین اعلایی