تبیان، دستیار زندگی
بر اساس این گزارش ترتیبات امنیتی در اطراف ساختمان كتابخانه ملی كانادا بسیار شدید بود و پلیس و 17 نیروی امنیتی ویژه مسئولیت تامین امنیت ساختمان محل نمایش این فیلم را بر عهده گرفته بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمایش فیلم ضد ایرانی در كانادا

فیلم ضد ایرانی

فیلم ضد ایرانی " ایرانیوم " بالاخره پس از یك جنجال یك ماهه بر سر پخش یا عدم پخش آن روز یكشنبه در كتابخانه ملی كانادا در اوتاوا به نمایش در آمد.

روزنامه " اوتاوا سیتی زن " كانادا در مراسم پخش این فیلم وزیر میراث فرهنگی كانادا و نیز رییس انجمن فیلم فكر آزاد به ایراد سخنرانی پرداختند.

بر اساس این گزارش ترتیبات امنیتی در اطراف ساختمان كتابخانه ملی كانادا بسیار شدید بود  و پلیس و 17 نیروی امنیتی ویژه مسئولیت تامین امنیت ساختمان محل نمایش این فیلم را بر عهده گرفته بودند.

گفتنی است این فیلم ضد ایرانی قرار بود 28 دی ماه  در كتابخانه ملی كانادا به نمایش در آید اما در روز نمایش مسئولان این كتابخانه با اعلام اینكه پیغام های تهدید آمیز دریافت كرده اند اقدام به تخلیه ساختمان كردند.

"جیمز مور "وزیر میراث فرهنگی كانادا در سخنرانی خود در مراسم نمایش این فیلم گفت :‌‌" سفارت ایران نمی تواند به ما دیكته كند كه چه فیلمی را در كانادا ببینیم " .

فرد لیتوین گفت:"‌از مسئولان سفارت ایران در كانادا سپاسگزارم چرا كه اگر مخالفت های آنها با نمایش این فیلم نبود امروز این جمعیت گسترده تر از پیش در مراسم نمایش آن حضور نداشتند".

وی  افزود :‌"‌آقای احمدی نژاد شما این حق را ندارید كه برای مردم كانادا و دولت كانادا تعیین تكلیف كنید كه چه فیلمی را ببینند و چه فیلمی را نبینند".

فیلم ضد ایرانی

همچنین " فرد لیتوین " رییس " انجمن فیلم فكر آزاد " كه ترتیب دهنده مراسم نمایش این فیلم در كانادا است ، در سخنرانی  خود در این مراسم گفت :‌"‌از مسئولان سفارت ایران در كانادا سپاسگزارم چرا كه اگر مخالفت های آنها با نمایش این فیلم نبود امروز این جمعیت گسترده تر از پیش در مراسم نمایش آن حضور نداشتند".

وی در ادامه به كنایه گفت :‌"‌برای همین می خواهم به نشانه سپاسگزاری  یك باكس شراب اسراییلی ناب برای سفارت ایران در كانادا بفرستم !

فیلم 60 دقیقه ای ایرانیوم ساخته " رافائل شور " به بررسی سیاست های ایران در جهان از جمله حمایت از گروه هایی چون حماس و حزب الله و ادعای تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای و القای خطرناك بودن ایران برای جهان می پردازد.

لیتوین  پس از لغو نمایش این فیلم در ماه گذشته با انتقاد از تصمیم مسئولان مركز ملی كتابخانه و آرشیو كانادا ، اقدام آنها در لغو نمایش این فیلم را بزدلانه خوانده بود .

همچنین وزیر میراث فرهنگی كانادا نیز پس از لغو نمایش این فیلم تاكید كرده بود كه این فیلم باید به نمایش گذاشته شود.

گفتنی است كه "انجمن فیلم فکر آزاد " كانادا  در نوامبر سال 2010 نیز  سه فیلم "سنگسار ثریا ام " ، "برای ندا"، و " جهاد اتمی "را در مرکز ملی "کتابخانه و آرشیو " كانادا در اتاوا به نمایش گذاشته بود.

بخش سیاست


منبع:سایت خبری عصرایران