تبیان، دستیار زندگی

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

هدف این پروژه اینست که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سؤال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکانهای عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرک بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

نوع پروژه: عملی

درجه سختی: متوسط

زمینه: شیمی

مقطع تحصیلی: راهنمایی

تعداد جلسات: 2جلسه

 

 

شرح یک جمله ای:

هدف این پروژه این است که بررسی کنیم آیا بر روی سطوحی که به صورت عادی در طول روز ممکن است لمس کنیم، باکتری وجود دارد یا خیر. اگر جواب سؤال فوق مثبت باشد، احتمال انتقال باکتری ها از مکان های عمومی به منزل وجود خواهد داشت و باید مراقب این قضیه باشیم.

بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف

خلاصه پروژه :

به سطوحی که ممکن است در روز لمس کنید (در خانه، مدرسه، محل کار، کتابخانه، فروشگاه ها و...) فکر کنید. چند نفر دیگه ممکن است این سطوح را لمس کرده باشند؟

باکتری با ورود به منزل شما می تواند به سرعت پخش شود و افراد منزل می توانند سطوح مختلف را با لمس کردن آلوده کنند (مانند درب یخچال، دستگیره درب، ریموت تلویزیون و...) و به همین دلیل شستن دست ها در هنگام ورود به خانه ضروری می باشد.

پتری یک ظرف درب دار گرد شیشه ای می باشد. گار نیز یک مادۀ ژله ای می باشد که به عنوان تغذیه برای باکتری ها استفاده می شود. در این پروژه با استفاده از آنها و با قرار دادن پنبه های آلوده به باکتری های محیط های مختلف در پتری  ها فرضیه خود را آزمایش می کنیم.

 

 

مهارت های آموزش داده شده در این پروژه :

در این پروژه شما روش کار آزمایشگاهی و تفکیک میان پارامترهای ثابت و متغیر را می آموزید .


شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه به طرح درس های ذیل مراجعه فرمایید:
بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف، جلسه اول
بررسی وجود باکتری بر روی سطوح مختلف، جلسه دوم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان - تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی