تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ از تولد نخستین گوساله‌های حاصل از انجماد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت جدید پژوهشکده رویان

تولد دو گوساله با فناوری انجماد جنین

تولد دو گوساله با فناوری انجماد جنین توسط رویان


دکتر محمدحسین نصر اصفهانی ،رئیس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان‌ از تولد نخستین گوساله‌های حاصل از انجماد جنین ‌های آزمایشگاهی با نام های آبگون و آبگینه در شرکت کشت و دامداری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی خبر داد.


دکتر محمدحسین نصر اصفهانی‌ با اعلام این خبر افزود:

« تولد آبگون و آبگینه فصلی نوین در صنعت اصلاح نژاد دام شیری کشور است. تولد این گوساله‌ها که هر دو ماده هستند و از عیار ژنتیکی بالایی برخوردارند، به دنبال تحقیقات دامنه دار پژوهشگران کشور در به کارگیری تکنولوژی‌های نوین آزمایشگاهی در تولید انواع دام‌های اهلی از طریق لقاح آزمایشگاهی، شبیه سازی و مهندسی ژنتیک صورت گرفته است که همگی در نوع خود در منطقه خاورمیانه بی نظیراند، به گونه‌ای که تولد این دو گوساله آخرین حلقه توانمندی تحقیقات کشور در دانش بیوتکنولوژی تولیدمثل حیوانات اهلی محسوب می شود.

در طی سی سال گذشته در جهاد کشاورزی، گام‌های مهمی در راستای بهبود پتانسیل ژنتیکی دام‌های کشور برداشته شده است، اما به زعم همه محققین تولید جنین‌های منجمد سریع‌ترین و بهینه‌ترین روش ارتقای پتانسیل ژنتیکی دام‌های یک کشور است.

در حال حاضر تکنیک تلقیح مصنوعی دام‌ها با اسپرم‌های مرغوب داخلی و خارجی در تمام دامپروری‌های کشور انجام می‌شود. از آنجا که اسپرم تنها نیمی از مشخصات ژنتیکی را به گوساله‌ها منتقل می کند، اصلاح نژاد به این روش یک امر بطئی و مستلزم وجود گاوهای مادر گران قیمت با عیار ژنتیکی بالاست. در حالی‌ که در روش مزبور کل پتانسیل ژنتیکی از طریق جنین های منجمد شده انتقال یافته و نیازی به گاوهای گران قیمت نیست.

دراین پروژه که با همکاری مجتمع کشت و دامپروری فکا وابسته به سازمان تامین اجتماعی به انجام رسیده، ابتدا گاوهای با ارزش ژنتیکی بالا که تولید شیر آنها بالای 18 تن بود شناسایی و تخمک‌های آن ها به دست آمد. در نهایت پس از انجام بلوغ آزمایشگاهی، تخمک‌های مزبور با اسپرم‌های بسیار مرغوب تعین جنسیت شده لقاح یافتند و جنین‌های حاصله در روز هفتم تکوین آزمایشگاهی با استفاده از تکنیک انجماد شیشه ای منجمد شدند تا در زمان‌های مقرر به گاوهای گیرنده کم ارزش انتقال داده شوند.

در فاز اول این پروژه 200 قطعه جنین ماده تولید شد که از این میان 150 جنین منجمد شد و پس از ذوب شدن تعداد 120 قطعه آن در طی یک سال به 100 گاو گیرنده ارزان قیمت منتقل شد که منجر به ایجاد 45 درصد آبستنی اولیه گردید، به گونه‌ای که تولد آبگون و آبگینه اولین مورد این تولدها است و در آینده نزدیک امیدواریم شاهد تولد سایر گوساله‌ها باشیم.

نام های آبگون و آبگینه برگرفته از ماهیت تکنیک انجماد شیشه ای است که در طی آن جنین درون یک قطره شفاف انجمادی قرار می گیرد. به صورتی که هم‌ اکنون تکنیک انتقال جنین‌های منجد در راس برنامه‌های اصلاح نژادی کشور‌های پیشرفته قرار دارد و اگرچه تا کنون کشور ما از وارد کنندگان این تکنولوژی بوده، اما تولد آبگون و آبگینه توسط محققین پژوهشگاه رویان، نماد توانمندی کامل کشور در جهت رفع وابستگی در قلمرو دانش بیوتکنولوژی تولیدمثل است.

تولید جنین‌های منجمد مرغوب تعیین جنسیت شده، در اولولیت برنامه‌های جنین شناسی پژوهشگاه رویان برای ارائه به متقاضیان داخل و خارج از کشور قرار دارد که امیدواریم توسعه این تکنولوژی در کشور موجب تحول صنعت دام شیری کشور شود.»

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منبع :

خبرگزاری مهر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

آشنایی با پژوهشکده رویان

چه خبر از رویانا؟

سلول های بنیادی چه هستند؟ 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.