تبیان، دستیار زندگی
طی سه سال آینده باید سی داروی بیوتکنولوژی ساخته شود و رتبه ایران در آسیا از پنجم به چهارم برسد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تولید 30 داروی بیوتکنولوژی در ایران

سخنرانی دکتر وحید دستجردی، وزیر بهداشت

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، روز یکشنبه 17 بهمن 1389 در دوازدهمین جشنواره ابن ‌سینا که در تالار ابن ‌سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت:

« طی سه سال آینده باید 30 داروی بیوتکنولوژی ساخته شود و رتبه ایران در آسیا از پنجم به چهارم برسد.

‌دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از برترین دانشگاه‌ها در سطح کشور است و باید این دانشگاه برترین دانشگاه در سطح جهان و دنیای اسلام شود.

این دانشگاه با تلاش اعضای هیئت علمی و دانشجویان توانسته است درخشش خوبی را در زمینه تولید علم کسب کند. چند بار رتبه اول شدن این دانشگاه از اهمیت زیادی برخوردار است و مسائل آموزشی و پژوهشی در دانشگاه نشان می‌دهد که دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایی را فراتر از این باید برعهده گیرد و بتواند در جهان اسلام درخشش خوبی داشته باشد و امیدوار هستیم که نقش پررنگی را برای رسیدن به اهداف چشم‌انداز 1404 اخذ و دستیابی به اهداف مان بر عهده داشته باشد.

باید دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه اول در منطقه را کسب کند و فعالیت‌های علمی بزرگی را در آسیا و جهان انجام دهد.هدف وزارت بهداشت فقط آموزش و پژوهش صرف نیست. هدف ما این است که سالم‌ترین مردم منطقه در سال 1404 را داشته باشیم و امیدوار هستیم که با تلاش و کوشش بتوانیم به این هدف بزرگ برسیم.

نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است و بر اساس این نقشه باید به جایگاه مناسبی برسیم. نقشه جامع دانشگاه‌ها بر اساس سند راهبردی و سند توسعه دانشگاه‌ها طراحی شده است.

در زمینه آموزش و پژوهش نیز برنامه‌های زیادی در دانشگاه‌ها اجرا شده است و دانشگاه علوم پزشکی تهران باید به عنوان یک قطب باشد و همه دانشگاه‌ها را در برگیرد.

امیدوار هستیم که اساتید دانشگاه، تلاش‌های زیادی را در این زمینه داشته باشند و بر اساس نقشه جامع سلامت و برنامه پنجم باید برنامه‌ریزی کنیم که در 10 سال آینده رتبه اول در منطقه باشیم.

وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم تلاش‌های زیادی انجام شده است و پیشرفت‌های زیادی در زمینه تولیدات علمی داشته‌ایم، اما راهی که به سوی آینده می‌رود، راهی سخت است.

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در بررسی که داشته است نشان داده که سرعت علمی کشور باید به 11 برابر سرعت متوسط در جهان برسد و سرعت علم در آسیا 4 برابر متوسط دنیا است. اگر همین سرعت را داشته باشیم 17 سال طول می‌کشد تا ما به قدرت اول منطقه برسیم و از اهداف سال 1404 نیز عقب می‌مانیم.

دانشگاه تهران باید همت خود را افزایش دهد و اگر تسریع کنیم در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا به اهداف خود دست پیدا می‌کنیم.

13/7 درصد بودجه پژوهش کشور مربوط به وزارت بهداشت است که با این بودجه اندک، 30 درصد تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده است و این نشان می‌دهد که بودجه کم نیز ما را از رسیدن به اهداف مان باز نمی‌‌دارد. در این راستا باید تولیدات علمی خود را افزایش دهیم.

با تلاش و همت باید سعی کنیم که رتبه خود را ارتقا بخشیم. حدود 320 شبکه تحقیقاتی در کل دانشگاه‌های کشور داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این شبکه‌ها برای بهینه‌سازی خدمات بهداشت و درمان حرکت کنند و با هم‌افزایی شبکه‌های تحقیقاتی باید آموزش و پژوهش را در کشور ارتقا بخشیم. طی 8 ماه، نشریات علمی زیادی گسترش پیدا کرده است. 170 نشریه در کشور داریم که 51 نشریه آن در پایگاه SCP و 24 نشریه آن در نمایه ISI به نمایش گذاشته می‌شود.

در زمینه تولیدات تجهیزات پزشکی نیز به اهداف خود دست پیدا کرده‌ایم، به عنوان مثال دستگاه دیالیز آماده ی ارائه است. در زمینه توزیع داروها نیز به عنوان مثال انواع اینترفرون‌ها را تولید کرده‌ایم که با این اقلام دارویی 150 میلیارد صرفه‌جویی ارزی داریم و هنوز فعالیت‌های ما کوچک است.

حدود 140 دارو با منشاء بیوتکنولوژی در دنیا ساخته می‌شود که این داروها تنها در 12 کشور تولید می‌کنند. در آسیا، پنج کشور این داروها را تولید می‌کنند که ایران پنجمین کشور آسیاست و با تولید 9 داروی دیگر، 250 میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. اگر این داروها تولید نمی‌شدند ما باید پنج برابر هزینه فعلی را هزینه می‌کردیم.

با حمایت معاونت فناوری رئیس جمهوری در حال ساخت 12 داروی بیوتکنولوژی هستیم. این کافی نیست و برنامه‌ریزی کردیم که طی سه سال آینده 30 داروی بیوتکنولوژی را تولید کنیم و بتوانیم رتبه خود را در آسیا از پنجم به چهارم برسانیم.

کارهای بزرگی در زمینه تجهیزات پزشکی انجام شده است و امیدواریم که بتوانیم ساخت دستگاه‌ها را توسعه ببخشیم و در سه سال آینده بتوانیم دستگاه‌هایی را با فناوری بالا بسازیم. از زمانی که فاکتور خونی 7 و 8 را محققان ایرانی ساختند و کارآزمایی آن به پاسخ رسیده است، دستگاه شتاب‌دهنده خطی در حال ساخت است. همچنین دستگاه دیالیز نیز برای ورود به بازار آماده است.

بر اساس برنامه پنج ساله باید 5 دانشگاه برتر مورد حمایت قرار می‌گیرند و برخی از دانشگاه ‌های تیپ 2 و 3 نیز باید مورد حمایت قرار گیرند.»

ورود 5 داروی بیوتکنولوژی در دهه فجر

پیش تر هم دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت اعلام کرده بود:

« پنج داروی جدید بیوتکنولوژی در دهه فجر امسال وارد بازار دارویی کشور می‌شود.

هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تولید 12 دارو با تکنولوژی بالا هستیم که تعدادی از این داروها، دهه فجر به بهره‌برداری خواهد رسید که با ورود این داروها به بازار حدود 250 میلیون دلار ارزبری کاهش خواهد یافت.

این داروها اکنون در مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارند تا عارضه‌ای نداشته و از تاثیرگذاری قابل توجهی برخوردار باشند و پس از تائید معاونت غذا و دارو به بازار می‌آیند.

در جهان 123 داروی بیوتکنولوژی و در ایران هم اکنون 12 داروی بیوتکنولوژی تولید می‌شود.

در زمینه نانوتکنولوژی در منطقه مقام اول را داریم. هدف ما این است تا این رده اولی خود در منطقه را حفظ کنیم و در عین حال در آسیا هم پیشرفت کنیم و امید است در چند سال آینده در زمینه تولید داروهایی با فناوری نانو در آسیا به رده چهارم برسیم.»

گردآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع :

- خبرگزاری فارس

- واحد مرکزی خبر

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط :

استقلال ایران در بیوتکنولوژی دارویی

ایران داروی اینترفرون گاما- 1B نوترکیب ساخت

داروی ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

داروسازان درآرزوی فردایی روشن‌تر

دستاوردهای علمی کشور در سال 87

پیشرفت‌های بهداشتی ایران بعد از سال 57

کارنامه درخشان پیشرفت‌های علمی ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.