تبیان، دستیار زندگی
راه ارتباطی بین نوغان و سناباد و توس در قرن اول و دوم هجری از هر كجا كه می‌گذشت بدون شك پس از مدفون شدن پیكر مطهر امام رضا (ع) در باغ حمیدبن‌قحطبه كه بین نوغان ،‌سناباد و توس واقع بود از كنار مدفن حضرت انتخاب گردید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راسته بازارهای قدیم مشهد

راسته بازارهای قدیم مشهد

راه ارتباطی بین نوغان و سناباد و توس در قرن اول و دوم هجری از هر كجا كه می‌گذشت بدون شك پس از مدفون شدن پیكر مطهر امام رضا (ع) در باغ حمیدبن‌قحطبه كه بین نوغان ،‌سناباد و توس واقع بود از كنار مدفن حضرت انتخاب گردید و این مسیر در طول زمان به صورت یك گذرگاه زیارتی ، تجارتی بنام " بازار " درآمد چون زیارتگاهها همیشه از مراكز تجاری پررونق زمان بوده است می‌توان بازار سناباد توس را از قدیمی‌ترین بازارهای ایران دانست .

این بازاردرطول زمان دستخوش تغییراتی شد و طی سه نوبت به چندین بخش تقسیم گردید. نخستین بار در زمان شاه عباس بزرگ با احداث صحن عتیق رضوی بازارسراسری مشهد به دو پاره تقسیم شد و در دو سوی ضلع شمالی و جنوبی آن صحن واقع گردید. دومین بار در سال 1380 ش با احداث فلكه حضرت بازار سراسری مشهد مجدداً تقسیم شد و این بار با پدیدآمدن رقیب اقتصادی جدیدی به نام خیابان از اعتبار سنتی بازار كاسته شد. سومین مرتبه در سال 1331 ش احداث خیابان خسروی نو سبب جدایی و كوچك شدن بازار سراسری مشهد گردید.

و بالاخره درسال 1353 ش به علت طرح توسعه اطراف فلكه حضرت قسمت‌های مركزی بازارباستانی مشهد تخریب ، تسطیح و برای تلطیف هوا به فضای سبز تبدیل گردید و در پی آن در بعد از انقلاب باقی مانده بازار قدیم مشهد با ادامه طرح توسعه تماماً از بین رفت . در واقع قبل از احداث بالا خیابان در زمان شاه عباس بازار باستانی مشهد تنها راه ارتباطی و معبر وسیع بین محله قدیم نوغان و محله جدید و اعیان نشین چهارباغ بود.


منبع :تاریخ مشهد الرضاعلیه‌السلام، مولف : احمد ماهوان ، چاپ‌اول مهر83 ص 408

بخش حریم رضوی