• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • ژانرنویسی مد شده است
  • منیرالدین بیروتی می‌گوید: ژانرنویسی مانند چیزهای دیگری که در ادبیات مد می‌شود، مد شده و از درون نجوشیده است.
  • ژانرنویسی مضر است
  • علیرضا محمودی ایرانمهر با بیان این‌که به نوشتن در ژانر مشخص خوشبین نیست و آن را مضر می‌داند، می‌گوید: احساس می‌کنم این عمل با روح ادبیات و آن‌چه از ادبیات می‌شناسیم، هماهنگ نیست.
  • نسبت ادبیات کودک ایران با بازار جهانی
  • نویسنده «قصه‌های مجید» همزمان با روزجهانی کودک و نوجوان از مصائب و دست‌اندازهای جهانی‌شدن ادبیات کودک ایران و لزوم تغییر نگاه نویسندگان ایرانی می‌گوید.
  • ادبیات دفاع مقدس مهجور مانده است
  • محمود اکرامی‌فر با بیان این‌که ادبیات غنی‌ای در حوزه دفاع مقدس داریم، می‌گوید: ادبیات دفاع مقدس به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شود و به همین دلیل کمتر شناخته شده و مهجور مانده است.
  • فقدان طرح و برنامه، مشکل اصلی ادبیات معاصر
  • سید‌مهدی شجاعی می‌گوید: اما آنچه که موجب نگرانی است، سنت‌های سیئه و فسادی است که در این منطقه ریشه دوانده و عمق و گسترش پیدا کرده است. خط مشی وزرای قبلی این بود که روزگار بگذرانند و خودشان را به نوعی درگیر نکنند.
  • ادبیات تفنن نیست
  • عبدالجبار کاکایی می گوید: ادبیات تفنن نیست؛ ادبیات دغدغه و زندگی است.
  • شعر جوان شعر متعهدی است
  • سید اکبر میرجعفری با تاکید بر اینکه جسارت و نوآوری در هر هنری مخصوص جوانان است، شعر جوان را شعری متعهد و با مسئولیت دانست.
  • حال من دست خودم نیست
  • عبدالجبار کاکایی ضمن ارائه توضیحاتی درباره اثر جدید خود، عامل بی رونقی بازار نشر کتاب های شعر را، کیفیت پایین محتوای آثار تولید شده و نزول جایگاه تفکر نزد شاعران دانست.
  • همراه با «روغن نهنگ» یوجین اونیل
  • داستان نمایش در گرم ترین ساعت یک روز، یعنی از یک بعدازظهر شروع می شود.در فضایی سرشار از انجماد که یادآور مرگ و در یک قدمی بلعیدن شخصیت هایش است.
  • «شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش
  • هدایت الله بهبودی در مراسم گرامیداشت خود درباره کتاب «شرح اسم» که زندگی و زمانه رهبر انقلاب از تولد تا پس از پیروزی انقلاب رادر بر می گیرد می گوید: «شرح اسم» مدیون قهرمان خود است نه نویسنده اش.
  • کتاب قرآن پژوهی در نیم قرن اخیر را می نویسم
  • بهاء الدین خرمشاهی می گوید:در آینده نزدیک کتابی درباره شکوفایی پژوهش های قرآنی و قرآن پژوهی در 50 سال اخیر ایران، می نویسم که نگویند فقط آن را به دوران انقلاب اسلامی نسبت داده ام.
  • کتابشناسی آیت الله هاشمی رفسنجانی
  • کتاب زندگی و زمانه آیت الله هاشمی رفسنجانی، از آخرین کتاب هایی است که درباره این شخصیت دینی و سیاسی کشور نوشته شده و اردیبهشت امسال با حضور وی و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب رونمایی شد.
  • جنگ برای گلعلی بابایی تمام نشده
  • مدیر دفتر ادبیات پایداری حوزه هنری می گوید: گلعلی بابایی جنگ را درک کرده و برای همین رهایش نکرده است. جنگ برای بابایی تمام نشده، تنها شکلش عوض شده است.
  • انتشار زندگی نامه طیب حاج رضایی
  • کتاب «رادمرد» که با زبانی ساده و روان به زندگی سیاسی و اجتماعی شهید طیب حاج رضایی می پردازد توسط موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
  • نمایشنامه نویسی، کار خلاقه ای است
  • محمدرضا خاکی دانش آموخته تئاتر و دارای دکتری از دانشگاه سوربن فرانسه و عضو هیات علمی و مدیرگروه بازیگری و کارگردانی دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس درباره ی این موضوع که آیا می توان نمایشنامه نویس از طریق دانشگاه برای نسل های بعد تربیت کرد چنین می گوید:
  • ادبیاتی با ریشه مقاومت
  • گنجینه ارزشمند زبان فارسی در دو بستر نظم و نثر نوشته شده است؛ ادبیاتی که با پشتوانه ای غنی از اندیشه ها، باورها و اعتقادات گذشتگان ما سرچشمه گرفته است. مقاومت و پایداری همواره در تاریخ ادبیات بخش عمده ای را به خود اختصاص داده است؛ از اثر سترگ فردوسی گرفته
  • کپی برداری نیما از اشعار ناتل خانلری
  • محمدرضا شفیعی کدکنی می گوید: نیما با یادداشت های روزانه اش به ما ثابت کرده که در رعایت «حق و حقیقت» چندان هم «عادل و معصوم» نبوده و برخی اشعارش را پس از خوانش اشعار ناتل خانلری سروده است.
  • ادبیات دور از جنگ
  • در این مقاله به طور موجز دسته بندی داستان های مرتبط با جنگ ذكر می شود. هدف این است كه خواننده از رویكردهای مختلف نویسندگان مطلع شود و بداند كه ادبیات جنگ فقط به عرصه جبهه خلاصه نمی شود و می توان جنگ را به لحاظ كلیت معنایى در شكل های متنوع داستانی بازنمای
  • در بیان توانایی و پویایی زبان فارسی
  • آیا زبان فارسی توانایی و پویایی لازم برای همگام شدن با تغییرات سریع روزگار ما را ندارد؟ این توانایی تا چه حد و حدودی و چگونه است؟ چگونه می توان از ظرفیت های نهفته در زبان فارسی برای پویایی بیشتر آن استفاده کرد؟ آیا دلیل استفاده کردن از همه واژه ها و اصطلا
  • کسانی که در گور به شهرت رسیدند
  • شاید دردناک باشد که در طول زندگی تمام تلاشت را برای خلق آثار ماندگار انجام بدهی و به جایی نرسی اما پس از این که مرگ به سراغت آمد به تحسین آثارت بپردازند و مجبور باشی در دنیایی دیگر از شهرت خود لذت ببری!
  • دنیای نویسندگی اورهان پاموک
  • «اورهان پاموک» در سال 1952 در استانبول متولد شد، شهری که هنوز هم در آن زندگی می کند. خانواده او در جریان راه اندازی راه آهن در اولین روزهای تشکیل جمهوری ترکیه به مال و منالی رسیدند و پاموک را به کالج «رابرت» فرستادند، دانشگاهی که فرزندان طبقه روشنفکر جامع
  • یک اثر را چندبار باید به فارسی برگرداند؟
  • «ناچار تکرار می کنم که از هر اثری فقط یک ترجمه ایده آل وجود دارد و تلاش مترجمان ثانوی باید در جهت دست یافتن به این کمال مطلوب شکل بگیرد نه ترجمه هرچند یک بار به قصد به روز درآوردن زبان ترجمه ها، زیرا چه بسا که وفاداری متن اصلی ایجاب کند که زبان ترجمه حتی
  • باید از کتاب نخوانها ترسید
  • این روزها چشم و گوش ما پر است از این گلایه که ایرانیان کم کتاب می خوانند و پاسخ ها از جمله این است: ایرانیان مردمانی شفاهی اند، بیشتر می گویند و می شنوند تا بنویسند و بخوانند. به بهانه حضور میلیونی مردم ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب با یکی از نویسندگا
  • لذت چشیدنِ نوشتن
  • با آموختن نوشتن، به خصوص به نسل جوان و چشاندن لذت آن، می توان راه و بیراه را به آنان نشان داد.
  • تولستوی منتقد یا رمان نویس؟
  • نوابغ در رشته های مختلف دانش و هنر گاهی دست نیافتنی می شوند و صدالبته که نبوغ آن ها با ممارست و تلاششان به نتیجه می رسد.نوابغ معمولاً در سال های پایانی زندگی شان دست به کارهایی می زنند یا حرف هایی می زنند که با کل سلوکشان در طول زندگی منافات دارد.
  • نگاهی بر مفهوم مخاطب
  • مفهوم مخاطب در تعریفی ساده به دریافت کنندگان و گیرندگان پیام ارتباطی از منبع که تحت تأثیر فرستنده است اشاره دارد. اما با عمیق تر شدن هرچه بیشتر در این مفهوم است که متوجه می شویم که علارغم کاربرد عامیانه اش، مخاطب مفهومی انتزاعی و سوال برانگیز است.
  • ادبیات اقناعی
  • زبان به صورت کلی از کلمات و عباراتی تشکیل شده است که تداعی کننده ی ادراکات خاصی در مخاطبان یک فرهنگ است.
  • روزنامه هایی با جای خالی داستان
  • چاپ داستان چه به صورت دنباله دار یا تک داستان در جراید و مجلات و روزنامه های پرشمار در اکثر کشورهای صاحب ادب و در تاریخ ادبیات سابقه ای طولانی داشته تا جایی که اکثر نویسندگان مشهور چه در آغاز نویسندگی یا در دوران شهرت از آن استقبال نموده اند.
  • انسان همیشه در پی داشتن اسوه است
  • محمد رضا سنگری در نشست خبری فراخوان ادبی «آزاد مثل آزاده» هدف از برگزاری این همایش را آموزش سبک زندگی آزادگان به کودک و نوجوان در قالب شعر، داستان، نمایشنامه و خاطره دانست.