تبیان، دستیار زندگی
تئاتر یکی از جلوه های هنری جهان امروز است که طرفداران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. آنچه دارای اهمیت است و باید در تمام تئاترهای اجرایی در کشور رعایت بشود توجه به مسائل شرعی و دینی این برنامه ها است درست چیزی که امروز رعایت نمی شود همان طور که مطلع ه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تئاتر جنسی و دردسرآقای وزیر


یکی از مهم ترین اخباری که در ماه اخیر در حوزه رسانه مطرح شد اجرای نمایشی بود که مظاهر شرعی در آن رعایت نشده بود. در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توضیح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه شدند و رئیس قوه قضائیه بر پیگیری حقوقی این تخلف تاکید کردند.


هداگابلر

تئاتر یکی از جلوه های هنری جهان امروز است که طرفداران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. آنچه دارای اهمیت است و باید در تمام تئاترهای اجرایی در کشور رعایت بشود توجه به مسائل شرعی و دینی این برنامه ها است درست چیزی که امروز رعایت نمی شود همان طور که مطلع هستید اندکی قبل نمایش تئاتری با مضامین غیراخلاقی در مجموعه تئاتر شهر به نمایش درآمد و باعث جریحه دار شدن احساسات مذهبی مردم شد.

در پی اجرا شدن چنین برنامه ای عده ای از مردم برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی از ریاست ارزیابی مرکز هنرهای نمایشی به عنوان شخصیت حقوقی و کارگردان این تئاتر به عنوان شخصیت حقیقی شکایت بعمل آوردند.

طبق مواد 638 و 639 قانون مجازات اسلامی هر کس در اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند و یا این که عملی انجام دهد که عفت عمومی را جریحه دار کند مستحق مجازات است به استناد این مواد شکواییه ای تنظیم و متن آن در جراید و خبرگزاریها منتشر شد.

واقعاً جای تأسف دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد بجای اینکه خود از معترضان پخش این تئاتر باشد به توجیه مسئله بپردازد و تخلفات این تئاتر را امری طبیعی دانسته و به حساب پخش زنده آن بگذارد.

با توجه به این شکوائیه دادستان تهران به عنوان مدعی العموم، کارگردان و عوامل اجرایی این تئاتر را برای اخذ توضیحات احضار کرد و رئیس قوه قضائیه نیز در این رابطه واکنش نشان دادند و فرمودند «قابل قبول نیست که در پایتخت کشور اسلامی ما برخی با شعار هنر ارزش های دینی را مورد هجمه قرار دهند. هجوم فرهنگی کم از هجوم فیزیکی ندارد. صحنه هایی خلق کنند که هر مسلمان متعهدی را بیازارد ما از دستگاه های اجرایی گلایه داریم که چرا به وظیفه ذاتی خودشان عمل نمی کنند ایشان همچنین با بیان این که مجوز دادن به تئاترها و فیلم های این گونه خلاف قوانین و خلاف وظایف دستگاه های متولی است تاکید کرد: واضح است در خلاء نظارت دستگاه های اجرایی قوه قضائیه به وظیفه قانونی خود عمل کند» واکنش رئیس قوه قضائیه کاملاً به جا و پسندیده بود اما جای تعجب دارد  وقتی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور دفاع از این برنامه ها اظهار می کند «اگر در این میان گاه موردی هم وجود داشته باشد تذکر داده شده توبیخ می شوند یا به گونه ای از طریق راه کارهای قانونی پیگیری می شوند اما نباید اگر اشتباهی رخ می دهد این اشتباه در بالاترین سطوح مملکتی مطرح و منعکس شود این جزو طبیعت تئاتر است و از آنجا که تئاتر یک برنامه زنده است ممکن است در اجرای آن تخلفاتی صورت بگیرد و برخلاف آن چه که به آن مجوز داده شده بود، اجرا شود که در چنین مواردی به گردانندگان آن نمایش تذکر داده می شود. در مورد این تئاتر کمی اغراق شده و به همین دلیل ما سی دی های این نمایش را آماده کرده و در اختیار نمایندگان دادستانی و نمایندگان مجلس قرار دادیم تا خود آنها بررسی کنند» واقعاً جای تأسف دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد بجای اینکه خود از معترضان پخش این تئاتر باشد به توجیه مسئله بپردازد و تخلفات این تئاتر را امری طبیعی دانسته و به حساب پخش زنده آن بگذارد.

مجوز دادن به تئاترها و فیلم های این گونه خلاف قوانین و خلاف وظایف دستگاه های متولی است و واضح است در خلاء نظارت دستگاه های اجرایی قوه قضائیه به وظیفه قانونی خود عمل کند

طبق اخبار منتشر شده چندی پیش ده نفر از نمایندگان مجلس در یک تذکر کتبی مشترک به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل صدور مجوز برای اجرای تئاتر «هدا گابلر» توضیح خواستند این نمایندگان اگر از توضیحات وی اقناع نشوند مراحل سوال از وزیر و استیضاح در پیش روی خواهد بود.

اکنون اجرای این نمایش فعلاً متوقف شده است که این مطلب هم توضیح متصدیان امر در وزارت ارشاد را می طلبد باید دید آیا این توقف دائمی است یا اینکه موقتاً به دلیل جنجال های به وجود آمده به حالت تعویق درآمده است.

نتیجه:

اگرچه تعداد مخاطبان تئاتر به نسبت دوستداران سینما نیست اما دقت در پیامی که به مخاطبان القا می شود یکی از ضروریات اجرای یک تئاتر موفق است. تئاتر ابزاری است که اگر از آن به درستی استفاده شود می تواند تاثیر مناسبی در فرهنگ سازی میان مخاطبان خود داشته باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری تئاتر است و هر برنامه ای که قرار باشد در سالن های تئاتری مجاز کشور به اجرا درآید باید از این وزارتخانه مجوز دریافت کند.

برای اعطای مجوز به یک تئاتر ابتدا باید محتوای آن مورد بررسی قرار گیرد و اصول شرعی و دینی در این برنامه ها رعایت شده باشد اگر مسئولان امر در هنگام اعطای مجوز به چنین برنامه هایی دقت لازم را به خرج دهند و هنگام اجرای نمایش نیز نظارت کافی وجود داشته باشد دیگر شاهد چنین مسائلی در کشور نخواهیم بود.

ندا پاکنهاد

بخش ارتباطات تبیان