تبیان، دستیار زندگی
اصولا یک جشنواره فیلم فجر است و هزار حاشیه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدیان: مردم رایشان را به صندوق نیاندازند

گزارش تبیان از حاشیه های دومین روز جشنواره فیلم فجر

حاشیه های روز دوم جشنواره فیلم فجر


اصولا یک جشنواره فیلم فجر است و هزار حاشیه. حاشیه هایی که گه گاه از متن جشنواره هم جلو می زنند. خبرنگارانی که در سالن مرکزی جشنواره در برج میلاد حاضر می شوند هم از صبح تا شب در کنار این طرف و آنطرف دویدن های بسیار نیم نگاهی هم به حاشیه ها دارند.


* رفتار نامناسب با عکاس ها

بعد از ظهر روز دوم برگزاری جشنواره در سالن برج میلاد كه به اصحاب رسانه و منتقدین و هنرمندان اختصاص یافته است ماموران ورودی به سالن اصلی به هنگام نمایش یکی از فیلم های بعدازظهر از ورود عکاسان جلوگیری کردند. این برخورد به شدت موجب ناراحتی عکاسان شد. آنها نیز پس از این برخورد، دسته جمعی با جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی جشنواره بیست و نهم صحبت کردند و گویا او مشکل عکاسان را حل نموده است.

مسعود احمدیان دبیر جرایی جشنواره  گفته است که به نظر ما همه فیلم های راه یافته به مسابقه در بخش های مختلف خوب بوده است و البته مردم می توانند نظر دیگری داشته باشند! و رایشان را به صندوق نیندازند.  می توان گفت كه تقریبا به این دیگر نظر سنجی گفته نمی شد.

* جشنواره فیلم با طعم بازی

گوشه محوطه مرکز همایش های برج میلاد چند غرفه تعبیه شده که یکی از این غرفه ها به بنیاد ملی بازی های رایانه ای اختصاص یافته است. با اینکه این غرفه خیلی در معرض دید نیست اما استقبال بسیار خوبی از آن می شود. البته اینکه بنیاد ملی بازی های رایانه ای چه ربطی به جشنواره بین المللی فیلم فجر دارد خیلی معلوم نیست.

* روز دوم نیز سالن برج میلاد شاهد حضور هنرمندان بسیار و چند چهره شاخص سینمایی بود. از جمله این چهره ها می توان به فرخ نعمتی، پژمان بازغی، تینا پاكروان، امیر آقایی، رضا عطاران، آنا نعمتی، فرزاد حسنی، رضا درستکار، مهدی فیوضی، مسعود فراستی، علیرضا گكالی نژاد، امیر پوریا، امیر شهاب رضویان، غلامرضا موسوی، شاهپور پور امین، گلاب آدینه، اقشین هاشمی، حبیب رضایی، مهدی هاشمی، کامران تفتی، شفیع آقامحمدیان، ستاره اسكندری، لیلا بلوكات و خاطره اسدی اشاره كرد.

* صدا و و تصویر همچنان بزرگترین مشکل سالن مرکزی است

صدای نامناسب سالن نمایش برج میلاد، روز اول صدای دو کارگردان زن فیلم های «سوت پایان» و «آیینه های روبرو» را در آورده بود. اما روز دوم هم این مشكل ادامه داشت. ابتدای صبح روز دوم که فیلم ویدئویی «عاشقانه ای برای سرباز وظیفه رحمت» نمایش داده شد، باز هم مشکلات تصویر توی ذوق زد؛ چرا که کادر بندی نامناسب تصویر گاهی اوقات بازیگران را روی پرده قیچی می کرد. مدیر صدابرداری «برف روی شیروانی» هم از صدای ضعیف فیلمش در سالن مركزی جشنواره انتقاد کرد تا تنها طی دو روز اکثر فیلم ها به این مسئله معترض شوند. باید دید كه آیا  تا پایان جشنواره این مسئله حل می شود، یا خیر.

* بعد از دو روز از گذشتن افتتاحیه برنامه ها هنوز تغییر می کنند

اولین فیلم سینمایی حمید فرخ نژاد با نام «سفر سرخ» که قرار بود در سانس اول امروز دوشنبه نمایش داده شود جای خود را به قصه های «داود و قمری» به کارگردانی آیدا پناهنده داد. گفته می شود دلیل این جابجایی آماده نشدن فیلم فرخ نژاد است و این فیلم در روزهای آینده نمایش داده خواهد شد. البته سینما بهمن هم دیروز طی اطلاعیه ای از نمایش فیلم «شرط اول» به جای «ورود زنده ها ممنوع» خبر داده بود.

* فیلم ها یا خوب، یا بسیار خوب یا عالی!

ایسنا گزارش داده است که امسال هم مانند سال گذشته در فرم نظرسنجی مردمی فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران تنها سه گزینه خوب، خیلی خوب و عالی گنجانده شده است و اصولا بینندگان نمی توانند گزینه های متوسط و ضعیف را انتخاب کنند.

مسعود احمدیان دبیر اجرایی جشنواره هم در این رابطه گفته است که به نظر ما همه فیلم های راه یافته به مسابقه در بخش های مختلف خوب بوده است و البته مردم می توانند نظر دیگری داشته باشند! و رایشان را به صندوق نیندازند. در كل می توان گفت كه تقریبا به این دیگر نظر سنجی گفته نمی شد.

* میرزاخانی سال آینده رئیس جشنواره ها یا مدیر فارابی؟

سایت خبری تحلیلی خبرآنلاین گزارش داده که طی شنیده هایش هاشم میرزاخانی قائم مقام فعلی سازمان جشنواره ها، سال آینده یا ریاست سازمان جشنواره ها را بر عهده می گیرد و یا بر صندلی مدیریت بنیاد سینمایی فارابی تکیه خواهد زد.

* باز هم تغییر برنامه

روابط عمومی جشنواره فیلم فجر روز دوم جشنواره اعلام کرد که نظر به استقبال فیلمسازان برای حضور آثارشان در جدول نمایش فیلم های مرکز همایش های برج میلاد و درخواست اصحاب رسانه یک سانس به سانس های جشنواه در برج میلاد اضافه شده است و به همین دلیل اختتامیه جشنواه از 26 بهمن به 27 بهمن منتقل شد.

در سومین روز جشنواره فیلم فجر در سالن نمایش برج میلاد امروز فیلم های، «داود و قمری»  به کارگردانی آیدا پناهنده ساعت 10 صبح، «سیزده 59» به کارگردانی سامان سالور ساعت 13، «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی ساعت 15:30، «ورود آقایان ممنوع» به کارگردانی رامبد جوان 18:30 ، «آفریقا» به کارگردانی هومن سیدی برای سانس 21:30 و «مرهم» علیرضا داود نژاد برای سانس ششم و ساعت 23:45 برنامه ریزی شده است.


سید طه مهدیان

بخش سینما وتلویزیون تبیان