تبیان، دستیار زندگی
«سوت پایان» نیكی كریمی آخرین فیلم روز اول بود كه سالن مركزی جشنواره فیلم فجر (بهمن 1389) برای منتقدان و اصحاب رسانه نمایش می داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«سوت پایان» نیكی كریمی

«سوت پایان» نیكی كریمی

«سوت پایان» نیكی كریمی آخرین فیلم روز اول بود كه سالن مركزی جشنواره فیلم فجر (بهمن 1389) برای منتقدان و اصحاب رسانه نمایش می داد. محوطه سالن همایش های برج میلاد از حدود یك ساعت قبل از سینماگران و اصحاب رسانه پر شده بود. هنرمندان بسیاری هم برای دیدن فیلم آمده بودند؛ از علی معلم گرفته تا رضا عطاران. از فرزاد حسنی تا احسان علیخانی. «سوت پایان» راس ساعت 21:30 به نمایش در آمد و همه حاضرین به نمایش سومین فیلم نیكی كریمی نشستند. سالن تقریبا از جمعیت پر شده است. اما باز هم «صدا» بزرگترین مشكل فیلم است. از آنجایی كه هر دو بازیگر اصلی فیلم –نیكی كریمی و شهاب حسینی- تن صدای پایینی دارند، تقریبا 20 دقیقه اول 50 درصد دیالوگ ها را نشنیدم. حدود ساعت 10 ولوم تقریبا دوبرابر شد و علی رغم كیفیت بیش از حد پایین صدا كه در فیلم های قبل هم مشاهده شد و حتی صدای كارگردان «آیینه های روبرو» را هم در اورد دیالوگ ها كمی شنیدنی تر شد. البته داستان مشكلات صدا و تصویر نمایش فیلم ها در سالن مركزی جشنواره در برج میلاد عمده ترین مسئله ای است كه سینماگران حاضر به آن انتقاد دارند.

به نظر می رسد كریمی كه جزو بازیگران چهره سینمای ایران در چند سال گذشته به حساب می آید قصد دارد حضور خود را به صورت پررنگ تر در نقش فیلمنامه نویس و كارگردان مطرح كند. هر چند او نشان داده كه در این زمینه استعداد هم دارد اما امیدواریم با ارائه ی آثاری قوی تر بتواند این مسیر را ادامه داده و این فیلم سوت پایانی برای کارگردانی او نباشد

در «سوت پایان» شهاب حسینی و نیكی كریمی زن و شوهر مستند سازی هستند كه یكی برای تلویزیون می سازد و اصطلاحا سارا (نیكی كریمی) به او سری دوز می گوید و دیگری مستقل كار می كند. سامان (شهاب حسینی) برای فیلم جدیدش دنبال سرمایه گذار می گردد كه مجبور می شود پلانی از فیلمی كه قبلا تمام كرده بود را دوباره فیلمبرداری كند و این كار را به همسرش سارا می سپرد. اما بازیگری كه باید پلان خراب شده را دوباره بازی كند تصادف كرده و در بستر بیماری است. سارا پس از پیگیری های بسیار متوجه می شود كه بازیگرش دچار مشكلات خانوادگی بسیاری است و مادرش در شرف اعدام قرار دارد. سارا تا پایان فیلم به دنبال حل مشكل این دختر و مادرش است....

داستان فیلم در همین سه چهار خط می گنجد و زمان یك ساعت و سی دقیقه ای فیلم بیشتر به حركت دوربین پشت سر نیكی كریمی در خیابان ها اختصاص یافته است. یكی از بینندگان این فیلم در سالن برج میلاد می گوید:‌ «گویا نیكی كریمی می خواهد با این فیلم صرفا كاراكتر سارا، نوع بازی و كارگردانی اش را به نمایش بگذارد.»

در كل می توان گفت كه «سوت پایان» ارزش تجاری خاصی ندارد و این مطلب در سخنان خود كریمی اشاره شده است‌:‌ «این فیلم دكوپاژ متعارف سینمای ایران را ندارد. سوژه تجاری هم ندارد و در ادامه فیلمهای خودم و علاقه شخصی‌ام ساخته شده كه امیدوارم اكران شود ».

نكته ای كه می توان درباره این فیلم اشاره كرد این است كه، حضور بازیگرانی چون شهاب حسینی یا آتیلا پسیانی بیشتر شبیه دكور فیلم است. چرا كه شهاب حسینی در این فیلم شاید حدود 15 دقیقه و شاید هم كمتر بازی كرده و آتیلا پسیانی نیز تنها در یك صحنه روی پرده حاضر می شود و دیالوگ هایش شاید به یك پاراگراف معمولی هم نرسد.

پس از پایان این فیلم دقایقی را به صحبت با دو سه نفر از خبرنگاران حاضر در سالن نمایش گذراندم. وقتی از یکی از خبرنگاران درباره «سوت پایان» می پرسم لبی كج می كند و می گوید:‌«فكر می كردم فیلم بهتری باشد. البته این فیلم از ساخته های قبلی نیكی كریمی قوی تر بود اما در كل به نظرم به هیچ وجه فیلم شاخصی نبود.»

دیگری كه گویی از این فیلم بسیار شاكی است می گوید: «حیف وقتمان كه تا 12 شب برای دیدن این فیلم گذاشتیم. ما هر روز اینجا خیلی خسته می شویم و امیدوار بودیم كه در پایان روز یك فیلم تمام عیار ببینیم. اما این اثر به هیچ وجه اینگونه نبود».

همکار دیگری هم نقطه ضعف نیكی كریمی در فیلم جدیدش را استفاده ضعیف از تكنیك ها می داند و بیان می كند: «به نظر من سوت پایان فیلم بدی نبود. حداقل باید بگویم برای كارهای اول خانم كریمی بد نبود. اما حركت های دوربین و لرزش های آن واقعا جای بحث داشت. اما در كل به نظرم خانم كریمی در كارگردانی آینده خوبی دارد».

در هر صورت نیكی كریمی سومین فیلم خود را نیز كارگردانی كرد. به نظر می رسد كریمی كه جزو بازیگران چهره سینمای ایران در چند سال گذشته به حساب می آید قصد دارد حضور خود را به صورت پررنگ تر در نقش فیلمنامه نویس و كارگردان مطرح كند. هر چند او نشان داده كه در این زمینه استعداد هم دارد اما امیدواریم با ارائه ی آثاری قوی تر بتواند این مسیر را ادامه داده و این فیلم سوت پایانی برای کارگردانی نباشد.

بازیگران «سوت پایان» نیكی كریمی، شهاب حسینی، اشكان خطیبی، هستی مهدوی‌فر، غزاله رشیدی، نادر فلاح و آتیلا پسیانی هستند.

عوامل‌ پروژه سینمایی «سوت پایان» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: نیکی کریمی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: سپهر میکائیلیان، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی، صدابردار: نظام‌الدین کیایی، تدوین: مستانه مهاجر، طراح صحنه و لباس: سارا سمیعی، طراح چهره‌پردازی: سودابه خسروی، مدیر تولید: مجتبی متولی، عكاس: احمدرضا شجاعی، فیلمبردار ‌پشت‌صحنه: هومن قدرت‌نما، مشاور رسانه‌ای: مینا اكبری ،تهیه‌کننده: جهانگیر کوثری و سرمایه‌گذار: نیكی كریمی .

سید طه مهدیان

بخش سینما و تلویزیون تبیان