تبیان، دستیار زندگی
گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که در جایی یا در مواجه با کسی، نمی‌دانیم چه رفتاری انجام دهیم که مناسب و درست باشد. یک انسان عاقل می‌داند که بی‌اعتنایی به احساسات دیگران...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آدابی برای ارتباط بهتر

آداب معاشرت


گاهی وقت‌ها پیش می‌آید که در جایی یا در مواجه با کسی، نمی‌دانیم چه رفتاری انجام دهیم که مناسب و درست باشد. یک انسان عاقل می‌داند که بی‌اعتنایی به احساسات دیگران، کاری زشت و ناپسند است و سرچشمه بسیاری از مشکلات روزمره می‌شود.آداب معاشرت، آدابی است که برای رعایت احوال دیگران و ابراز محبت به‌وجود آمده است.


در مقاله ی قبل با عنوان " واجب تر از نان شب " راجع به لزوم یادگیری آداب معشرت در زندگی صحبت کردیم و در این مطلب به برخی از اصول آداب معاشرت مخصوصا در فرهنگ ایران می پردازیم.

مهرورزی

در دنیایی که آدم‌ها بیشتر به فکر تامین مادیات هستند و کمتر به روابط عاطفی و انسانی می‌پردازند، بسیاری از مردم  دچار تنهایی و افسردگی شده و روابط  انسانی ضعیف‌تر و سطحی‌تر گشته‌اند. روابط خانوادگی، گرمی گذشته را از دست داده و بزرگتر‌ها احترام و جایگاه مناسب گذشته را ندارند. در چنین شرایطی مهرورزی و محبت به دیگران باعث شادابی و نشاط در جامعه و سلامت انسان‌ها می‌گردد.

اوج خرد و خردورزی  پس از دینداری، مهربانی و محبت و خیرخواهی نسبت به دیگران است.

گاه می‌توانیم با کمی از خود گذشتگی و چشم ‌پوشی از مسائل جزئی و کم ‌اهمیت، همراه خوبی در خوشی‌ ها یا مشکلات دیگران باشیم و به عنوان همراهی خوب از طرف دیگران برگزیده شویم. مردمانی این چنین، هرگز در زندگی تنها نمی ‌مانند.

گاه می‌توانیم با کمی از خود گذشتگی و چشم ‌پوشی از مسائل جزئی و کم ‌اهمیت، همراه خوبی در خوشی‌ ها یا مشکلات دیگران باشیم و به عنوان همراهی خوب از طرف دیگران برگزیده شویم. مردمانی این چنین، هرگز در زندگی تنها نمی ‌مانند.

مهارت ‌های یک ارتباط خوب

آنچه مسلم است معاشرت با دیگران و به دست آوردن روابط خوب به آسانی به دست نمی‌آید. این مسئله در مورد انواع معاشرت‌ها، اعم از معاشرت‌های خانوادگی و دوستانه و معاشرت‌های آیینی و شهروندی، صدق می‌کند. برای به دست‌آوردن یک رابطه‌ی خوب باید تلاش کرد و یادگیری مهارت‌هایی که مفید هستند، می‌تواند یاری گرمان در رسیدن به هدف باشد.

آداب معاشرت

از جمله ‌ی این مهارت ‌ها می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مشخص کردن هدف خود در رابطه.

2- ارزیابی میزان رضایت خود،

3- ارزیابی انتظارات خود،

4- تمرین تحمل کردن،

5- ایجاد تعادل بین اعمال مثبت و منفی طرف مقابل،

6- غلبه بر حسادت،

7- خوش‌بین بودن در قضاوت نسبت به دیگران.

8- اجتناب از سرزنش کردن و تفکر منفی.

سلام، اولین واژه‌ی ادب

سلام، چراغ سبز آشنایی است. وقتی دو نفر به هم می‌رسند، نگاه ‌ها که به هم می‌افتد، چهره‌ ها که رو در رو قرار می‌گیرد، نخستین علامت صداقت و مودت، " سلام دادن " است و در پی آن، دست دادن و " مصافحه " . بنابراین سلام دادن، از اصول تحکیم پیوندهای اجتماعی است.

مفهوم سلام

سلام، اطمینان دادن به طرف مقابل است که: هم سلامتی و تندرستی تو را خواستارم، هم از جانب من آسوده باش و مطمئن، که گزندی به تو نخواهد رسید. من خیرخواه تو هستم، نه بدخواه و کینه‏ورز و دشمن. نیز نوعی درود و تحیّت اسلامی است که دو مسلمان به هم می‏گویند. این معنای شعار اسلامی سلام است.

دست دادن و دست هم را صادقانه به گرمی فشردن، نشان دیگری از محبت و صمیمیت و خیرخواهی است. دلها را به هم نزدیکتر و محبتها را بیشتر می‏سازد. تماس دو دست، قلبها را نیز به هم نزدیکتر می‏کند، اگر منافقانه و دروغ و فریب نباشد!

پیامبر اکرم(ص) نیز فرمود:

هرگاه یکدیگر را دیدار کردید، با «سلام» و «دست دادن» با هم دیدار کنید.(سفینة البحار. ج1، ص465)

فرآوری: ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان 


منابع:

کتاب آداب معاشرت - نویسندگان: میرجمهری و ادیبی

گفتمان قرآنی

* مقالات مرتبط:

چشم هاچه می گویند

ارتباط هنرمندانه

احتیاط درمهمانی دادن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.