تبیان، دستیار زندگی
محمد نوری یا همان محمد هدایت نوری، اول دی‌ماه سال 1308 در تهران به دنیا آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه محمد نوری

جایزه محمد نوری


محمد نوری یا همان محمد هدایت نوری، اول دی‌ماه سال 1308 در تهران به دنیا آمد. او از جمله خوانندگانی بود که تنها به دلیل صدا و سبک آوازش مورد توجه قرار نداشت. نوری خواننده فرهیخته‌ای بود که خصوصیات ارزشمند اخلاقی، او را در جایگاهی خاص قرار داده بود. نوری در کنار تحصیل در رشته ادبیات زبان انگلیسی و رشته نمایش، آواز ایرانی را نزد اسماعیل مهرتاش آموخت. ویژگی مهم آوازهای محمد نوری آن است که او اشعار ترانه‌های فلکوریک را بر روی نغمه‌های روز خارجی می‌خواند و آرام آرام به شیوه‌ای در آواز دست یافت که خاص خود او بود. آوازهای این استاد، طی پنج دهه، درمیان سه نسل، شأن و اعتبار ویژه‌ای کسب کرده‌است. اجرای بیش از سیصد قطعه آوازی و تقریر و ترجمه مقالات مرتبط با موسیقی و سرودن ترانه از جمله کارهای این هنرمند است. او در آخرین سال‌های عمر اجراهایی به نفع بیماران خاص داشت و خود نیز به دلیل ابتلا به سرطان مغز استخوان 9 مرداد ماه سال جاری از دنیا رفت.


آواز عشق

اگرچه اوج فعالیت‌های نوری در دهه پنجاه بوده اما بسیاری از علاقمندان به موسیقی ایرانی در نسل‌های مختلف نوری را می‌شناسند و با آثارش ارتباط برقرار کرده‌اند. شاید این نکته بیش از هرچیز به سبک خاص این هنرمند، ترانه‌های محلی از جمله ترانه‌های آذری، گیلکی، شیرازی و... باشد و شاید هم به دلیل ترانه‌های زیبای او درباره وطن.

فرهادی:محمد نوری هنرمندی بود که ویژگی‌های اخلاقی‌اش در محبوب‌تر شدنش نقش عمده‌ای داشت. او نه تنها در موسیقی که در انسان بودن نیز هنرمندانه ظاهر شده بود.

محمدنوری سال 1385 از سوی سازمان صدا و سیما به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار در رشته موسیقی معرفی و تقدیر شد.  ظاهرا این تقدیرها همچنان ادامه دارد و یاد و خاطره او در ذهن بسیاری باقی‌ مانده است.  چرا که قرار است جایزه‌ای به نام جایزه محمد نوری در موسیقی داشته باشیم و از 18 تا 20 اسفندماه امسال بزرگداشت این هنرمند برگزار خواهد شد. ابتدا قرار بود نخستین مراسم جایزه محمدنوری با عنوان «آواز عشق» اواخر بهمن ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شود. اما به دلیل همزمانی این جشن با برگزاری جشنواره موسیقی فجر، مراسم جایزه محمد نوری به اسفندماه موکول شد.

بزرگداشت نوری 

برگزاری یادمان محمد نوری كه پیش از این اعلام شده بود در اواخر بهمن ماه در برج میلاد برگزار می‌شود، به زمان دیگری در اسفندماه موكول در تالار وحدت موکول شد.

اجرای ویژه هنرمندان در این مراسم،  20 اسفند ماه ساعت 18 در تالار وحدت برگزار خواهد شد و رونمایی تندیس جایزه محمد نوری نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم خواهد بود. مهران فرهادی برگزار کننده مراسم بزرگداشت محمد نوری درباره این هنرمند می‌گوید: محمد نوری هنرمندی بود که ویژگی‌های اخلاقی‌اش در محبوب‌تر شدنش نقش عمده‌ای داشت. او نه تنها در موسیقی که در انسان بودن نیز هنرمندانه ظاهر شده بود.

به گفته فرهادی قرار بر این است که جایزه محمد نوری به صورت سالانه برگزار شود و در اولین دوره فقط مراسم یادبود، دو کنسرت و رونمایی تندیس را خواهیم داشت. این مراسم به صورت نمایدن برگزار می‌شود و در اولین دوره به هنرمندانی که با نوری همکاری تنگاتنگ داشته‌اند جوایزی اهدا خواهد شد. اما از سال آینده جایزه سال محمد نوری در سه  بخش ترانه‌سرایی، آهنگسازی و خوانندگی برگزار خواهد شد. 

به گفته سردبیر مجله سینماتئاتر، در مراسم بزرگداشت محمدنوری برنامه‌ای درقالب یك اركستر سمفونیك كوچك اجرا خواهد شد كه مروری بر شش دهه آثار ماندگار محمد نوری خواهد بود. همچنین در این برنامه یك فیلم مستند، تعدادی ویدیو كلیپ و پیوندی از اجراهای ویدیویی به همراه اجراهای صحنه‌ای را شاهد خواهیم بود.

همچنین در این مراسم محمد سریر رئیس خانه موسیقی که سابقه همکاری با نوری را داشته به یاد او برنامه‌ای اجرا خواهد کرد. به گفته برگزارکنندگان این مراسم، علاقمندان برای بهره‌مندی از کنسرت‌ها باید بلیط تهیه کنند اما حضور در مراسم رونمایی تندیس جایزه محمد نوری به دعوت برگزار کنندگان جشن انجام می‌پذیرد.

سیما مهاجری

بخش هنری تبیان