تبیان، دستیار زندگی
چاقی یکی از مشکلات امروزی سلامت بشر می باشد و در اینجا موضوع خطرناک تر بودن بیهوشی و جراحی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطرات بیهوشی و جراحی در بیماران چاق

بیهوشی برای بیماران چاق در مقایسه با بیماران لاغر خطر بیشتری دارد

بیهوشی، فرد چاق


چاقی یکی از مشکلات امروزی سلامت بشر می باشد و در اینجا موضوع خطرناک تر بودن بیهوشی و جراحی را برای چاق ها نسبت به لاغر ها از دیدگاه پزشکان مورد بررسی قرار می دهیم.


دکتر ولی الله حسنی استاد گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رییس بخش بیهوشی بیمارستان رسول اکرم (ص) در گزارشی اظهار داشت: بخش زیادی از وزن بیماران چاق مربوط به تجمع چربی است که اگر داروهای بیهوشی را به مقدار بیشتری دریافت کنند، در نتیجه تجمع دارویی نیز در بدن آن ها بیشتر شده و به همین علت فرایند ریکاوری و برگشت بیهوشی این افراد نیز دیرتر انجام می شود.

حسنی افزود: برگشت بیهوشی افراد چاق، پس از عمل جراحی باعث می شود که این افراد به مراقبت ها و تدابیر ویژه بیشتری پس از عمل جراحی نیاز داشته باشند.

وی با بیان این که یکی از مشکلات بیماران چاق تاخیر در تخلیه معده آن ها است گفت: بازگشت مواد غذایی در ترشحات اسیدی معده به سمت مری و چهار راه حلقی این افراد بیشتر است و احتمال وقوع آسپیراسیون ریوی در آن ها وجود دارد.

حسنی همچنین در خصوص راه های هوایی بیماران چاق مفرط گفت: راه های هوایی بیمارانی که چاقی مفرط (Moribid Obesity) دارند به علت داشتن چربی در قسمت گردن، پشت چانه و بافت اضافه در دهان، راه هوایی شان با مشکل مواجه است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه گفت: افراد دچار چاقی مفرط در مواقع عادی نیز به سندرم تهویه کم تنفس به علت چاقی دچار هستند. به این ترتیب که در هنگام خواب، نفس آن ها به اصطلاح کم می آید و ممکن است نفس های آن ها به مدت چند ثانیه قطع شود و دوباره باز گردد.

وی اضافه کرد: این بیماران گاهی اوقات به علت انسداد راه هوایی دچار مشکل تنفسی در خواب می شوند و در نتیجه تهویه آن ها کاهش می یابد.

حسنی گفت: بیهوشی عمومی با استفاده از لوله گذاری برای باز کردن راه هوایی در این بیماران، ممکن است آن ها را با مشکلاتی مواجه کند که متخصص بیهوشی در این ارتباط باید تدابیر لازم را پیش بینی کند.

وی گفت: در ریکاوری بیماران چاق بعد از بیهوشی عمومی به علت این که ذخیره اکسیژن ریوی کمتر از بیماران معمولی است، پرستاران و همچنین همراهان بیمار، پس از عمل جراحی باید به این موضوع توجه کنند که سر بیمار چاق، باید حداقل بین 20 تا 30 درجه بالا تر از تنه ی وی قرار گیرد.

رییس بخش بیهوشی بیمارستان رسول اکرم در رابطه با این اقدام توضیح داد: اقدام یاد شده سبب باز ماندن راه هوایی و بهبودی تنفس و حرکت فعال دیافراگم شده و ذخیره اکسیژن ریوی را زیاد می کند.

دکتر حسنی در ادامه خاطرنشان کرد: امروزه یکی از روش های پیشگیری از چاقی مفرط عمل کوچک کردن معده با لاپاراسکوپی است که باید این بیماران قبل از عمل، توسط سرویس بیهوشی ویزیت شوند و آموزش های لازم و تدابیر و ریسک های ممکن در باره ی آن ها مورد بررسی قرار گیرد.

شکم چاق

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که چاقی، ریسک عوارضی چون پر فشاری خون، بیماری های کرونر قلبی، هیپرلیپیدمی، دیابت، اختلالات انعقادی، بیماری کیسه صفرا، بیماری های مفصلی دژنراتیو و مشکلات تنفسی را افزایش می دهد، اظهار امیدواری کرد که تدابیر پیشگیری مثل ورزش، تغذیه مناسب و عدم استفاده دخانیات از سوی افراد چاق مورد توجه قرار گیرد و در ضمن آن ها تحت نظرکلینیک چاقی تحت مشاوره قرار گیرند.

جراحی برای افراد چاق خطرناک است

همچنین انجمن قلب آمریکا نسبت به خطر جراحی در افراد چاق هشدار داد. متخصصان مرکز مشاوره علمی انجمن قلب آمریکا اعلام کردند: افراد بسیار چاق که تحت عمل جراحی قرار می‌ گیرند به میزان زیادی در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی، عفونت های زخمی و ناراحتی‌ های دیگر هستند و اغلب به زمان بیشتری برای بستری در بیمارستان نیاز دارند.

بر اساس این گزارش، در یک تحقیق جدید گروه زیادی از متخصصان قلب، جراحان، متخصصان بیهوشی و دیگر پرسنل مراقبت ‌های بهداشتی درصد خطراتی را که در پی جراحی متوجه افراد چاق می ‌شود به ویژه مشکلات و خطرات قلبی را مورد ارزیابی و بررسی قرار دادند.

آمارها نشان می ‌د‌هد که حدود 3 تا 4 درصد از مردم آمریکا دچار چاقی شدید هستند؛ به طوری که شاخص توده بدنی آن ها 40 یا حتی بیشتر است. افرادی که بیش از حد چاق هستند اغلب با مشکلاتی که ناشی از این چاقی شدید است مواجه می‌ شوند و در نتیجه نیاز به جراحی پیدا می ‌کنند. ا

ین مشکلات شامل نارسایی قلبی، تنگ شدن سرخرگ ها، افزایش فشارخون، اختلال در ضربان قلب، سابقه تشکیل لخته ‌های خونی، ضعف تناسب عروق تنفسی و وقفه تنفسی در هنگام خواب هستند. به این ترتیب جراحی این افراد بسیار چاق، اغلب با دشواری‌ های خاص و خطرناکی همراه می ‌شود و به همین دلیل متخصصان توصیه می ‌کنند که قبل از هر نوع جراحی روی این افراد باید این افراد به طور جدی و پیگیر تلاش کنند که در الگوی زندگی خود تغییرات سالم ایجاد کنند تا قبل از جراحی تا حدی سلامتی یافته و آماده‌ تر باشند.

گردآوری- معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

دکتر ولی الله حسنی- ایرنا

سلامت نیوز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

بیهوشی بهتر است یا بی حسی موضعی؟

درباره بیهوشی بیشتر بدانیم

رژیم های غذایی بعد از عمل جراحی

مطالب جامع و کامل درباره چاقی و رژیم های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.